Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3790 besök totalt |
Blir det automatiskt roligare för att det går fortare?
Vi kom in på ett intressant ämne på däcksforumet, som jag tänkte att vi kunde diskutera här istället! ![]() Jag hävdar lite provokativt att det nödvändigtvis inte behöver vara roligare med en snabbare bil! Man flyttar bara upp fartgränsen där det roliga börjar och det har ibland sina nackdelar! Nu får vi se hur mycket smörj jag får! ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Inte nödvändigtvis även om jag tycker att fart/acceleration är väldigt kul.
Ibland kan det vara kul att verkligen utnyttja en bil/motor maximalt något som man inte alltid kan göra om man kör en väldigt motorstark bil... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Det är ju klart att man missar en del skoj som man kan ha med hjälp av effekten i en motorstark bakhjulsdriven bil, men frågan är om inte jag har lika roligt i min Golf som många andra i starkare/dyrare bilar som kanske inte alltid vågar utnyttja materialet fullt ut.
Gamla engelska sportbilar kör ju vilken Nissan Micra som helst ifrån på en krokig väg, men utan att veta så vet jag ändå att engelsmannen har det roligare! ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Men då vet du ju ![]() ![]() ![]() Engelsmannen bryr väl sig inte, han stannar väl vid närmsta pub och häver en bertil istället!! ![]() ![]() Nej men det roliga är väl när man kan sin bil utan och innan och vet hur man kör den till 110 % på gränsen ![]() OBS! På banan ![]() ![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
[quote="FrazzeNej men det roliga är väl när man kan sin bil utan och innan och vet hur man kör den till 110 % på gränsen
![]() Hur menar du då lite merpå gränsen eller 10 % övergränsen ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Jag tycker tex att karaktären på motorn är viktigare än effekten. En "ovillig" motor med fler hästar är tristare än en vekare men villig maskin. Inte in absurdum, jag tar ju inte hellre en 60hk villig maskin än en murrig 260hk maskin liksom... fast nästan.
och om man tänker efter så gäller det nog chassie också. Hellre en välbalanserad lite långsammare bil än en understyrande svängovillig båt som kanske ändå går snabbt... (typ vissa Audis ![]() Fast helst vill man ju absolut ha allt! Både snabb, stark, balanserat chassie, villig stark motor... ![]() Men när det gäller ursprungsfrågan (en väldigt kul frågeställning!!!!!!!!!!)... Det är svårt att backa tillbaka från en snabb OCH kul bil till en långsammare kul bil.... _________________ ![]() |
||||
Över gränsen ska man väl inte köra!
Men det ligger nog mycket i det där, att tjusningen ligger i att närma sig gränsen för det möjliga med just den bilen! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Personligen har jag inga problem att gå till en långsammare bil, bara den är villig och kommunikativ. Sen beror det ju på var man kör också! Det förutsätter ju att den långsammare bilen körs på ett ställe som är anpassat till den bilens fartresurser. Så att man inte sitter och rullar tummarna, som uppför Kesselchen med Polon... ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Jag bytte från M5 till 318is förra året och har haft minst lika kul med den senare bilen. Långväga förflyttning hade en tendens att bli skittråkigt i M5:an för den kändes inte som om den gick fort förrän man var ganska långt över skyltarnas rekommendationer.
Nu har jag tittat runt på diverse små bränslesnåla bilar att ersätta 318 med och en del har varit roligare än andra trots ganska beskedlig motoreffekt. De olika deviserna för Smart Roadster på deras hemsida tycker jag säger mycket. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Jag tror många av oss kan köra en snabb bil hyffsat fort!
och visst håller jag med om att farten i sig har en tjusning! ![]() ![]() Men att köra en snabb bil på gränsen till dess förmåga är det nog inte många av oss som klarar av, om vi lägger handen på hjärtat. och det är då jag tycker att man kan fundera, om det ibland inte tom kan vara roligare med en långsammare bil där det är lättare att närma sig gränsen?!? Visst vore det kul att köra en superbil! ![]() Men jag är helt övertygad om att jag aldrig skulle våga närma mig gränsen för bilens förmåga och då försvinner lite av tjusningen med bilkörning för min del. Men j-lar vad fort det skulle gå! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
En MGB från -68! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Är det inte så att motorns effekten är omvänt proposionell mot längden på, ni vet vad
![]() Jag håller med om att motor styrkan inte har något med rolighetsfaktorn att göra. Jag har kört en krogig asfaltsväg med en bil med ca 35Hk, ja 35hk, som var en fröjd att köra. Åkt samma väg med bil med betydligt mer pullver, gick det fortare? svar japp. Roligare NÄÄÄÄ. Ett annat problem är det fortast går att mäta, men vad är sorten på rolig, roligare roligast? ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Inga problem! Vinkeln och längden på mungiporna! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Jag har skitkul med mina 142 små pållar i kadetten, roligast är det ju då man lyckas spöa upp någon hästkraftstinn racer.
![]() Fast å andra sidan hade det ju antagligen inte skadat med lite mer effekt, man vill ju högre upp i Superstagelistan. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||
Att slå från underläge är alltid roligare! ![]() När det gäller tävling, så är det tyvärr oftast så att det är motoreffekten som har en stor eller tom avgörande betydelse. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
En vinkling på det hela från smart:
1. Hastighet mäts på pulsen. 2. Körglädje har inget att göra med hästkrafter. 3. Halva vikten fördubblar prestandan. 4. Ju lägre tyngdpunkt, desto bättre i kurvor. 5. Skönhet är en fråga om proportioner. 6. Den kortaste vägen är omoralisk. 7. Att vara innovativ är att inte kompromissa. 8. Den, som vill känna, måste köra. Tyvärr verkar inte deras nya leksak riktigt hålla hela vägen. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 3790 besök totalt |