Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp att bedömma lämplig storlek på oljekyl
4 besök senaste veckan (1603 totalt)
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare

Jag har lite beslutsångest när det gäller ett gruppköp av oljekylare genom 200sx OGS och hoppas ni har lust att "höfta" ett litet omdöme i frågan.
Förstod jag det rätt skall det handla om en 19 raders oljekyl från Kylarjohnsson. Själv har jag tyvär inte den blekaste aning om det kommer vara tillräckligt då jag varken har erfarenhet eller kan räkna på det. Jag har slängt iväg en liten fråga på klubbforumet och fått till svar att det "bör" räcka. Eftersom jag inte vet något om hur kunnig den här personen är så är jag lite tveksam.
Planerna för motorn är någonstans mellan 300-400hk och då siktar jag på en motor som klarar ganska höga varv(upp mot 9000rpm). Då är det en 1.8l turbomotor som jag har för mig rymmer ~3.2l olja. Kylaren är tänkt att placeras framför den vanliga kylaren och borde därför få ganska bra med kalluft. Jag vill att bilen skall tåla att köras flera varv utan att jag behöver tänka allt för mycket på oljetempen, men jag har inga långlopps-ambitioner.
Jag vet inte om ni kan säga något utifrån detta, men det ser ut att bli ett bra pris på oljekylen så även kvalificerade gissningar är välkommna. Är egentligen ute efter lite fler synpunkter bara, så jag har lite mer att gå på.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag skulle åka men en STOR, bättre att ha överkapasitet.
Men man skall ha en termostat så man inte får för låg oljetemp.

Jag far runt med en oljekylare model STOR, 25-radig, på min trötta sugis på 1775cc.
Nödvändigt?? hmm vet inte men den är i alla fall inte förliten.

Har sätt en rekomendationslista någonstans men glömt var

Laholm
Här sen Nov 2002

Vad innebär 19 rader? Med mått på bredd x längd x tjocklek på kylande paket så är det lite lättare att gissa (jag kan inte räkna på det, saknar alldeles för mycket indata för det)

Underskatta inte vikten av att få luft igenom den, viktigt IMo. Både tillopp (styrplåtar?) och utlopp (evekuering genom huven?) är av vikt.

Hur mkt energi som hamnar i oljan vetetusan om det går att bedöma hyggligt, beror nog en hel del på hur bra vattenkylningen funkar på just din typ av motor. Dessutom misstänker jag att sumpens exponerande undersida har inverkan i dagens kylning.

Fabriksmotorer på 250-300 hk har sällan speciellt imponerande oljekylare faktiskt, så det talar väl för att inte du heller behöver ngt monsterstort. Du har ju dessutom en bra driftbetingelse eftersom bilen rör sig hyggligt fort när du tar effekt.

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Precis som fuling har jag varit inne på att skaffa en stor kylare. Jag vill minnas att priset mellan minsta och största hos Kylarjohnson skiljer runt 300Kr, så då har jag ju liksom aldrig sett någon anledning att köpa något mindre än det största. Men iom det här gruppköpet så ser det ut att bli väldigt billigt med just en 19 raders oljekyl. Varför just en sån beror nog mycket på att dom blir lätta att montera, med färdiga monteringssatser, på original-IC;ns plats i vänster hjulhus(på min bil är platsen reserverad för bromskylning). Det här verkar också ha funkat bra för många eftersom det är en populär lösning, vilket betyder att det hållit för ganska trimmade bilar ute på banträffar. Fast mina krav är att motorn skall klara att tävlas med(kortare lopp förvisso), vilket nog höjer ribban lite.

Hursomhelst... vet inte riktigt hur stor 19-raders kylen är, men den skall få plats på original-IC:ns plats så en lite höftning blir väl... 30x20x5cm kanske. Möjligt att den kan bli lite större.

Placeringarna jag funderat på hittils är att antingen placera oljekylen precis framför vanliga kylaren. Nackdelen där är att jag också kommer ha en frontmonterad IC vilket lär försämra luftflödet, men annars lär den hamna lagom nedvinklad mot det stora luftintaget i fronten vilket borde ge ett högt luftflöde när det börjar gå undan.
Annars har jag ledig plats, och färdiga hål i plåten för att leda in kylluft, där batteri och spolarvätskebehållare har suttit. Risken är dock att det blir lite trångt och att motorn värmer upp kylaren. Men jag tror båda placeringarna kommer bli bra sett till luftflöde.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Alexi Törnqvist skrev:
30x20x5cm kanske.

Annars har jag ledig plats, och färdiga hål i plåten för att leda in kylluft, där batteri och spolarvätskebehållare har suttit. Risken är dock att det blir lite trångt och att motorn värmer upp kylaren. Men jag tror båda placeringarna kommer bli bra sett till luftflöde.

Min ovenskapliga gissning är att det funkar bra om den får luft, Porsche i 170-250 hk intervallet har kylare som är mindre än 1/4 av det. Strålningsvärme från motorn tror jag blir försumbart i förhållande till det avkylande luftflödet.

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Verkar som det borde kunna räcka då. Lutar åt att det blir en sån oljekyl. Det värsta som kan hända är ju att jag behöver ta ett avkylningsvarv lite tidigare än jag önskat. Ingen katastrof precis.

Tack för era svar! om någon nu känner för att starkt avråda mig från ett köp så finns det fortfarande lite tid.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Jag har åkt med min 200sx hela förra säsongen med ungefär 300hk och en 19-raders. Det är FULLT TILLRÄCKLIGT!! Däremot så skulle jag nog kunna tänka mig att sätta dit en avsevärt mkt större med syftet att kunna få plats med mer olja. de original 3.5 litrarna utöka ju till 4 liter med en 19-radig med termostatkylning. Detta med slangar av lämplig längd för att placera kylen där original IC sitter.

Min bil kom aldig över 100 grader i oljetemp ens på Japmeet under de 30 minuter länga passen jag körde därmed "full satsning". Jag garanterar att 19-raders räcker till dig om det bara är tempen som skall hållas i schack och motorn är frisk i övrigt.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Härligt Erik, här var det raka bud! Tackar!
Citera
Skruva banåkabil
4 besök senaste veckan (1603 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande