Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra GTRs2000 -92
4266 besök totalt
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541


Trådstartare
Har börjat bli läge att slänga in en projekttråd nu känner jag. Bilder kommer när jag får igång kameraeländet.

Bil
Ford Sierra GT från 1992 i mondust silver. Fyndade ett komplett RS kjolpaket på Tradera.se för 500 spänn som jag ska fixa och göra i ordning med. Vinge är den utan än så länge
Det är tacklucka å annat fjomperi på den, det mesta ska rensas men takluckan får allt vara kvar. Har haft inbrott i den så låset på förarsidan ser ut som apbajs, måste låsas upp från passagerarsidan

Inredning
Så minimal som möjligt siktar jag på
Sitta-still stol, fin liten ratt, lite mätare för temp/tryck i oljan, volt, laddtryck och en fungerande tankmätare och montera batteriet bakom passagerarstolen eller i bagaget. Bur är också på gång.

Motor
RS2000 16v DOHC.
Kommer att överladdas. Var tänkt att jag skulle använda en VR6 motor men den jag hade köpt hade en stor spricka i blocket så jag skrotade den idén (och motorn).
Smidda lågkompskolvar är inhandlade i väntan på överladdning.
Nytt grenrör som bör ge lite extra flås är på gång samt 3" avgassystem med racekatt och en dämpare som inte bromsar så mycket.

Växellåda
T5 från en Cosworth RWD. Den bör ju hålla ett tag i alla fall
I början var det tänkt att jag skulle använda en M5 låda men det sket sej i och med att VR6 motorn var skrot. Koppling blir orginal RS2000 tryckplatta tills vidare, lamell vet jag ej än. Tips?

Bromsar
278mm Mondeo ST200 skivor med ST200 ok fram, orginal trummor bak än så länge, men ska byta till en 7,5" bakdiff så då åker det nog på skivor där bak.

Väghållning
Gula Koni och en komplett uppsättning Powerflexbussningar.

Fälgar och däck
Cosworth 15" med Michelin Pilot HX(?). R däck kommer nästa år, funderar på RE540S.

Kommande saker
Överladdning är väl vad som sitter högst upp på önskelistan. OM jag får över lite pengar så blir det nog lite karossdelar som blir utbytta mot kolfiber/kevlar -diton samt rutor i plast.

Övrigt
Ja kom med lite förslag

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



malfunkshun skrev:

Övrigt
Ja kom med lite förslag


Väghållning?!?

Annars kan det nog bli skoj, men vore det inte mer taktiskt att först börja med väghållning och bromsar samt sen fortsätta med motor/drivlina?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8103



oj... detta kommer att bli intressant att följa
Håller med Figgz, satsa på vähållning så kommer nog att bli fin-fint detta. thumbs up

Håll oss uppdaterade.

Mvh/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541


Trådstartare
Glömde skriva att det blir Powerflexbussnigar och gula Koni dämpare runt om.

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66



Fjäderbensstag och allt annat som kan hjälpa till att styva upp karossen.

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
rajbjing
Arjeplog
Här sen Feb 2005
Inlägg: 13



jasså du har lagt upp tråden nu

lycka till med bygget!

Mvh /Robin

_________________
Robin Söderberg
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541


Trådstartare
Har inte hunnit med så mycket, inte ens ta kort på eländet. Men jag har börjat mäta bromsarna så jag kan skicka in ritningarna för tillverkning av bromsadaptrarna. Har även monterat lös grillen i väntan på att båtflyktingen jag köpte kjolpaketet från ska skicka grejerna...har bara väntat 1½ månad

Mer grejer kommer sen när jag slängt ner nya motorn å växellådan.

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541


Trådstartare


Funderar på att trolla bort bakdörrarna sen till vintern. Bör väl bli lite styvare? om inte så blir det snyggare i alla fall :P


Fortfarande inget kjolpaket, snubben svarar inte ens när jag ringer eller på mejl. Börjar bli sur på allvar nu. thumbs down thumbs down thumbs down

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra GTRs2000 -92
4266 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande