| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Licensierade burbyggare
|
1 besök senaste veckan (2742 totalt) |
|
Licensierade burbyggare
Är lite nyfiken... Vem/vilka är licensierade burbyggare? Vilka kravs ställs på de som skall bli licensierade? Hur skiljer sig deras burar från "standardburarna" som byggs efter GT? Vad kostar en licensierad bur, monterad och klar (tumme - pekfinger)? _________________ /Kristian Elisson |
||
|
KBT,bröderna båge,svetso smide bla att bli certifieradbur byggare är nåt du får söka hos SBF
Som certifierad så får du använda klenare diameter/tjocklek på vissa rör bla sen får en certifierad svetsa fast buren i bilen 20000:- har jag för mig att det stod i bilsport att bröderna båge tog när dom byggde buren till kadetten som dom körde ss med |
||
Per automatik? Eller måste de beräkna och visa vilka spänningsnivåer som uppstår vid vissa givna lastfall? Vad är egentligen kraven på en bur? _________________ /Kristian Elisson |
||
Vet du om det finns några bilder på bilen ute på nätet, eller vilket nummer av Bilsport det var? Jag är nämligen lite nyfiken på hurdan bur man får för dom pengarna. |
||
|
Mats Eriksson i Borlänge är en mycket duktig chassi/burbyggare och har byggt ett antal dragracing/rally/racingbilar-nu senast en bur till Koenigsegg's bil som slog hastighetsrekordet för serietillverkade bilar-388 blås
-jag tror inte den killen gör så många "kallsvetsar" på sina rörhögar.
ME racing service heter firman. _________________ Andreas Werner |
||
|
Jag drar upp denna tråd igen.
Jag, liksom Kristian är nyfiken på certifierade burar och vilka krav som ställs på byggherren. 1a. Är det kanske en kurs som ger kompetens? 1b. Kan det räcka med tillräcklig utbildning från skola osv? 2. Vem ger godkännande om man vill bedriva denna typ av verksamhet? 3. Om man har en certifierad bur i sin bil, är det då bara visa upp vagnbok och sen är det inget mer med det? 4a. Hur länge gäller en certifiering? 4b. Kan man på något sätt i efterhand få en ändring av buren godkänd? 5. Har en registrerad bil som används till och från tävling dispenser på utformning av bur om denna är certifierad? Det jag tänker på är Toyotastaget och hjälmkrossarstaget tex. Mycket frågor på en gång, men jag känner att ämnet inte är färdigbehandlat riktigt ännu. _________________ /Anton Lillsund |
||
|
läs här här har du en länk till fia appendix J där står det hur det fungerar http://www.fia.com/resources/documen
_________________ Timmy Millton |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Licensierade burbyggare
|
1 besök senaste veckan (2742 totalt) |