Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ritningar / CAD-filer på Chassin?
6135 besök totalt
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Ska svetsa ihop ett kurvvänligt chassie i fackverkskonstruktion och jag skulle vilja ha inspiration från så många håll som möjligt och förhoppningsvis få några aha-upplevelser.

Det måste ju finnas drösvis med ritningar och CAD filer på alla möjliga typer av banbilar som man kan hämta inspiration från samt även kika på hur andra löst de olika tekniska problemen som finns.

ALLT inom genren är av intresse, Clubmans, formelbilar, Sevenreplikor, div kit-cars, äldre F1 bilar, burkonstruktioner, säkerhetsdetaljer, krockskydd... kort och gott, jag vill kika på ALLT jag kan komma över!

Överös mig med era länkar!

Uppsala
Här sen Sep 2005

jag har provat att hitta liknande saker men inte lyckas så jag bumpar upp denna tråd och kollar om det blir nått svar denna gång

(nån borde väll sitta på ritningar och rambyggen och karche ramar på kända sportbilar)

//Rullen

Umeå
Här sen Maj 2004

http://www.mcsorley.net/locost/

grabben har lagt upp en rättad bokritning och en egen förstorad bokram.

Se7enderivat......

--VVTS--
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Re: Ritningar / CAD-filer på Chassin?

Cobolt skrev:
Ska svetsa ihop ett kurvvänligt chassie i fackverkskonstruktion och jag skulle vilja ha inspiration från så många håll som möjligt och förhoppningsvis få några aha-upplevelser.

Det måste ju finnas drösvis med ritningar och CAD filer på alla möjliga typer av banbilar som man kan hämta inspiration från samt även kika på hur andra löst de olika tekniska problemen som finns.

ALLT inom genren är av intresse, Clubmans, formelbilar, Sevenreplikor, div kit-cars, äldre F1 bilar, burkonstruktioner, säkerhetsdetaljer, krockskydd... kort och gott, jag vill kika på ALLT jag kan komma över!

Överös mig med era länkar!

nått som fick mig att få en aha upplevelse var när jag såg urbans RWD swift.

har gått och funderat i liknande banor, men det blev en aha upplevelse när någon verkligen gjort det på riktigt..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jo, swiften är frän och liknande bilar kan ju ha intressanta lösningar för förstärkningar osv!
Den har dock en plåtkaross och det jag skulle vilja se är mer rejsiga grejjor, dvs helt bärande rörramar på riktiga rejsbilar med plastkarosser, dvs fullt av intressanta trianglar.. helst i någon form av 3D variant som jag kan ta in i Solid Works eller liknande och pyssla lite med, men även bilder på sexiga lösningar är aldrig fel!

Sollentuna
Här sen Aug 2005

På denna sida finns bilder på en Mallock Mk 31 som jag tycker har en intressant "idé" för rörramen. Skall vara rejält styv enligt uppgifterna på sidan. Inga CAD-filer dock
http://www.billzilla.org/newrcar.htm

Johan

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Thanx!

Sådana där halvhysteriska chassien är precis vad jag vill se många av! =)

Linköping/ Vadstena
Här sen Sep 2004

urbans suzuki..

Hej .. Urbans suzuki e röram med plåtkaross fastskruvad utanpå..

BMW e46 banbill
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Japp, vill dock kika på mer "röriga" konstruktioner med mycket mer trianglar och stödsträvor i konstruktionen, samt gärna dubbla a-armar runt om.

Klippan
Här sen Sep 2004

Du får registrera dig här och maila han som håller på med det här projektet och fråga om du kan få några ritningar.
http://www.germanlook.com/Forums/showthread.php?t=6197&page=1& . . . .

Jag skulle ha gjort det om jag inte var så jädra dålig på att skriva engelska, så får du några ritningar vill jag gärna ha några.

här finns det bilder på rörchassin
http://beardmorebros.co.uk/
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005

det fanns en del ideer på de länkarna

men alla ni som byggt eget här inne hur har ni gjort?
har inte ni CADat eller har fotton på era rörramar? och har ni räknat på det vad de tål?

(jag tror att ni kan vara ganska säkra att ingen snor era ideer utan att fråga och det är ju bra med insperation för andra som tänker bygga)

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Japp, klart intressanta länkar! =)

Personligen är jag av den uppfattningen att man aldrig kan sno en idé rakt av, ska något lira ihop med resten så måste man oftast omarbeta en hel del, men man kan absolut inspireras av andras tänk eller iaf se brister som man inte tidigare sett i sitt eget! Viss etik tycker jag att man ska ha också, använder man någon annans grundieér så bör man som miniumum se till att dom får den cred dom gjort sig förtjänta av!

Hoppas också på att folk "släpper till" lite och visar upp lite lösningar !! =) =) =)

nyköping
Här sen Jun 2004

kanske inte banåka men håller dom för dakarrallyt så kan det kanske vara värt en titt
http://www.bowler-offroad.com/FRAME5.htm

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
klart coola bilar det där!
Att köra dakar-rallyt är en tonårsdröm som sitter kvar!!

Dessa hålborrade plåtförstärkningar verkar vara ett vanligt sätt att hitta lite vridstyvhet för få kg.

Uppsala
Här sen Sep 2005

är det ingen som kan dela med sig av sina egna byggen eller har ritningar på lite olika rambyggen som
ex. 5EXI, Aeon Sportscars, GTM Supercar, Hulme.F1, DDR SP, Ultima GTR, Sensor GTR, K-1, Ariel Atom, Stealth B6 med flera

(det är några bilar som jag kommer på som verkar vara ganska roliga och ser ut att passa som banbil också)

för några av dessa borde nån här ha byggt tycker jag

undrar om ni är blyga eller är det att ingen har byggt nått liknande ????

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nice!

Stockholm
Här sen Apr 2004

Cobolt: Vad är det för nåt du ska bygga egentligen :-)
Tycker man läser massa intressant från dig men har du ens klart vilken/vad för bil du ska bygga?
och vad för motor, samma fråga där.

Man blir ju nyfiken ;-)

Mvh otto

Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ja den som ändå visste det...??

Min research går ut på att försöka övertyga mig själv om att ge fan i alla vettiga projekt och bygga en egen formelbilsliknande openwheeler i något större skala än en seven, dvs mittmotor, spetsig noskon, front och bakvinge, sidepods osv.. men det är en sån jävla arbetsinsats i ett sånt projekt så jag blir mer och mer sugen på att istället bara lägga en order på en Luego Viento, (kit car) lägga bil-pussel över vintern och sen ha kul till sommaren!

Finns även en chans att det blir att teama ihop med ett par andra och åka långlopp, finansieringen avgör, vore skitkul om det gick i lås och då är det prio ett.

Så ärligt talat, så vet jag inte.

6135 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande