Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Mr "motion ratio" för fjädringen | 2 besök senaste veckan (2749 totalt) |
Jag fick en liten idè angående fjädringen och då hur man ska veta hur hårt fjädrad bilen ska vara.
Jag har gjort en liten ritning som illustrerar vad jag tänker på, jag tänkte att om man sätter upp bilen på säg 3 Hz och sen kan man ändra Mr så man kan sänka Hz ned till rätt nivå och då inte behöva byta fjädrar om man tyckar bilen är för hård... vad tror ni om det??? Den tjocka blåa linjen som har en 60mm ring runt sig har 3 Hz och den mera liggande linjen har 1,5 Hz enligt min beräkningar _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
ok, var tror du smärtgränsen på vinkeln går? Så mjukt som 1,5 hz behöver man väl inte för banåkning men jag hade även tänkt köra lite rakt fram och då skulle det vara kul att kunna använda samma dämpare och bara flytta det övre fästet, det blir också separata komp/returjustering på dämparna. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Dämpare brukar väl inte gilla att ligga ner? Beror iofs på hur den är konstruerade, men de flesta lite "billigare" är väl gjorda för någorlunda vertikal montering
Dessutom blir ju utväxlingsförhållandet tämligen lågt och dämparen måste ju anpassas för det. Jag kan inget om dämpare egentligen så bara spekulerar helt fritt _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Hz talet ser ut att stämma för vinklarna i fråga. Vi måste dock titta lite på progressionen i fjädringen som ändras med lutningen på dämparen. Vidare så får vi inrterna belastningar i geometrin, som kanske inte är farliga men inte särskillt kul heller. Gummibussningar lär inte gilla detta. Om man inte är ute efter progressiv fjädring tycker jag man ska byta fjäer i stället för att luta dämpen. Man måste ju ändå dit å skruva.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
På vissa formelbilar och liknande har man i "rockern" 2 el. 3 hål som gör att man kan ändra just utväxlingsförgållandet mellan hjul och dämpare/fjäder på ett blixtsnabbt sätt.
Men detta är inte direkt nga större ändringar. |
||
ok, för bankörning kanske det skulle bli acceptabla vinklar om man säger att man skulle kunna välja mellan 2,5 - 3 hz eller nåt sånt??
det jag mest tänkte på var att få bilen tillräkligt mjuk för dragkörningen, men det kanske skulle bli för hårda påfrestningar på undre bärarmen, hjullyft -- 600 kg -- pang boom.... jag ska dock göra en ritning om man höjer bilen fram med 50 - 60mm och se vad man får för vinkel då. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Racetech Mr "motion ratio" för fjädringen | 2 besök senaste veckan (2749 totalt) |