Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bur i SAAB 9-5 Kombi
3251 besök totalt
Tomas9-5
Söder.
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Bur i SAAB 9-5 Kombi

Hej!

Efter att ha levt lite i bakgrunden här på rejsa så ska jag nu ställa min första fråga. Det gäller mitt projekt som jag enligt reglerna nu ska göra en lite lätt presentation av.

Bilen det gäller är en SAAB 9-5 kombi av årsmodell 2002, riktig sleeper m.a.o. Sommaren -06 ska den begåvas med 500 hk och en acceptabelt chassi till det. Standard bottendel förutom kolvar och bortfrästa balanskedjehistoria(vikten) Toppen får nya ventiler och ett par kammar med 10.4 i lyft. 750cc spridare, GT30R A/R 0.82 turbo, reäl ic, extraktor grenrör, fuelcell, troligen så lutar det åt dubbla pumpar och lledningar. programvaran kommer en världsledande Saabtuner, Nordic Uhr i Norrköping ta hand om m.m m.m m.m

Chassit kommer få sig en omgång med andra bärarmar, bussningar i delrin(eller motsvarande) komplett uppsättning coilovers runt om, kraftigare k-hämmare bak, AP-bromsar fram och slitzade med bättre belägg bak. m.m m.m

Sen är jag väl mest känd att vara "lättnings-kåt" och gärna sätter kapen här och där och tillverkar endel delar i alu eller ersätter mot kolfiber. Allt för vikten.

Bilen kommer för det mesta rulla på bana och rattas frisk men även köras en del i "vardagen"
Det var en liten presentation som jag hoppas var tillfredställande, så över till min fråga.

Vikten är ju rolig och spara in på och det kommer göras i form av huv, dörrar,baklucka m.m kommer bytas ut mot alu eller kolfiber. Vissa säkerhetsdetaljer så som krockbalkar i tak och i dörrar åker.

FRÅGAN:

Ett ljus om säkerhet går upp, och det är kanske dags att börja tänka på bur.
Men då är frågan hur man ska göra här, jag är helt nybörjare i det äment.

Är det någon som har erfarenheter av bur i en 9-5 kombi? Hur ska man utforma den för att både stagda upp karossen och göra mig säker men endå vara någorlunda smidig?
Vad använder man för material(vad väger det?), vad ska man tänka på?

Jag är tacksam för alla svar
Mvh Tomas.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Den här RS6 Kombi Clubsporten från MTM kan säkert ge dig en del inspiration:
http://www.rs6.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5955

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Fredrik från gamla Diners Club teamet brukar ju vara här från och till på forumet.....

Där har du en stor källa till inspiration, för dom har ju byggt en rejäl räcer av 9-5an.....

(kommer inte ihåg vad han har för NICK men det kanske någon annan gör så du kan PMa honom)

Tomas9-5
Söder.
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Hej!

Diners club har jag haft i åtanke, dom om någon borde väl ha koll på bur i bilen i fråga, verkar inte vara så många som vill göra race bil av denna familjesleeper.

Får hoppas på svar av honom eller någon som har varit i kontakt med bilen.

Mvh Tomas

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Tomas:
hej och välkommen hit
En kombi är aldrig fel thumbs up

Söder.
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Hej Johan!

Nej vi Saab-kombi är väl också välkommna på bana?

och om jag inte minns helt tokigt så är det du som lärt mig endel om väghållning, jag hoppas du inte blir besviken på mina val, men du får gärna göra input om dom och skälla lite på mig.

tack för välkommnadet
Mvh Tomas.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Nej vi Saab-kombi är väl också välkommna på bana?

Nä då det är helt lungt, det viktiga är att man tycker det är roligt när det svänger. INTE vad man svänger med. Så du behöver inte vara orolig, det finns folk som håller på med mer hopplösa projkt, inte jag inte

Hmm jag har nog skrivit ett och annat som berör väghålling på stcs för att försöka frälas några själar från raktfram sjukan. hehe nu har du fastant i väghållingsträsket istället

Söder.
Här sen Sep 2004

Trådstartare
fuling skrev:
citat:

Hmm jag har nog skrivit ett och annat som berör väghålling på stcs för att försöka frälas några själar från raktfram sjukan. hehe nu har du fastant i väghållingsträsket istället

Hej!

Vi har haft några långa trådar du och jag om väghållning, vilket jag är mycket tacksam för. Och hoppas man vågar höra av sig för fler komentarer och en förarkurs?
Har nämligen några funderingar om dimensionering av k-hämmare och däckval m.m

Trevlig helg.
Mvh Tomas

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Lägg gärna upp en beskriving på ditt åk i detta forum "Våra race- och banåkarbilar".
Vi kräver alltid mycket bilder på byggandet

Du behöver inte vara orolig det finns mycket duktigt folk här som gärna hjälper till.

citat:
och hoppas man vågar höra av sig för fler komentarer och en förarkurs?

Hmm jag vet inte om jag är så där jättelämpad som instruktör, jag är halvkass på att ratt bil.
Men lite tips kan jag nog kanske komma med.

om du inte redan har gjort det så surfa runt lite här inne, det finns massor av godis att läsa

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

du kan ringa till joakim thörjesson som har varit med och byggt/kört DC saaben 0703960636
http://www.dc-racingteam.com/
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004

låter som ett himla trevligt bygge thumbs up
kombibilar med bur o massa hästar är riktigt häftigt synd bara att man åker coupe

Volvo V40 T4 2002
Citera
Tomas9-5
Söder.
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Hejsan.

Tack för alla kommentarer, känns jätte roligt. Självklart ska jag föröska göra mig en utförlig projekttråd då jag införskaffat en kamera. Syftet är mycket att bygga något roligt att svänga med av en bil som är alldaglig. En riktig sleeper.

Jag har kommit i kontakt nu med Joakim Thörjesson från Diner Club, dock inte i bur syfte, men går allt som jag vill så har han något fint att sälja till mig.

Kommer väl inte så mycket längre med denna tråd, så Tack så mycket.

Mvh Tomas.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Volvo körde ju med en kombi i BTCC under första tiden, borde ju gå att kika lite närmare på den också.

Angående lättning så kan jag tänka mig att man bör först ge sig på hur, skärmar och liknande för att få ner vikten fram på bilen då en 9-5 är ganska framtung.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Johan Edlund skrev:
Angående lättning så kan jag tänka mig att man bör först ge sig på hur, skärmar och liknande för att få ner vikten fram på bilen då en 9-5 är ganska framtung.

Man ska nog inte glömma det stora tunga batteriet som sitter låååångt fram.

Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Daniel Ekström skrev:
Johan Edlund skrev:

Man ska nog inte glömma det stora tunga batteriet som sitter låååångt fram.

Ett lite mindre batteri längre bak kan nog vara en bra idé, likaså är nog inte en lägre position helt fel med tanke på att batteriet original är placerat uppepå växellådan.

Undrar dock hur balansen höger/vänster ligger till och hur det påverkas ev en batteri flytt.

Ljudisoleringen i bilen väger säkert en hel del kan jag tänka mig, man brukar ju bl.a. utnyttja asfaltsmattor för att påverka självsvängningen i karossen för att minska ljudet.
Citera
Tomas9-5
Söder.
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Hej.

Tack för svaren. Det är alltid välkommet med mera tips.

Johan Edlund, du har mycket riktigt rätt i att dne är framtung som en släde, men det har ju sina förklaringar.

Det med batteriet erkänner jag blygsamt att jag missat med i mina planeringar. Självklart ska det flyttas bak. Frågan är då, om man ska placera den i mitten bakom förrarstolen, för bakom dom kommer det vara ganska så cleant. Eller om man kanske skulle placera den i reservhjulsbaljan? (om den inte åker för vikten)

Ljudisoleringen väger endel så den kommer få ett bättre hem än i min bil.

Mvh Tomas.

Göteborg
Här sen Nov 2002

I min bil som inte är speciellt tyst orginal vägde ljudisoleringen (bara det som är löst alltså) 25 Kg. Enklaste lättningen jag gjort.
Vad sägs om att sätta batteriet i fotutrymmet för höger baksäte? Centrerat mellan axlarna och motvikt mot föraren i sidled.

BMW 330i -05
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003

32991 skrev:
Hejsan.

Tack för alla kommentarer, känns jätte roligt. Självklart ska jag föröska göra mig en utförlig projekttråd då jag införskaffat en kamera. Syftet är mycket att bygga något roligt att svänga med av en bil som är alldaglig. En riktig sleeper.

Jag har kommit i kontakt nu med Joakim Thörjesson från Diner Club, dock inte i bur syfte, men går allt som jag vill så har han något fint att sälja till mig.

Kommer väl inte så mycket längre med denna tråd, så Tack så mycket.

Mvh Tomas.

Har varit på semester och därför inte sett denna tråden

Men som sagt så finns det ju en hel del inspiration att hämta på vårat gamla lok

/ Fredrik

Citera
Tomas9-5
Söder.
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Hej.

FredrikB--> Är du involverad i Diners Club? jag har föröskt få tag i Jocke denna vecka, men han kanske har mycket och göra. Jag är väldigt sugen på att köpa er kaross och grejerna. (Notera: Väldigt sugen)

Så hoppas det löser sig så istället för att bygga egen bur.

MaZ--> Helt klart en bra lösning. tack för svaret. Känns som jag borde starta en projekttråd för att få mer sånna lysande tips.

Mvh Tomas.

Olofström
Här sen Feb 2003

32991 skrev:
Hej.

FredrikB--> Är du involverad i Diners Club? jag har föröskt få tag i Jocke denna vecka, men han kanske har mycket och göra. Jag är väldigt sugen på att köpa er kaross och grejerna. (Notera: Väldigt sugen)

Så hoppas det löser sig så istället för att bygga egen bur.

Mvh Tomas.

Hej,

Ja man kan nog säga att jag är involverad, har meckat i några år i Diners.

Jocke kan vara lite jobbig att få tag i ibland , pratade med honom idag och han nämnde att någon var intresserad av karossen.

Det ordnar sig nog med karossen om du bara har lite tålamod

Citera
Tomas9-5
Söder.
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Hej.

Ska fortsätta min jakt på herr Joakim imorgon Hoppas bara inte fler är intresserad så affären blir en lätt grej, bara jag får tag i honom. Tålamodet är det inget fel på.

Trevligt att se en riktig saab meck då, då kan du intyga att det är bra grejer

Mvh Tomas.

Bur i SAAB 9-5 Kombi
3251 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande