| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
ABS demontering samt bromsservo och stryservos vara eller ej
|
3044 besök totalt |
|
Min ABS modul är i vägen för M5 motorns plenum samt även för slangen som sitter till LMM. Vad kan hända när jag pillar bort ABS grunkan från bilen? förutom 10-20kg viktbesparing?
Dessutom så funderar jag på om man även kan fimpa broms och styrservo som båda går på samma hydraulpump? (som också väger en massa och dessutom stjäl effekt från den oerhört slöa motorn jag håller på att stoppa i) Jag kommer högst sannolikt att montera annat pedalställ, dubbla huvudbromscylindrar och bromsvåg, då passar ändå inte den hydrauliska bromsservogrunkan, här syns även ABS enheten samt behållare för hydraulvätska och även styrservoslangkopplingsgrunkan (bakom bromsvätskebehållaren)
|
||||||
|
Ska du ha bromsvåg är det inget att fundera på, då rensar du ju bort både ABS och bromsservo direkt.
om du däremot vill behålla original huvudcylinder (eller inte köra bromsvåg i alla fall) får du klura lite. Vissa ABS-system innehåller någon bromskraftreglering som du kan få ersätta, och ska du köra utan bromsservo får du ofta ändra utväxlingen på pedalen så att inte pedaltrycket blir för högt. Att fimpa styrservot är knappast någon stor sak, bara du får tag på styrväxel utan servo eller bygger om/pluggar befintlig styrväxel. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Vad bra att just du skrev Gustav. Hur går det på besiktningen om jag fimpar bromsservot? Blir de alldeles skogstokiga tro?
Att åka utan styrservot är inga problem, får bara lite kraftigare armar då ju
|
||||||
Fast jag vill ju kunna justera bromsverkan fram/bak, har du det? Hur har du löst det på din bil i så fall? |
||||||
|
Hur du nu än gör med ABS:en, Så för att kunna ställa bromsbalansen så ersätter du den rödmarkerade grejen med en justerbar bromsreducerare inne i bilen. Finns på tex på dalhems för 1000-1500:-
Det är absolut den billigaste och smidigaste lösningen och fungerar både med eller utan ABS:en
|
||||||
|
oj, nu kanske jag markerade fel grej på bilden. Men följ det bromsröret som går ifrån abs:en till bakbromsarna och se om du hittar nån liknande grej (som en hylsa/skarv på bromsröret) Hittar du en sådan så är det en fast bromsreducering som man ska ersätta med en justerbar.
På min M3:a ser den ut precis som den markerade och sitter på samma ställe. Fast den grejen som jag markerade verkar ju gå till din koppling? Svårt att se på bilden. |
||||||
|
Ska du ändå byta motor så måste väl bilen reggas som ombyggt fordon för att klara effektökningen, och i samband med det är det inga formella hinder med bromsvåg eller att köra utan servo. Men det gäller förstås att utväxlingen på pedalen är vettig så att pedaltrycket blir sansat.
Tar du bara bort servon, utan reggning som ombyggt fordon, kan det bli diskussioner. Justerbar bromsreducering är smidigt men tänk på att den inte får vara justerbar under färd. Sitter den i bilen ska den ha varaktig låsning i önskat läge. Motsvarande gäller för justering till ev bromsvåg. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Vad är godtagbar "varaktig låsning"? Räcker det med en mutter som är spänd så att justeringen inte kan rubbas med handkraft? _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Det är en bedömningssak från Bilprovningen. Men en bult som låser spaken/ratten i ett fast läge borde duga (knappast att bara dra åt själva "ledpunkten" utan det bör nog vara något som låser spaken/ratten).
En annan variant är ju att ha en anordning som kräver verktyg, är det en ratt (inte spak) kan man ju ta bort ratten och ersätta med mutter kanske. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
om jag glömmer att nämna att jag råkat byta motor, tar bort broms- och styrservo och sätter dubbla huvudbromscylindrar och bromsvåg? Vad säger de då om bromsvågen? Kompisen har M5 3,6 i sin 535 E28 och han har besiktigat den här i hässleholm tre år i rad utan problem. Han har dock kvar orginal bromsarrangemang, fanns ej ABS på den bilen.. |
||||||
Det där tror jag inte Gustaf vill svara på officiellt.
Prova och se, det kan inte mer än misslyckas. |
||||||
Han kan ju PM:a svar
|
||||||
|
om det inte är helt uppenbart att motorn är bytt så är det upp till om den enskilde besiktningsmannen orkar bry sig.
Däremot brukar de vara petigare om det är uppenbart att du bygt om bromssystemet. bortplockad servo kanske de missar eller struntar i, men en bromsvåg ser de, och då är det frågan lite vilket humör de är på. Jag skulle bli förvånade om de inte anmärkte på bromsvåg. Ser motorn bara ut som om den bor i utrymmet, och blivit riktigt hemmastadd, så orkar de oftast inte bry sig, jag vet flera Volvo-bilar där man bytt från B21 till B23 utan att besiktningen bryr sig eller A-asconor som har 1.9 eller 2.0 motorn, och inte bryr sig besiktningsmannen, men egentligen skall den genomgå ändringsbesiktning vid ett sånt byte. |
||||||
Så ser det ut på min bil
/Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
|
Bromsvågen ger garanterat (så gott som) anmärkning, motorbytet kan slinka igenom.
Vad är det för M5-motor (effekt i första hand)? Att regga en 6-serie med M5-motorm på uppåt 300 hk (visst är tjänstevikten runt 1500 kg original?) ska inte vara omöjligt och det är ju inte dumt att ha ordning på papperen av andra skäl också. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
okej, då kan jag ju kanske vänta med att bygga om bromsarangemanget, endast fimpa ABS-en eller eventuellt flytta den. Motorn är en S38B36 Alltså en M5 3,6 från -89 Den lämnar enl. bmw 315hk orginal med kat. Behöver jag ha kat om jag ska regga den som ombyggt fordon? Bilen är från -83 Tjästevikten är ca 1500kg, orginalmotorn har enl. bmw 218hk |
||||||
|
Du behåller katen, ja (motorn ska ju vara i...originalskick). För 315 hk måste tjänstevikten bli 1550 kg och det ska väl inte vara några problem. Sedan måste du i och för sig byta låda, diffklump och hela bromssystemet också för att bilen ska klassa in som ombyggt fordon, men det är väl ändå saker som byts på en banräser-sexa? ;-)
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Lådan hade jag faktiskt tänkt behålla tillsvidare. Fast det gick ju att köpa bilen med olika lådor, så den kan ju ha sålts med en annan låda från början den är ju importerad..
Bakaxelklumpen byter jag inte, dock innanmätet -från 3,07 till 4,13 utväxling. Bromsar är bytt. Att få upp vikten är inga större problem, bara att stoppa i orginalstolen igen -så ökar vikten med 100 kg
|
||||||
|
Måste ma regga som ombyggt fördon? SKulle det inte räcka med en ändringsbesiktning, och det ända som är bytt är motorn.
Förutsatt att motoreffekten inte springer iväg bortom rimmlighetens gräns. |
||||||
|
Effektökningen är för stor (från 218 till 315 hk) och förändrat bromssystem kräver bromsprov, reggar man inte som ombyggt fordon är det i princip VTI i Strängnäs som ska göra bromsprovet och det kostar en god slant...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3044 besök totalt |