Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mått på fästplatta till bur
1014 besök totalt
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare

Har letat i SBF Skisser å bestämmelser men jag lyckas inte hitta "min" måtten på infästningsplattorna till huvudbågen..Jag kanske är blind men jag hittar det inte

Har för mig att det är 120kvadratcm på plattan som svettsas i golv å 80kvatdratcm på den som bultas..men är inte riktigt säker..

Någon som kan svara på det..?

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

när jag satte i min bur så fick jag med platter som var 10x12cm
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Det här ska jag egentligen inte svara på men jag kan inte låta bli...

Det står ingenstans hur stora plattorna ska vara bara att de ska sitta med två och fyra M8:or beroende på vilken del av buren det är. Därför utgår iaf jag från att det är utrymme för bultarna som sätter gränsen för storleken på fästplattan.

Vilt resonemang: Då bultarna tar all drag-/skjuvlast spelar det ingen roll hur stor fästplattan är och endast bultens storlek behöver anges. Trycklaster tar förstärkningsplattan och då spelar storleken roll och är därför angiven i reglerna.

Hoppas nu att någon kan bekräfta detta för annars har vi minst två bilar i garaget med otillåtna fästplattor.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Vad jag vet finns det inga krav på storeken på plattan som svetsas fast i buren. Förutom att den ska vara fastsatt med ett visst antal M8 och att den ska täcka hela underdelen av röret.

Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Det är mycket möjligt att det inte finns något minikrav.. Men tänkte det var bäst å ta reda på det innan man börjar bygga..

Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Hmm.. en sak till bara... Har sett bilar med burar som bakåtsträvorna sitter svetsade direkt i plattorna utan bultar i bakre fjäderton är detta godkänt..

Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Hittade en bild så ni ser vad jag menar:

1014 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande