Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Oljetemp på ringen?
4526 besök totalt
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Ni som kör med standardbilar på ringen - har ni koll på oljetempen?

Vet iaf att min bil (Nissan 200SX) klarar av ca 5 varv på Gelleråsen innan oljetempen går upp över 120 grader - så något varv runt Nürburgring blir det ju inte direkt med en orginalbil... Då har ändå min bil en vattenkyld oljekylare orginal.

Hur är det egentligen med sugmotorbilar på den punkten, hur varm blir oljan runt ringen?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Koppla bort mätaren och bara kör.
Jag tror att kör du ett varv och sedan kör en sväng och låter motorn lugna ner sig lite, och sedan tar en pause innan nästa varv så är det nog ingen fara.
Så gör jag och jag kör en bil med sugmotor.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Tjo.. klart det håller, men det kan nog inte vara nyttigt att köra med 150+ gradig olja runt hela ringen :-)

Nåja, ligger en 19-raders oljekylare å väntar på montering, så oljetempen kommer nog inte direkt vara ett problem i framtiden thumbs up

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Men kan dom köra 3-4 timmars race och klara olje tempen, så tror jag att du kommer att klarat med en 19-raders kylare.
Annars får du göra som jag gör jag åker ner i mars och november när det är kring 0 grader eller minus grader.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542


Trådstartare
Köra 3-4 timmars race med standardbilar?... Är du säker?

Nu lät det på dig ungefär som att jag skulle åka ner... är det så? Ja... kanske...

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Det är inte många std-bilar som har oljetempmätare!
Jag har som grundregel att inte snåla med oljekvaliteten i mina bilar.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Åke Wallebom a.k.a oak skrev:
Hur är det egentligen med sugmotorbilar på den punkten, hur varm blir oljan runt ringen?


På M3:an går den upp till 115 grader rätt snabbt men sen håller den sig där och på M5:an höll den sig kring 100 grader.
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63



i Min ALPINA B3 går tempen hyfsat snabbt upp till ca 118 grader efter första varvet för att stabilisera sig på ca 120grader. Jag har inte kört så många varv på slingan ännu (5) men fler blir det....i sommar

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

Det är olika med bilar o bilar... När jag körde bana med min Golf VR6 syncro så steg oljetempen kontinuerligt tills man la av... Så den fick man defintivt hålla ett öga på. Men det var på svenska banor. Vet inte hur det skulle varit på Ringen med den bilen.... Med M3'an numera så är det precis som ni andra skriver, den stiger upp en bit o håller sig där. Tackar man för.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Jag är ingen siffernisse.......men 120 grader är väl inte så högt??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41658

Forumägare
Forumägare

ButterflyRacing skrev:
Jag är ingen siffernisse.......men 120 grader är väl inte så högt??
Prexis. Bra bil :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Ujuj! När jag körde på kinnekulle med min golf i somras så låg jag oftast runt 135-140 grader men ett tag var den uppe på runt 145 grader. Då började jag bli lite orolig...
Jag ska uppgradera kylningen.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



zeddie skrev:
Ujuj! När jag körde på kinnekulle med min golf i somras så låg jag oftast runt 135-140 grader men ett tag var den uppe på runt 145 grader. Då började jag bli lite orolig...
Jag ska uppgradera kylningen.


Jag har uppgraderat min med en luftkyld oljekylare parallellt kopplad till den vattenkylda. Funkar suveränt! Tempen blir max 120 grader.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Nisse Classon skrev:

Jag har uppgraderat min med en luftkyld oljekylare parallellt kopplad till den vattenkylda. Funkar suveränt! Tempen blir max 120 grader.


Kanon! Hade tänkt göra likadant. Har du kanske tips på ngn bra bil med ett bra standardkyl som är lätt att få tag i på skrotar m.m.?


Citat:
Nisse, a.k.a. GTI-nissen
Flerspårig VW-man


om du är flerspårig genom att du äger både en toppmodern 16v-rejser och en luftkyld bula så betyder ju det att jag med endast mina två 16v-rejsers är en enkelspårig och tråkig j***l...
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



zeddie skrev:
Kanon! Hade tänkt göra likadant. Har du kanske tips på ngn bra bil med ett bra standardkyl som är lätt att få tag i på skrotar m.m.?

om du är flerspårig genom att du äger både en toppmodern 16v-rejser och en luftkyld bula så betyder ju det att jag med endast mina två 16v-rejsers är en enkelspårig och tråkig j***l...


Jag har ett Setrab 16(?)-raders kyl som är kopplat via ut-/ingångarna på oljefilterhållaren till en mk1 GTI. Ingen aning om vilka bilar man skulle kunna ta en passande kylare från. Original mk1 är nog lite för litet, fast vill du ha ett sådant och har svårt att hitta ett, så sitter det likadana i bubblorna. Lite lättare att hitta på skroten tror jag.

Vad gäller det flerspåriga så tänkte jag mer på att VW är en av grundpelarna i mitt liv men jag tycker det är helkul med allt som har motor och drivning på minst två hjul.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



ok. Jag får se vad jag får tag på för ngt. I värsta fall blir det väl mk1-modellen.
Tackar för hjälpen!
Citera
Nürburgring
Oljetemp på ringen?
4526 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande