Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Beteckning på godkända rör för bygge av båge/bur??
1, 2   >>
13662 besök totalt
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350


Trådstartare
Beteckning på godkända rör för bygge av båge/bur??

Vad är handelsbeteckningen på rör godkända av SBF för bygge av båge eller bur?
Är detta något som t.ex. Br. Edstrands säljer?

Rören ska ju givetvis också vara bockningsbara.
(Jag var med att bygga ett rörchassie för många år sedan med en rörtyp som hette 2391BK, dessa rör var extremt hårda och small av när man bockade dem mer än 45 grader i rörbockningsmaskinen)

Fredrik
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13315



För folk som inte vet vad br edstrands är, kan en länk hjälpa!
klicka i övre kanten på "produkter&tjänster" och sedan på "stål&rör"

Jag hade också väldigt, väldigt, väldigt gärna velat ha reda på detta!
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



Jag köpte båge från guss, han har (2391BK) material. Tyvärr har ju svårigheten att böja ett rör vid tillverkning av bur ett samband med hur svårt det blir att böja det vid en ev. krock...

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Har tyvärr glömt beteckningen (man ska ju anteckna.... ), men specen i GT funkar ju bra att rabbla upp när man ringer Bröderna eller tibnor eller ngn. I mitt fall Swea Rör i halmstad som nog har både bröderna och tibnor som kunder. Sömlöst, max kolhalt si och så, och minst så och så i sträckgräns (350 N/mm2??). Sen vet jag inte om jag blev blåst, men en 6m-längda blev rätt dyr faktiskt av det jag köpte, har för mig över 300 kr.

_________________
Pär Hylander
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Köpte även jag min bur från Guss i 2391 BK. Ska tydligen vara det i en godkänd rallybur. Sedan finns det 2391C som är glödgade och godkända i rattlåsracing dock inte i rally, vad som gäller för "runt runt" vet jag dock inte. 2391BK går som sagt knappt att bocka i en vanlig hydraulbock men 2391C går finfint.
C-rören är förövrigt samma som vanliga sömmlösa hydraulrör från tex. hydroscand.

Vad gäller för krav i ett amatörbygge? Man får ju trotts allt bygga en ram i sömmad fyrkantsprofil vilket inte kan vara det starkaste på denna jord.



Pär

Jag tyckte 300 var rätt billigt för en 6 meterspipa. Ink moms? Vilken dimension?

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Per Wahlqvist skrev:

C-rören är förövrigt samma som vanliga sömmlösa hydraulrör från tex. hydroscand.


Jag tyckte 300 var rätt billigt för en 6 meterspipa. Ink moms? Vilken dimension?


Arghhh!!! Hade inte en tanke på hydraulrör (min far jobbar med hydraulik, på Hydroscand......)

Den vanliga burdimensionen, kan det stämma med 40x2?

Det var minst 300 kr, minns ej exakt, kan varit 400 oxo. Snabbt överslag nu gav ca 2 kg/meter och eftersom det var över 50 kr/m så innebär det ju över 25 kr/kg vilket ju är rätt saftigt för ett rätt okomplicerat kolstål, iofs sömlöst...

_________________
Pär Hylander
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Det här med rör är svårt.

Normalt sett rekommenderar vi normaliserade (NBK, inte BK) rör till "våra" byggen, ofta är det bättre att ett rör böjer sig och tar upp energi än att det går av. Sedan är det också en fråga om vad som händer med ett hårt (BK) rör när man svetsar i det, förmodligen blir det lokalt sett mjukare vid svetsen, i de flesta fall.

Sömmade rör är inte per automatik "svagare" än sömlösa, den stora fördelen med sömlösa rör är ofta att de är raka och runda.

Jag vet att någonstans i SBFs reglemente (troligen DR) står det också att man inte bör blanda hårda och normaliserade rör i en burkonstruktion. Det låter rätt rimligt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



själv betalade jag 616kr inkl moms för 6m rör... thumbs down

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350


Trådstartare
Har jagat runt bland olika firmor idag.

Det verkar som om 45x2,5mm endast finns att tillgå i kvalitet 2391BK (hårt som tusan).
2391C som är en bockbar hydraulrörskvalite (kalldraget sömlöst precisionsstålrör) finns inte i 45x2,5,vet dessutom inte om denna kvalite är godkänd.

om detta är enda kvaliten som finns att tillgå av denna dimension så måste det hänga på vilken typ av bockningsutrustning man använder sig av.
Innebär detta att man är hänvisad till någon av de burbyggare som finns för att få bockat till sin båge??

Någon tippsade om av det kan hjälpa att fylla röret med sand och plugga ändarna innan man bockar.
Enl. GT 5.8.3 så är det förenat med dödsstraff att värma röret vid bockning.

Fick förresten pris av det lokala järnlagret på 184kr/m + moms för 45x2,5 2391BK !!!

Fredrik
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Har du kollat om du kan köpa rör av Guss, Smen eller nån annan som säljer burar?

Jag vet att när vi skulle ha material till en enkel båge som av olika skäl skulle uppfylla en annan del av SBF-reglementet, var det hopp i helsike att få det via en vanlig stålgrossist. Därför blev det helbur i den bilen istället då det materialet (eller snarare dimensionen) gick att få tag på (minns jag rätt var det 2391C men jag är inte 100% säker).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350


Trådstartare
I min enfald (snålhet) så tänkte jag att en burbyggarfirma säker har större påslag på material än järngrossisten.
Det enklaste vore väl att vända sig till någon burbyggare och få knäckt till huvudbågen samt köpa de rör som behövs till strävorna.
Erfarenheten är dock att när man blandar in andra så förlorar man kontrollen över när saker ska bli färdiga, vilket kan vara en viktig parameter när man själv är sent ute med bilpreparationen inför årets körövningar.

Finns det någon som har erfarenhet av någon burbyggare i Malmö / Lund / Trelleborg trakten???

Fredrik
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Fredrik olsson skrev:
I min enfald (snålhet) så tänkte jag att en burbyggarfirma säker har större påslag på material än järngrossisten.
Det enklaste vore väl att vända sig till någon burbyggare och få knäckt till huvudbågen samt köpa de rör som behövs till strävorna.
Erfarenheten är dock att när man blandar in andra så förlorar man kontrollen över när saker ska bli färdiga, vilket kan vara en viktig parameter när man själv är sent ute med bilpreparationen inför årets körövningar.

Finns det någon som har erfarenhet av någon burbyggare i Malmö / Lund / Trelleborg trakten???

Fredrik



Javisst
Ska hämta min nya kaross i veckan faktiskt
Är Hagestig som monterat buren. Han/de håller till i Kvarnby/oxie
L H-Smide Malmö 040-54 61 91, Ronnies mobil 0703-070760

Han bör kunna fixa bara rör och montera om han har tid

_________________
Daniel Steiner
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag börjar tycka att röret jag köpte var billigt

Mikael Nilsson, Swea Stål & Rör, 035-22 15 90. På specen utifrån GT fixade han det röret till mig. (jag kanske fick ngt helt annat )

_________________
Pär Hylander
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Fredrik olsson skrev:
I min enfald (snålhet) så tänkte jag att en burbyggarfirma säker har större påslag på material än järngrossisten.
Det enklaste vore väl att vända sig till någon burbyggare och få knäckt till huvudbågen samt köpa de rör som behövs till strävorna.
Erfarenheten är dock att när man blandar in andra så förlorar man kontrollen över när saker ska bli färdiga, vilket kan vara en viktig parameter när man själv är sent ute med bilpreparationen inför årets körövningar.

Finns det någon som har erfarenhet av någon burbyggare i Malmö / Lund / Trelleborg trakten???

Fredrik


Jag gav 700 kr för allt material till min båge, inkl bockning av huvudbågen, hos Sme'n för något år sedan. Då fick jag också med lite plåt till plattor. Bågen bockade han på studs efter att ha stuckit in tumstocken i kupe'n och höftat lite.
Nu håller han ju till lite längre norrut, men samma pengar borde det väl handla om även hos andra...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Jag har lite funderingar på att komplettera den båge jag har med framsträvor/huvudsträva osv för att få en fullbur. Skulle kännas säkrare... speciellt om man längre fram skall tävla i roadsport och inte bara åka på banträffar.

Hur vet man då vad man har för rör i bilen idag så att man får samma kvalitet på de nya rören? Minns inte att jag hört vilken tillverkare det är på min båge av förra ägaren (men jag har ju dåligt minne, kanske står på den dessutom. ).

En fundering till kring burar, vad jag sett på byggena på rejsa och 944sverige.com så verkar inte någon av frontmotorporschebyggena ha de så kallade Toyotastagen. Varför? Är det inte vettigt att ha dem på våra bilar?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



patand skrev:

En fundering till kring burar, vad jag sett på byggena på rejsa och 944sverige.com så verkar inte någon av frontmotorporschebyggena ha de så kallade Toyotastagen. Varför? Är det inte vettigt att ha dem på våra bilar?


Jo, det är det väl iofs, men man "brukar" slippa dom eftersom dom flesta bilar även ska igenom SBP, och dom kan tydligen ha synpunkter på om man har för mycket rör, dvs svår att ta sig i och ur.

_________________
Pär Hylander
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
patand skrev:

En fundering till kring burar, vad jag sett på byggena på rejsa och 944sverige.com så verkar inte någon av frontmotorporschebyggena ha de så kallade Toyotastagen. Varför? Är det inte vettigt att ha dem på våra bilar?


Jo, det är det väl iofs, men man "brukar" slippa dom eftersom dom flesta bilar även ska igenom SBP, och dom kan tydligen ha synpunkter på om man har för mycket rör, dvs svår att ta sig i och ur.


Men är inte toyota stagen dem som går fram till fjäderbenstornen (kanske jag som tagit miste på namnet för den positionen, det var iaf stagen fram till fjäderbenen som jag menade)? De kan väl knappast vara ivägen för i och urklivning?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



patand skrev:

Men är inte toyota stagen dem som går fram till fjäderbenstornen (kanske jag som tagit miste på namnet för den positionen, det var iaf stagen fram till fjäderbenen som jag menade)? De kan väl knappast vara ivägen för i och urklivning?


Nope, du har nog blandat ihop det. Toyotastag är de (hellst)raka rör som går paralellt med sidobågen vid A-stolpen. På en del bilar (bl.a. våra ) blir det aldeles för bökigt att ta sig i och ur bilen, man kan då få dispans vid vagnbokbesiktning vad jag förstår.

De stagen du tänker på ingår i SBF GT och är faktiskt obligatoriska. Men vissa klasser på klubbnivå (Roadsport, MPC, BMW Cup..) verkar man se lite mellan fingrarna på just denna punkten.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350


Trådstartare
Daniel6xQ skrev:
Fredrik olsson skrev:
I min enfald (snålhet) så tänkte jag att en burbyggarfirma säker har större påslag på material än järngrossisten.
Det enklaste vore väl att vända sig till någon burbyggare och få knäckt till huvudbågen samt köpa de rör som behövs till strävorna.
Erfarenheten är dock att när man blandar in andra så förlorar man kontrollen över när saker ska bli färdiga, vilket kan vara en viktig parameter när man själv är sent ute med bilpreparationen inför årets körövningar.

Finns det någon som har erfarenhet av någon burbyggare i Malmö / Lund / Trelleborg trakten???

Fredrik



Javisst
Ska hämta min nya kaross i veckan faktiskt
Är Hagestig som monterat buren. Han/de håller till i Kvarnby/oxie
L H-Smide Malmö 040-54 61 91, Ronnies mobil 0703-070760

Han bör kunna fixa bara rör och montera om han har tid


Enl. telefonsamtal med L H-Smide idag så lagerför de inte / jobbar de normalt inte med sömlösa rör utan svetsade sådana för typ folkraceburar och liknande..
De har ej möjlighet att konkurera med de större burtillverkarna då det gäller materialpriser på sömlösa rör.
Jag blev väldigt vänligt bemött och de erbjöd sig att pröva bocka sömlösa rör om jag tog med materialprov.
Tyvärr använder de samma typ av bockningsmaskin som jag har själv.
De sade oxå att det kan vara fel på materialet i röret om det smäller av vid bockning vilket jag råkat ut för.

Fredrik
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13315



Fredrik olsson skrev:
.....


Jag fick ditt PM.
Jag ska köra o snacka lite med bengan idag och se vad han säger om det hela.

återkommer!
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Eddie Varvstopp skrev:
Nope, du har nog blandat ihop det. Toyotastag är de (hellst)raka rör som går paralellt med sidobågen vid A-stolpen. På en del bilar (bl.a. våra ) blir det aldeles för bökigt att ta sig i och ur bilen, man kan då få dispans vid vagnbokbesiktning vad jag förstår.

De stagen du tänker på ingår i SBF GT och är faktiskt obligatoriska. Men vissa klasser på klubbnivå (Roadsport, MPC, BMW Cup..) verkar man se lite mellan fingrarna på just denna punkten.


Misstänkte att något var fel i mina tankar. Men man lär så länge man lever. Det som är toyotastag är då snedsträvan som brukar finnas vid dörren för att skydda vid sidokollision? Eller är jag ute och cyklra igen nu? Eller hur menar du med att det går parallellt med sidobågen vid A-stolpen? Är det ett extra rör som går från golvet och upp? Hmmm en bild skulle nog säga mer än tusen ord i detta läge...

Jag verkar dessutom vara mästare på trådkapning... ber om ursäkt för att tråden drar iväg åt fel håll!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Skruva banåkabil
Beteckning på godkända rör för bygge av båge/bur??
1, 2   >>
13662 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande