Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Marcos 1600 GT -68 - SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
13 besök senaste veckan (36075 totalt)
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Jörgen (Jet) skrev:
7-11 skrev:
Äntligen! Får se hur många varv jag lyckas med denna gång. :fly:

Nu går den hur många varv som helst. thumbs up


Det är planen!

Men nu har jag fått blodad tand på att ta isär den, så nästa plan är att lyfta motorn i höst igen och gå över allt och se till att det är 100%-igt till nästa år. Ska också passa på att byta tryckplatta till en lite grövre.

Men en eller ett par banträffar ska den nog hinna med innan dess.


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199



7-11 skrev:
Måns Puur skrev:
Det är nästan skönt när en sån sak som en gaswire klabbar. Det är ett uppenbart problem som man direkt vet vad som är trasigt, och man vet exakt hur man ska åtgärda felet


Försök hitta en 2 m lång universal gaswire i Stockholm. Finns inte på bilfirmor, finns inte på båtfirmor, och när jag ringde till en hojfirma som specialiserat sig på Choppers fick jag kommentaren: "Åh fan, skaru byggarej ett aphäng...?!"


I Landskrona har vi en moped- och cykelhandlare av den gamla skolan som säljer wire på löpmeter. thumbs up Säg till nästa gång så handlar och postar jag en wire


7-11 skrev:


Men nu har jag fått blodad tand på att ta isär den, så nästa plan är att lyfta motorn i höst igen och gå över allt och se till att det är 100%-igt till nästa år. Ska också passa på att byta tryckplatta till en lite grövre.

Men en eller ett par banträffar ska den nog hinna med innan dess.



Det är rätt! Ge den järnet!
och plocka sen inte isär mer än vad du kan plocka ihop på en vinter bara

Du hinner inte med en banträff i de södrare delarna av vårt avlånga land, eller?


_________________
Måns Puur
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Alla cykel- och mopedhandlare som skulle kunna haft det var semesterstängda, men det var lika bra det. Nu fick jag dra om den så jag slipper ha 2m wire runt hela nosen på bilen. Har haft en ganska trög gas, men den blev bättre med kortare och ny wire.

Trög gas och äckligt lätt koppling... De som testat bilen har bara glott på mig och undrat hur jag kunnat köra.

Jag vet inte om jag hinner ner till Skåne under sommaren. Det är lite bokningar nu i helgerna som kommer. Hade du funderat på något speciellt arr?

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199



7-11 skrev:


Jag vet inte om jag hinner ner till Skåne under sommaren. Det är lite bokningar nu i helgerna som kommer. Hade du funderat på något speciellt arr?


Njae.. Undrarde bara om du hade något inplanerat i Skåne/Knutstorp. Hade varit kul att se åbäket in real life


_________________
Måns Puur
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Herr V
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 193



uppfattar det som att du har nåt problem?

_________________
Eric Bolin
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Herr V skrev:
uppfattar det som att du har nåt problem?


Jag orkar knappt skriva om skiten. >

Jag har bytt/renoverat ALLT i kopplingen och när jag testade i veckan så funkade allting. Så trailar jag ner till Gelleråsen för att få en bra avslutning på sommaren och jag kommer 3/4 varv och så hänger sig kopplingen för jag vet inte vilken gång i ordningen. Det är inget fel mekaniskt nu, det är hydrauliken som går "i baklås". Slavcylinderkolven sitter bomfast och låser kopplingen i urkopplat läge. Jag får lufta slaven för att få bort trycket.

Jag har bytt huvudcylinder, jag har renoverat slaven och jag har bytt alla slangar. Detta är ett sånt mysterium för mig så jag blir nipprig. När jag fått bort trycket så kan jag köra den som vanligt så länge jag inte gör snabba urkopplingar, då får den spel och låser upp.... ibland....

Nu har jag trailat 170 mil i sommar, betalt tre anmälningsavgifter och kört 8 varv varav alla slutat med frihjulsrull in i depå. Till och med mitt tålamod håller på att ta slut.

Nu blir det till att köpa ny slavcylinder som en sista test. Någonstans i hydrauliken finns det någonting som bestämmer sig för att fungera som backventil och jag vete *** vad det är. Känns löjligt att inte hitta skiten.


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



helt otroligt..
Sörjer med dig

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 549



Var också på Gälleråsen med MR2:an. Grymt synd att denna vackra vagn inte ville. Hade varit kul att se den in action. Ge inte upp! thumbs up

_________________
Alexander Widell
BMW E82 135 -12
BMW E30 327iM -88
Opel Kadett coupé -75
Buell XB12S -08
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



Lider med dig Fredrik

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Urtråkigt.
Du får glädjas åt att det snart är en ny säsong och till den har du fått ordning på den.











- om inte, vad kostar den?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



helt otroligt !!

kan ju även nämna att du har en "kollega" i huddinge som har samma problem när bilen blir varm.

fixade bilder på 2 olika möljiga cylindrar och faxade dit, men sen har han inet hört av sig, så jag vet inte hur det gick

är ju frågan vad det är nu !!

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
P-son skrev:
helt otroligt !!

kan ju även nämna att du har en "kollega" i huddinge som har samma problem när bilen blir varm.

fixade bilder på 2 olika möljiga cylindrar och faxade dit, men sen har han inet hört av sig, så jag vet inte hur det gick

är ju frågan vad det är nu !!


Jag har också klurat på om det skulle vara värmerelaterat men det som talar emot det är att bilen tidigare funkat med samma konfig under flera år. Jag har värmeisolerat slangarna och slaven väldigt noga och kört bilen utan problem när det varit +28 grader ute och bilen varit genomvarm (het), men nu på Gelleråsen hände det på första varvet och det var under 20 grader i luften och bilen var bara precis varm.

Det finns konverteringssatser där man kan sätta hydrauliken inne vid urtrampningslagret/utgående axeln men det vet jag inte om jag får enligt FIA Appendix. Gissar att det är verboten.

Ska ägna lite tid åt det i helgen. Det är enkelt att riva isär och labba, problemet är att simulera de tillfällen då det strular, eftersom det verkar vara intermitent. Grannar och omgivning blir inte så glada av upprepade växlingar runt 7800 rpm... Vill ju helst göra allt detta på avspärrat område för det måste gå fort och provoceras.

Trist när något som ska vara busenkelt inte vill vara det. Men det ska nog lösa sig, och så får man stå där med dumstruten för att man missat något basic.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



7-11 skrev:
Grannar och omgivning blir inte så glada av upprepade växlingar runt 7800 rpm... Vill ju helst göra allt detta på avspärrat område för det måste gå fort och provoceras.


Ursäkta en kanske korkad fråga, men vad har varvtalet att göra med hydrauliken? om det är är varvtalsberoende kanske det är nånting "inuti" t.ex. armen som hakar sig eller att solfjädrarna på tryckplattan fastnar.

Att det måste "gå fort" när du trampar upp och ner, så borde det gå att replikera i normal hastighet fast med snabba växlingar (eller kanske t.o.m. när bilen är avstängd med någon som ligger under och tittar på hur kolven och armen rör sig)?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Westfield skrev:
7-11 skrev:
Grannar och omgivning blir inte så glada av upprepade växlingar runt 7800 rpm... Vill ju helst göra allt detta på avspärrat område för det måste gå fort och provoceras.


Ursäkta en kanske korkad fråga, men vad har varvtalet att göra med hydrauliken? om det är är varvtalsberoende kanske det är nånting "inuti" t.ex. armen som hakar sig eller att solfjädrarna på tryckplattan fastnar.

Att det måste "gå fort" när du trampar upp och ner, så borde det gå att replikera i normal hastighet fast med snabba växlingar (eller kanske t.o.m. när bilen är avstängd med någon som ligger under och tittar på hur kolven och armen rör sig)?


Jag vet! och är lika förbryllad jag. Ibland känns det som att det är varvtalsberoende, men jag är inte hundra. Innan jag renoverade alla komponenter så kunde jag simulera det genom att trampa på kopplingen stillastående i garaget och slavkolven kom farande. Efter allt fixande så kunde jag inte göra det längre, då höll den sig på plats. Därav min korta glädje. Det var först när jag kom ut på bana och varvade på lite som det återkom.

Jag hoppas innerligen att det inte har med varv att göra, för då måste jag riva ur maskinen igen, utan att det enbart är hydraulik och att jag kan stressa fram det med bilen på pallbockar.

Helgen blir intressant.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



P-son skrev:
helt otroligt !!

kan ju även nämna att du har en "kollega" i huddinge som har samma problem när bilen blir varm.

fixade bilder på 2 olika möljiga cylindrar och faxade dit, men sen har han inet hört av sig, så jag vet inte hur det gick

är ju frågan vad det är nu !!


det framgick nog inte kanske,

men med "kollega till dig" menade jag att det är en annan kille med en marcos

tror dock att hans bil var några år nyare
men nån volvomotor (kommer inte ihåg vilken snurra du hade.... )

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



7-11 skrev:
Jag vet! och är lika förbryllad jag.


Hm. Okej. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199



Varje gång man stöter på såna här problem, kan man inte undvika att fråga sig hur något som borde vara så enkelt kan vara så knepigt

Lycka till!! thumbs up


_________________
Måns Puur
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Måns Puur skrev:
Varje gång man stöter på såna här problem, kan man inte undvika att fråga sig hur något som borde vara så enkelt kan vara så knepigt

Lycka till!! thumbs up



Jag vet inte för vilken gång i ordningen jag säger det, men jag tror jag är en lösning på spåret. Men jag säger inget förrän jag är säker...

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



7-11 skrev:
Måns Puur skrev:
Varje gång man stöter på såna här problem, kan man inte undvika att fråga sig hur något som borde vara så enkelt kan vara så knepigt

Lycka till!! thumbs up



Jag vet inte för vilken gång i ordningen jag säger det, men jag tror jag är en lösning på spåret. Men jag säger inget förrän jag är säker...

Nu blev jag intresserad RING IMORGON!!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741


Trådstartare
Hhmmmmm... :shifty2: Vet inte riktigt om jag törs uppdatera tråden längre.

Idag tog jag semester för att fixa lite i garaget och efter att ha haft isär allt, för jag vet inte vilken gång i ordningen, så verkar det nu fungera. Jag kan inte simulera fram en låsning och slavcylinderkolven rör sig likadant oavsett om jag pumpar eller bara kopplar ur som vanligt. Jag har kört bilen riktigt varm och gått igenom växlarna upp och ner i olika varvtal och i hyffsat provocerat beteende. Inga slirtendenser på den turen jag var ute. thumbs up

Troligen bestod problemet att jag missförstått en sprängskiss på huvudcylindern som inte riktigt överensstämde med min. Samtidigt som jag är tveksam till den förklaringen då jag haft samma problem innan jag renoverade den och även med en helt annan huvudcyilinder. Uppepå det var det ju dessutom mekaniska fel. Men nu pratar vi inte mer om det... I vinter blir det ny tryckplatta i alla fall.

Men, men. Det är ju alltid på banan som bilen krånglar så det blir intressant nästa gång jag får tillfälle. Det har ju gått mest åt skogen på Attitudes träffar, så nu har jag gått med i en alternativ rörelse som jag har tidigare erfarenhet av. Nuff a dem ciiaar prablems...


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Marcos 1600 GT -68 - SÅLD
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
13 besök senaste veckan (36075 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande