Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1813 besök totalt |
Snabbare server för forumet?
Jag har ju uppgraderat webservern till en AMD 800MHz för inte så länge sen. Databasservern är fortfarande bara en 300Mhz. Jag har gått o klurat på det här fram o tillbaka men tänkte att det var väl lika bra o fråga er allihop istället. 1. Funkar det bra med responstider när ni klickar runt i forumet tycker ni? 2. Kan ni tänka er att bidra lite för att vi ska få ihop snabbare servrar? Det enklaste alternativet är att skaffa en betydligt snabbare AMD processor och sätta i webservern plus att flytta över databaseservern till samma burk. Det betydligt mer omfattande alternativ två är att öka farten på både databasservern (som behöver både processor o nytt moderkort isf...) och ev även webservern (snabbare AMD-processor på befintligt moderkort) _________________ ![]() |
Re: Snabbare server för forumet?
1. Funkar det bra med responstider när ni klickar runt i forumet tycker ni? Jag tycker att det fungerar bra. Hemma är det ju lite tungt när en del bilder ska passera mitt gamla modem ![]() _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
Jodå, jag kan också bidra. Magnus lägger ner mycket jobb på det här, åtminstonde borde vi andra kunna bidra med kaffebröd, nya byxbakar när de gamla blivit utslitna av allt sittande framför skärmen, eller kanske en slurk bensin på Ringen.
JohanR _________________ Johan Rådlund |
För det mesta tycker jag responstiderna är fullt tillräckliga, nån enstaka gång kan det upplevas som lite sirap (kan ju iofs vara på min sida, men troligen inte). Men visst kan jag tänka mig att bidra till bättre järn.
Du har säkert koll på detta, men det är viktigt är också att ha grepp på hela prestandabiten, dvs inte bara processorer utan också primärminne och diskar som ofta har större betydelse för den här typen av system. Om du inte redan gjort det bör man se över den biten så att vi inte har flaskhalsarna någon annanstans än på processorn. Vore ju synd om du skaffade bättre processorer utan att det egentligen hjälper så värst mycket. mvh Anders _________________ Anders T |
och Jag har en PIII 500 till förfogande om det är så...
![]() Annars får ja hålla med ovanstående om att hastigheten inte känns som ett hinder på detta forumet... |
Som sagt ovan vore det bra att ha en helhetsblick över systemet innan man uppgraderar vissa delar. På databasdelen är det ju viktigt med en snabb hårdisk och ni förstår ju poängen som även nån annan peka på.
oftast funkar det utmärkt men ibland blir det lite cgi error och emellanåt sirap fart på det hela. _________________ Thomas Tegbäck |
det funkar bra oftast men ibland så känns det som det hänger sig när man postar inlägg... antar att det är kommunikationen mellan www och databas burken som är flaskhalsen? gigabit?
![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1813 besök totalt |