Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hoppiga racerbilar i tex FIA GT? Varför?
1866 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hoppiga racerbilar i tex FIA GT? Varför?

Man har ju sett hur studsiga många snabbare racerbilar är, tex om man kikar på FIA GT eller Le Mans o så.

I går på Motorjournalen fick vi åka med ett varv på Monza med Peter Sundfeldt i en racerMaserati och det var oerhört tydligt hur guppig bilen var (inte bara Monzas asfalt alltså )

Det märktes tydligast i lägre farter där man inte hade massa downforce men jag tycker ändå det är så lattjo!?

Voffo gör di på dette vise?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Re: Hoppiga racerbilar i tex FIA GT? Varför?

Magnus Thomé skrev:
Man har ju sett hur studsiga många snabbare racerbilar är, tex om man kikar på FIA GT eller Le Mans o så.

I går på Motorjournalen fick vi åka med ett varv på Monza med Peter Sundfeldt i en racerMaserati och det var oerhört tydligt hur guppig bilen var (inte bara Monzas asfalt alltså )

Det märktes tydligast i lägre farter där man inte hade massa downforce men jag tycker ändå det är så lattjo!?

Voffo gör di på dette vise?

Är det inte för att de optimerat fjädringsrörelsen under just höga downforce-övningar som bilarna blir guppiga i lågfart?

Edit: gissar vilt...
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Varför vet jag inte, men om ni vill se hoppiga racerbilar så ska ni kolla in Mercedes CLK-GTR i FIA GT Championship runt 97-98. Där snackar vi guppande i kurvorna!

_________________
Johan Meissner
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Förmodligen på grund av att de har fjädrar som är anpasade för en väldigt hög fart, och mycker downforce, då blir de fjädrarna ganska hårda, och det märks ganska tydligt när downforcen saknas.

Jämför gjärna att köra småpickupper och liknande som tål mycket last, fast tomma, de är jättestutsiga.


En lösning på problemet vore ju att använda fjädrar som ändrar fjädringskonstant vid ändrad last

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 161



Anledningen är att bakre dämparnas lågfartskomprition är hårt ställd en del förare vill ha det så och bilen blir då studsig vid ojämnheter ibanan men passar deras körstil i kurvorna. Men egentligen är det iregel en för hård dämparsättning som generellt anses vara fel men kan föredras av vissa förare. KÄLLA: egna erfarenheter.

_________________
Rolf osbeck
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



osbeck.vsr skrev:
Anledningen är att bakre dämparnas lågfartskomprition är hårt ställd en del förare vill ha det så och bilen blir då studsig vid ojämnheter ibanan men passar deras körstil i kurvorna.


Enligt vem eller varför?

Låter som en bidragande orsak, men kollar man tex de gammla Mercedesarna på Le Mans ser man tydligt att det är fram det rör sig.

Downforceanpassnignen måste vara det bidragande.

Vill moinnas att lite ärldre Porsche Super Cup-bilar beter sig väldigt lika. Men detta är i min värld inte rätt utan måste bero på ngt. Enligt en säker källa var/är orsaken kass dämparsättning generellt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2202



Ett annat skäl är ibland att egensvängningsfrekvensen fram & bak antingen är samma eller interfererar.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Andreas Lidström skrev:
osbeck.vsr skrev:
Anledningen är att bakre dämparnas lågfartskomprition är hårt ställd en del förare vill ha det så och bilen blir då studsig vid ojämnheter ibanan men passar deras körstil i kurvorna.


Enligt vem eller varför?


Förmodligen samma som din, en säker ej namngiven källa.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Kan inte däcken spela in i detta? Den svängningen är ju svår att göra något åt.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Håller med alla om att det verkar vara studsigt speciellt i framänden...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Skulle gärna vilja veta varför så jag ändra det i GTR för där år några setups ganska hoppiga.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Björn Larsson skrev:
Ett annat skäl är ibland att egensvängningsfrekvensen fram & bak antingen är samma eller interfererar.


Låter som en trolig orsak.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



johann skrev:
Andreas Lidström skrev:
osbeck.vsr skrev:
Anledningen är att bakre dämparnas lågfartskomprition är hårt ställd en del förare vill ha det så och bilen blir då studsig vid ojämnheter ibanan men passar deras körstil i kurvorna.


Enligt vem eller varför?


Förmodligen samma som din, en säker ej namngiven källa.


Ja min sk. källa är ett uttalande som jag tar ur minnet från en anna tråd från Jonas Jarlmark. (Jag KAN ju minnas helt fel.)
Vore kul om han kan komma med ett inlägg i debatten då han verkligen jobbat med liknande bilar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Björn Larsson skrev:
Ett annat skäl är ibland att egensvängningsfrekvensen fram & bak antingen är samma eller interfererar.


Låter som en trolig orsak.


Ehh... hur skulle det kunna generera detta... Låter konstigt IMHo

_________________
Magnus Thomé
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Huvudanledningen till att ha stenhårda fjädrar på bilar med hög downforce är ju främst att man p.g.a. markeffekten. vill hålla en så konstant rideheight som möjligt.

Markeffekten gör att små ändringar i rideheight ger stora ändringar i downforce.
Detta kan minskas med t.ex. anhedriska vingar alla framvingarna i F1 (spetsarna är lägre än mitten).
Svårare blir det när vi har med "groundeffektbilar" typ sportvagnsprototyper.

Ett praktexempel på detta är flygande mercedesarna från lemans.
P.g.a. Ojämnheter i banan komprimerades frontfjädrarna kraftigt ute på mulsannerakan när det gick i fult blås.
Ride-height minskade kraftigt fram och med detta ökade downforce snabbt framme. Något som fick rideheight att minska ytterliggare. När gappet mellan väg och front till slut blev jättelitet stoppades flödet under bilen och all downforce fram försvann. Detta fick till orsak att fjädraran snabbt och kraftigt tryckte upp frånten, mycket högre än vad aerodynamiken var tänkt för, Därefter fick luftströmmen tag i fronten och .............

Jag tror hoppigheten man ser i t.ex. DTM beror mycket på hård chassisättning och väl utvecklad downforce från undersidan. Sedan ger ju dämparsättningar etc en ökning eller minskning av dessa tendenser (eller flygande bilar)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hårda fjädrar som håller ordning på höjden när downforcen sätter in så att inte undersidans rake osv blir fel... så långt är jag med.

Men varför dämpar man inte bort studset? För med tex Maseratin kan det ju inte vara tappad/återfådd gound effect som gör studsandet?



PS: Har hört historier om Colin Chapmans tidigare vingförsedda F1'or med ground effect tydligen var "intressanta" körmässigt eftersom deras rake (vad heter det på svenska?) ändrades hela tiden så flyttades ground effekten fram o tebax längs bilen ganska kraftigt. Som att flytta bilens tyngdpunkt en meter eller två fram o tebax...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Magnus Thomé skrev:
Men varför dämpar man inte bort studset? För med tex Maseratin kan det ju inte vara tappad/återfådd gound effect som gör studsandet?


Vi får inte glömma bort däcken, som inte påverkas av dämparna. Så hårt fjädrade-dämpade bilar har fjäderstyvhet i däcksklass.
göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Cedergren
Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



porschedriver skrev:
Huvudanledningen till att ha stenhårda fjädrar på bilar med hög downforce är ju främst att man p.g.a. markeffekten. vill hålla en så konstant rideheight som möjligt.

Markeffekten gör att små ändringar i rideheight ger stora ändringar i downforce.
Detta kan minskas med t.ex. anhedriska vingar alla framvingarna i F1 (spetsarna är lägre än mitten).
Svårare blir det när vi har med "groundeffektbilar" typ sportvagnsprototyper.

Ett praktexempel på detta är flygande mercedesarna från lemans.
P.g.a. Ojämnheter i banan komprimerades frontfjädrarna kraftigt ute på mulsannerakan när det gick i fult blås.
Ride-height minskade kraftigt fram och med detta ökade downforce snabbt framme. Något som fick rideheight att minska ytterliggare. När gappet mellan väg och front till slut blev jättelitet stoppades flödet under bilen och all downforce fram försvann. Detta fick till orsak att fjädraran snabbt och kraftigt tryckte upp frånten, mycket högre än vad aerodynamiken var tänkt för, Därefter fick luftströmmen tag i fronten och .............

Jag tror hoppigheten man ser i t.ex. DTM beror mycket på hård chassisättning och väl utvecklad downforce från undersidan. Sedan ger ju dämparsättningar etc en ökning eller minskning av dessa tendenser (eller flygande bilar)


Har inte F1:orna hjälp av de 3:e fjädrarna också? Så att man kan justera in önskad pitchstyvhet utan att påverka vanliga fjädringen alltför mycket?

_________________
Stefan Cedergren
Citera
Allmänt banåkaforum
Hoppiga racerbilar i tex FIA GT? Varför?
1866 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande