| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Placering av torrsumpstank
|
2022 besök totalt |
|
Placering av torrsumpstank
Funderar på var jag ska placera min tank till torrsumpen... Motorutrymmet har inte någon självskriven plats för en behållare som är kring 40 cm hög och 30 cm diameter. har därför börjat fundera på om man skulle placera den i bagageutrymmet, eller där baksätet satt en gång i tiden. Tänkte se vad rejsaexpertisen anser vara mest lämpligt
Hur mycket olja finns i tanken när motorn är igång? Är nästan all oljan i motorn, eller hade man kunnat tänka sig att 4 av 6 liter befinner sig i tanken? I så fall, borde shabraket väga kring 5-7 kg kanske, varför det kan kännas värt ur viktfördelningssynpunkt att flytta bak, resp montera så lågt som möjligt? Alternativ 1: Placering i bakluckan strax bakom bakaxeln, relativt högt från marken (tankens mittpunkt kommer hamna ca 80-100 cm ovanför marknivån). Rördragning sker antingen genom kupén eller under bilen. Den självskrivna fördelen är att jag (föraren) sitter skyddad från tanken och på så sätt inte riskerar het olja i samband med olycka. Rördragning genom kupen är jag lite emot pga denna anledningen. Rördragning under bilen är jag lite emot pga risk för skador på ledningarna. Vet ju att bromsrör, bränslerör osv ligger under, men oljeledningarna är ju i en annan dimension och kan bli svårt att få lika skyddade. Alternativ 2: Placering där baksätet finns (kommer att tas bort i vilket fall som helst), på passagerarsidan. Detta blir då framför bakaxeln, betydligt lägre än alt 1, ca 40-50 cm ovanför marken. Fördelarna är bla vikten (om den nu spelar roll?) är koncenterad innanför hjulaxlarna och "lågt". Jag har bagageutrymmet kvar, och kan åka på bilsemester i europa när det passar mig
För rördragning gäller samma som för alt 1. om en slang skulle brista, märker jag det och hinner därmed stänga av motorn innan större skador uppstår
Nackdelarna är bla; vad händer om en slang brister - varm olja är väl kanske inte så kul att få i nacken, stör koncentrationsförmågan... Hur mycket ljud blir det från tanken? olja som slungas lär väl vina en del? att bygga in tanken i en låda inne i kupén, känns lite som att gå över ån efter vatten med tanke på att service, inspektion osv blir svårare. oroar jag mig i onödan för haveri? Har aldrig varit med om rör som spruckit pga oljetryck osv, men jag vill vara på den säkra sidan.... Någon som kan komma med tips, idéer, kommentarer? |
||||
|
Tips !!
Jag har haft många bilar med torsump fram eller bak !! Första bilen jag byggde hadde tanken bak ! OJ när jag fårsökte få upp oljetryck köre på starten utan stiften i !! Fick tips att hissa upp bilen bak ! men sen några bilar senare så kom jag på en Bosse Bildoktorn grej ! satte tryckluft på ca 1kg på tanken o så luftade jag vid alla nipplar fungerade super !! Testade samma princip på på en gammal F 1 som jag skulle starta upp. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
|
Du ska inte ha mer än högst 1 liter olja jobbandes i motorn. Oljan tenderar att rinna tillbaka från tanken till motorn när den står i garaget, varför du får köra länge på starten. En kran på den slangen är inte fel.
Länga slangar är dåligt. Försök på något sätt att få tanken bredvid motorn. Och utrinningen från tanken högre än pumpen. Du ska ju även koppla luftslangar mellan tanken o ventilkåporna, vilket blir ett bekymmer med tanken 3 meter bort. Du får ju XXX antal meter slang och enbart priset förskräcker. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Du kan ha så mycket olja som du vill i en torrsumpstank. Det är det som är charmen med den...du kan åka runt med 28 liter olja om du vill, den kommer att snurra runt i motorn och sedan tillbax till tanken.
I och med att man kan ha mycket olja i systemet så minskar faran med oljeläckor. That being said, försök få tanken i motorrummet om möjligt. Då slipper du slangar och annat tjafs. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Jag har lärt mig att det är dumt att ha för många liter olja till motorn. Då åker man runt med kall olja för länge med medföljande slitage och dålig smörjning. Omsorg bör istället läggas på tillräcklig oljekylning och åtgärder för att inte motorn skall käka upp oljan under körning.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
För att anknyta till beepbeep:s "charmtank" så är det så charmigt att man även kan välja att åka met LITE olja om man vill det. Betydligt mindre än med våtsump, eftersom den har en sådan form som den har. Skvimpar oljan runt en sekund så finns där heller ingen vevaxel som fångar upp den och tillverkar vispgrädde. Man kan välja rätt fritt med mängden olja alltså. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Mja... Rätt men ändå fel..
Det finns ett antal olika modeller på marknaden, och de som jag väljer mellan har maxdimensionerna som nämns ovan, dvs ingen tank är större än 30 cm i diameter, men bara för det behöver den inte vara 40 cm hög. De flesta ligger mellan 10 och 14 L i volym. Göran: Ska det dras luftning mellan kåpor och tank? Bildas det verkligen undertryck i vevhuset då? Har inte tänkt på de slangarna på några motorbilder jag sett. om man bara frågar ang ev risker med att ha den i kupén, vad anser ni? |
||||
Tänkte också på det förut men våga inte säga nått . Om man dessutom vill ha en kran i att stänga är den ju lättåtkomlig.
_________________ David Ålind |
||||
Det förklarar ju saken. Trodde nästan att du fått storhetsvansinne och skulle ha en jättetank till jättemotorn med jättemycket olja .
_________________ Markus Ålind |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Placering av torrsumpstank
|
2022 besök totalt |

