Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
isbana?
1313 besök totalt
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
isbana?

Någon som är sugen på att köra isbana imorn? Vi ska köra på en (eller 3 stycken egentligen) bana imorgon söndag, på ekerö i stockholm. Om någon är sugen på att köra så är det bara att möta upp oss imorgon vid 12 snåret. Mej når man genom PM. Skriv en rad så får ni mitt nummer.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: isbana?

ossie k skrev:
Någon som är sugen på att köra isbana imorn? Vi ska köra på en (eller 3 stycken egentligen) bana imorgon söndag, på ekerö i stockholm. Om någon är sugen på att köra så är det bara att möta upp oss imorgon vid 12 snåret. Mej når man genom PM. Skriv en rad så får ni mitt nummer.


Satan i gatan för att man ska läsa det här så sent
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
det var en massa subarus med isdäck, en escort cosworth med isdäck.. volvo 142 med isdäck.. crossar med isdäck.. snöskotrar, bland annat en yamaha RX1 (den med R1 motorn).. det var kul men det var halt.
synd att du inte hajade till tidigare.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Låter som ni var i Surahammar och körde..

Jag körde cross samtidigt som Imprezaklubben var ute och snurrade på banan.
Nån 142 och en Amazon med jätteturbo körde omkring där också.

Trevligt väder och mycket bilar.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
anton: det låter onekligen så. verkar som om subarus är roliga isbilar..

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



ossie k skrev:
anton: det låter onekligen så. verkar som om subarus är roliga isbilar..


Jag kan intyga att dom är superroliga även utanför isen. Roligaste bil jag provkört i standardskick. Men så jag har ju inte provat en 320is å andra sidan

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



Gnällig som jag är i grunden vill jag protestera mot att Subaru är kul på isen. Den gamla sorten (runt '00) understyr så man tror det är nåt knas. Jag provade en sån och jämförde med en A3 1.8T quattro på is för nån vecka sen och Audin var mycket trevligare att hantera. Känns lite konstigt att en Audi är mindre understyrd än en annan bil...
Subarun är gissningsvis fruktansvärt effektiv om man lär sig "köra runt" bristerna.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314


Trådstartare
daniel: Du kan få prova min när jag "renoverat" klart den. Men jag vet inte om jag lyckas hålla den i standard skick .

lennart: Jag tror att det understyrda beteendet avhjälps med mer gas.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



ossie k skrev:
lennart: Jag tror att det understyrda beteendet avhjälps med mer gas.
För mig gav det mer understyrning. Får nog köpa en Impreza till nästa vinter och lära mig köra.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Körd på rätt sätt går det ruggigt fort, körd på fel sätt går det rakt. Det handlar helt klart om att gå runt problemet.
Bakdiffen är inte överdrivet kul i en GT, och 50/50 fördelning hjälper heller inte till - men isdäck, en jädrarns attack och lämna förståndet hemma hjälper.

Pendelgrejen är tricket, att komma in rakt på och enbart med gasen hjälper föga, speciellt om man har lite fart med sig in i böjen, gassläpp, vänsterbroms, skandinav, etc...alla sätt är bra utom de dåliga.
Har man väl fått ut baken skall man *inte* släppa av, för då pekar fronten rakt ut i böjen igen.

Vanliga vinterdäck är värdelöst på is oavsett, har man en gång provat fulldubb finns det inget alternativ.

/J - bor 5 minuter från sjön där det kördes...och var självklart på plats

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



SecretAgentMan skrev:


Vanliga vinterdäck är värdelöst på is oavsett, har man en gång provat fulldubb finns det inget alternativ.



Jorå, det finns det visst

Skillnaden mellan gatdubbat och fulldubbat är lika stor som skillnaden mellan fulldubbat och Långnabb.....

Riktiga nabb är helt hysteriskt.... Kul

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969



SecretAgentMan skrev:
Bakdiffen är inte överdrivet kul i en GT.
/J
Är det något som det finns en lösning på för vettiga pengar?
Jag provade att "förställa" bilen, men det gick betydligt sämre än med Audin. Å andra sidan gick det att gasa och bromsa samtidigt på Subban vilket jag uppskattar.
Bästa allhjulsdrift jag kört är min gamla XR4x4. Den kändes logisk i sitt beteende.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



IS RACING VÄRMLAND

Vi kör på sjön lusten, 3 mil norr Karlstad kommer att vara där i påsk .

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Lennart Mäkinen skrev:
SecretAgentMan skrev:
Bakdiffen är inte överdrivet kul i en GT.
/J
Är det något som det finns en lösning på för vettiga pengar?
Jag provade att "förställa" bilen, men det gick betydligt sämre än med Audin. Å andra sidan gick det att gasa och bromsa samtidigt på Subban vilket jag uppskattar.
Bästa allhjulsdrift jag kört är min gamla XR4x4. Den kändes logisk i sitt beteende.


Jupp, det finns relativt ekonomiska sätt att lösa det på - billigaste sättet är att jaga rätt på en halvfräsch lamelldiff och skruva in i det befintliga huset, ett bättre alternativ är att uppgradera till den större diffen som sitter på den nya sti:n bland annat (drar med sig fippel med drivaxlar, hubbar och bromsar tyvärr).

Klart roligast blir det med ändrad fördelning (den berömda DCCD:n) och aggressiv diffbroms bak, men då börjar det skena iväg.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Allmänt banåkaforum
isbana?
1313 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande