| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Några depåbilder från 1979 (nordic cup)
|
8516 besök totalt |
|
Kanske inte så mycket att vara stolt över, men i alla fall; platsen är Mo I Rana och jag var Gordini-mekaniker. Kan det rent av ha varit 1978? Gunnar Lundström Hade fortfarande kvar tvåtaktarn i sin BMW 700. Och en Ford -55 pickup med Perkinsdiesel som dragbil. En riktig jänkare!
Absolut hårdaste bilen på den tiden
Tuff Renault. Vi fick byta låda på natten - direkt från den lokala bilskroten. Standardlåda från en R10. Det räckte till seger i cupen.
Minns inte vad killen hette Det var två bröder med varsin Alfa. Kan dom ha hetat Wiik? Nils-Gustav eller nåt?
Jalle Wermelins Opel. Tvåliters BDA om jag inte missminner mig totalt.
Thomas Stenlunds Capri. Visst fanken satt det en B20 i den? Minnen som väcks till liv tack vare att den låda ramlade ner från hyllan på vinden. Ut seglar gamla gulnade kort! _________________ Pegasus 7Plus |
||||
|
Re: Några depåbilder från 1979 (nordic cup)
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Visst är den underbar. Såg den själv en gång på Mantorp. _________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||||
|
Härligt med gamla fina dragbilar! Men nu har han en rostig transit som dragbil, i alla fall senast jag såg honom. Bröderna var helt riktigt från Finland. Den andra brodern hade en annan alfamodell, minns inte vilken. Minns bara att det såg lustigt ut med dubbla avgasportar från varje cylinder, som gick ut i ett kromat grenrör. 8-4-2-1, typ. Eller har jag drömt? _________________ Pegasus 7Plus |
||||
|
BMW 700
Minns ni Gunnars bil ?? gokart pedaler med huvudcylindrarna under stolen och aldrig någon växelspaks knopp !! o snabbast !! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
|
Visst satt det en potent B20 i Stenlunds vassa Capri.
Var en vinnare t.o.m. i SM sammanhang. Jalles Kadett GTE är väl f.d. Jürg Bächi, som hade den sobert silverlackad. Kommer ihåg att Proffesorns 700 gick som ett skott, speciellt på Kinnekulle. Härliga tider och härliga bilder! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Ja
Ja så var det Jurg hadde BDA i Opeln !! men den var snyggare i Jurgs färgsättning ! Thomas Stenlund är det han som har Ultra motors ???? _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
|
Jag råkade faktiskt just läsa i en Teknikens Värld från 1986 där den där BMW:n var på bild. Det är från en artikel om isracing och bilen ser lite mer ärrad ut där. Finns den kvar, jäkligt tuff var den ju?
[/img] _________________ Rikard Lundberg |
||||
|
Det var Bengt och Nils-Gustav Wiik. Nicke körde senare i Special Saloon med en Schnitzer Grupp 5 BMW 320 turbo och med BMW M635 och M3 i Grupp A. Bengt har kvar Alfan (eller en annan Alfa) ännu och luftar den då och då men har bland annat kört Corvette med 427 Bigblock i Special Saloon under 90-talet. Under senare år har de mest kört Endurance tävlingar. _________________ Sten Isaksson |
||||
|
Jag minns att han i mitten på 80-talet hade en Peugeot 404 som dragbil! Det måste ha varit härliga resor från övre Norrland tlll banorna i sydsverige! Då hade han en golfmotor i 700:an. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
I somras när CAR ordnade banmöte på Kemora så träffade jag Bengt Wiik och hans familj. Ena dagen kom de med endurance-Alfan och andra dagen med Corvetten. Ena sonen var där med en GTV, den andra som jobbade i Stockholm numera kom också dit och hans fru ordnade allt från telefonkataloger till tips på andra banor att köra. Vilka fantastiska motorminnen de kunde berätta också.
_________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||||
Det var nog Rössvoll dom åkte....... ligger iofs alldeles bredvid flygplatsen..... Mo i Rana, enda staden i Norden med 2 racerbanor
|
||||
Intill flygplatsen såklart, har ju faktiskt varit där också...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
|
Jonigubbar... eller kanske man ska säga grabbar.
Lundström var en kul prick som gav mycket skratt och glädje till SSK's tillställningar. En ricktig färgklick som verkligen viste vad han gjorde (mycket experimenterande). Just isracingen som han provade på har jag en liten anekdot om. Killen kommer till "banan" och ställer av sitt ekipage. Som vanligt kommer det mycket folk smygande och undrar vad det är för nytt som kommit. Ny som han var i gemet Gunnar så frågar han lite av varje för att lära sig lite om isracing. Bland annat ställer han frågan vad man ska ha för däcktryck på såna här däck (dom med spikarna i ni vet). Till svar får han de mest svävande "nja, de e ju olika. Njae ja vet int." plus att han då fick veta att "didär däcka är ju inget vidare bra" Fel märke fel dimension och allt vad nu kan vara fel. Senare kör han skjortan av alla dom där gamla rävarna som är vana att vinna loppen. Vilka senare kom och lite försynt frågade "vad var det nu för däck du hade, och heerrrrrm host vad var det nu för däcktryck du hade? Jag stog på 4:ans postering på kullen och beskådade honom när han dammade in i räcket med sin 700 (då med golfmotorn i). Det vilade inga ledsamheter där inte. Efter avflaggningen så kröp han som en myra runt bilen och utbrister "det ska verkligen bli intressant att se vad som har gått sönder nu". En riktigt kul bil med en riktigt kul chaffis! _________________ Egon Stammler |
||||
|
Gunnar är fortfarande riktigt kul att prata med, han pratar mycket och gjärna, berättar allt, och det är roligt att titta på hans prylar, I dag kör han Porche 914, med volvomotor.
|
||||
Kul läsning!
|
||||
![]() |
Bilder o videos
|
8516 besök totalt |