Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Placering av torrsumpstank
2022 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13315


Trådstartare
Placering av torrsumpstank

Funderar på var jag ska placera min tank till torrsumpen...

Motorutrymmet har inte någon självskriven plats för en behållare som är kring 40 cm hög och 30 cm diameter.
har därför börjat fundera på om man skulle placera den i bagageutrymmet, eller där baksätet satt en gång i tiden.

Tänkte se vad rejsaexpertisen anser vara mest lämpligt

Hur mycket olja finns i tanken när motorn är igång? Är nästan all oljan i motorn, eller hade man kunnat tänka sig att 4 av 6 liter befinner sig i tanken?
I så fall, borde shabraket väga kring 5-7 kg kanske, varför det kan kännas värt ur viktfördelningssynpunkt att flytta bak, resp montera så lågt som möjligt?

Alternativ 1:
Placering i bakluckan strax bakom bakaxeln, relativt högt från marken (tankens mittpunkt kommer hamna ca 80-100 cm ovanför marknivån).
Rördragning sker antingen genom kupén eller under bilen.

Den självskrivna fördelen är att jag (föraren) sitter skyddad från tanken och på så sätt inte riskerar het olja i samband med olycka.
Rördragning genom kupen är jag lite emot pga denna anledningen. Rördragning under bilen är jag lite emot pga risk för skador på ledningarna. Vet ju att bromsrör, bränslerör osv ligger under, men oljeledningarna är ju i en annan dimension och kan bli svårt att få lika skyddade.

Alternativ 2:
Placering där baksätet finns (kommer att tas bort i vilket fall som helst), på passagerarsidan. Detta blir då framför bakaxeln, betydligt lägre än alt 1, ca 40-50 cm ovanför marken.

Fördelarna är bla vikten (om den nu spelar roll?) är koncenterad innanför hjulaxlarna och "lågt". Jag har bagageutrymmet kvar, och kan åka på bilsemester i europa när det passar mig
För rördragning gäller samma som för alt 1.
om en slang skulle brista, märker jag det och hinner därmed stänga av motorn innan större skador uppstår
Nackdelarna är bla; vad händer om en slang brister - varm olja är väl kanske inte så kul att få i nacken, stör koncentrationsförmågan... Hur mycket ljud blir det från tanken? olja som slungas lär väl vina en del?
att bygga in tanken i en låda inne i kupén, känns lite som att gå över ån efter vatten med tanke på att service, inspektion osv blir svårare.
oroar jag mig i onödan för haveri? Har aldrig varit med om rör som spruckit pga oljetryck osv, men jag vill vara på den säkra sidan....

Någon som kan komma med tips, idéer, kommentarer?
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Tips !!

Jag har haft många bilar med torsump fram eller bak !! Första bilen jag byggde hadde tanken bak ! OJ när jag fårsökte få upp oljetryck köre på starten utan stiften i !! Fick tips att hissa upp bilen bak ! men sen några bilar senare så kom jag på en Bosse Bildoktorn grej ! satte tryckluft på ca 1kg på tanken o så luftade jag vid alla nipplar fungerade super !! Testade samma princip på på en gammal F 1 som jag skulle starta upp.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Jag skulle placerat den i motorrummet.. Tror inte att scavenge slangarna bör vara så långa och dessutom måste ju pumpen suga en onödigt lång sträcka.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Du ska inte ha mer än högst 1 liter olja jobbandes i motorn. Oljan tenderar att rinna tillbaka från tanken till motorn när den står i garaget, varför du får köra länge på starten. En kran på den slangen är inte fel.
Länga slangar är dåligt. Försök på något sätt att få tanken bredvid motorn. Och utrinningen från tanken högre än pumpen. Du ska ju även koppla luftslangar mellan tanken o ventilkåporna, vilket blir ett bekymmer med tanken 3 meter bort. Du får ju XXX antal meter slang och enbart priset förskräcker.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



30x40cm?
28 liter tank?

_________________
Markus Ålind
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Qaz skrev:
30x40cm?
28 liter tank?


reagerade oxå lite över måtten...
tur att du hade räknat så jag slapp
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Du kan ha så mycket olja som du vill i en torrsumpstank. Det är det som är charmen med den...du kan åka runt med 28 liter olja om du vill, den kommer att snurra runt i motorn och sedan tillbax till tanken.

I och med att man kan ha mycket olja i systemet så minskar faran med oljeläckor. That being said, försök få tanken i motorrummet om möjligt. Då slipper du slangar och annat tjafs.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag har lärt mig att det är dumt att ha för många liter olja till motorn. Då åker man runt med kall olja för länge med medföljande slitage och dålig smörjning. Omsorg bör istället läggas på tillräcklig oljekylning och åtgärder för att inte motorn skall käka upp oljan under körning.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Micke Holmström skrev:
Jag har lärt mig att det är dumt att ha för många liter olja till motorn. Då åker man runt med kall olja för länge med medföljande slitage och dålig smörjning. Omsorg bör istället läggas på tillräcklig oljekylning och åtgärder för att inte motorn skall käka upp oljan under körning.


För att anknyta till beepbeep:s "charmtank" så är det så charmigt att man även kan välja att åka met LITE olja om man vill det. Betydligt mindre än med våtsump, eftersom den har en sådan form som den har.
Skvimpar oljan runt en sekund så finns där heller ingen vevaxel som fångar upp den och tillverkar vispgrädde. Man kan välja rätt fritt med mängden olja alltså.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13315


Trådstartare
Qaz skrev:
30x40cm?
28 liter tank?


Mja... Rätt men ändå fel..

Det finns ett antal olika modeller på marknaden, och de som jag väljer mellan har maxdimensionerna som nämns ovan, dvs ingen tank är större än 30 cm i diameter, men bara för det behöver den inte vara 40 cm hög. De flesta ligger mellan 10 och 14 L i volym.

Göran: Ska det dras luftning mellan kåpor och tank? Bildas det verkligen undertryck i vevhuset då? Har inte tänkt på de slangarna på några motorbilder jag sett.

om man bara frågar ang ev risker med att ha den i kupén, vad anser ni?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Snabbt svar, du ska ha SAMMA tryck i tanken som i motorn för att undvika utjämningsfenomen i slangsystemet som transporterar olja.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 239



Kan du inte ha tanken i kupen där passageraren i frammsätet normalt har sina fötter? Eller inbyggd i brädan eller något..

Försöker bara vidga vyerna lite gran

_________________
Henrik Swahn

Ricky Bobby!...
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



swahngbg skrev:
Kan du inte ha tanken i kupen där passageraren i frammsätet normalt har sina fötter? Eller inbyggd i brädan eller något..

Försöker bara vidga vyerna lite gran

Tänkte också på det förut men våga inte säga nått . Om man dessutom vill ha en kran i att stänga är den ju lättåtkomlig.

_________________
David Ålind
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



Anders Jeppsson skrev:
Qaz skrev:
30x40cm?
28 liter tank?


Mja... Rätt men ändå fel..

Det finns ett antal olika modeller på marknaden, och de som jag väljer mellan har maxdimensionerna som nämns ovan, dvs ingen tank är större än 30 cm i diameter, men bara för det behöver den inte vara 40 cm hög. De flesta ligger mellan 10 och 14 L i volym.

Göran: Ska det dras luftning mellan kåpor och tank? Bildas det verkligen undertryck i vevhuset då? Har inte tänkt på de slangarna på några motorbilder jag sett.

om man bara frågar ang ev risker med att ha den i kupén, vad anser ni?


Det förklarar ju saken. Trodde nästan att du fått storhetsvansinne och skulle ha en jättetank till jättemotorn med jättemycket olja .

_________________
Markus Ålind
Citera
Skruva banåkabil
Placering av torrsumpstank
2022 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande