| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa CrMo (4130) m.m
|
1921 besök totalt |
|
Svetsa CrMo (4130) m.m
Har sökt och läst om CrMo rör och dess egenskaper osv.. framförallt svetsningen av materialet. Men ingen tråd (vad jag hittat) har svarat på min exakta fråga; Kan man svetsa CrMo i vanlig MIG svets? En tråd stod det att man skulle använda tråd: ESAB 1312, när man svetsa CrMo , men det stod inte i vilken typ av svets. Tjänar man mycket på att TIGa fogarna mot att MIGa dom (om det nu går). Många ifrågasätter CrMo i användandet i fram resp. bakvagn, men om man integrerar dessa med en rullbur tjänar man inte på att använda CrMo i allt då? och hur är det med alu infästningar mot CrMo, tycker matrialen inte om varandra? _________________ Mathias Lövdblad |
||
|
jag har fått mig en riktig lektion i material-lära av fuling för nån vecka sen
.
efter detta ska jag inte bygga ngt i cr-mo, iom att den största fördelen är att den klara större böjning innan den får en bestående deformation. i övrigt är det inte bättre än bonnstål s.a.s (samma emodul typ) du kan inte svetsa cr-mo med mig (möjligtvis om du hittar cr-mo-tråd, vilket verkar osannolikt) du måste dessutom alltid svetsa med rotgas. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Fördelen är att man kan bygga med mer tunväggiga rör och större diamater med samma risk för buckling. Detta gör att man kan bygga vridstyvare saker med samma hållfasthet. Inte helt fel. Annars håller jag med i övrigt. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa CrMo (4130) m.m
|
1921 besök totalt |