| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur blir det med endast hårdare fjädrar utan nya stötar?
|
975 besök totalt |
|
Hallo Hallo. Jag pysslar just nu febrilt med min Sierra för att den skall bli klar till min ringen resa om fyra veckor. Har lagt ut ca 10000kr senaste månaderna och inga fjädrar eller stötar är inhandlade än... H&R fjädrar med gula konis kostar ca 7000kr. Tanken har slagit mig att det skulle spara mig ca 5000kr att skippa stötarna sålänge (likt alla fattiga posörer på stan). Hur mycket bättre än orginal borde det bli med endast H&R fjädrarna och orginal stötarna kvar??????? Det finns en massa erfarna och duktiga människor på detta forum så häv ur er vad ni har att säga. Jag förstår att det inte är en bra lösning att inte uppgradera stötarna men en viss balans i ekonomin vill man ha. _________________ Avregistrerad användare |
||
|
Det blir nog spännande i alla fall. Ska du bara ha det ena men inte det andra skulle jag absolut byta dämpare först och vänta med fjädrarna.
|
||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||
Jag är rädd för att du har rätt... Tanken var att fjädrarna skulle minska krängningen och att orginal stötarna skulle få duga tills jag bestämt mig för vilken typ av stötar jag skall ha. Det blir nog gula konis men när man flyger flygplan som kostar drygt 500kr i timmen så ryker pengarna fort för en student. Risken är att hjulen studsar för mycket utan tillräckligt snabba stötar, men krängningen borde bli betydligt mindre med 45mm sänkning och hårdare grejor, jag har kört mycket gocart så jag är van att studsa runt Nordslingan är å andra sidan minstsagt krävande så det är ett svårt val...
_________________ Avregistrerad användare |
||
|
Jag skulle nog också låta bli att byta och hellre åka med den gamla sättningen på fjädrar/dämpare tillsvidare.
Då har du i alla fall en bil som beter sig någorlunda förutsägbart... En ny och dessutom halvfärdig konfiguration, kombinerat med Ringen, brukar betyda problem. Är budgeten begränsad, får du försöka satsa på säkerheten först, dvs däck, bromsar och en vettig hjälm... Lycka till och ta det försiktigt!
_________________ -- |
||
|
Ja jag har en godkänd hjälm, fyrpunkts bälte, brandsläckare, bättre bäck kommer snart och bromsarna är uppgraderade med tarox skivor och yellowstuff belägg tillsammans med bättre bromsvätska. Så lite säkerhets grejor har jag... Ja ett byte av fjädrarna kan leda tillsåväl grav under som överstyrning så jag är mycket villrådig. Alla inlägg uppskattas så häv ur er!
_________________ Avregistrerad användare |
||
oja ursäkta att jag inte tackade, den gav mig en hel del att tänka på. Det här med hur mycket det kommer studsa och hur mycket det kränger är en svår avvägning, tyvärr har vi inget F1 stall så vi kunde prova alla resonemang i verkligheten men det finns många olika erfarenheter att vara lyhörd inför. Tack för länken! _________________ Avregistrerad användare |
||
|
Krängningen är en inte omöligt att räkna ut.
Därimot dämparna finns det nog ett FÅTAL om har riktig koll på. Så är det någor man skall prova så är det dämparna. Angående dämpare skull jag köpa nytt. Koni har jag bra ärfranhet av. Min dämpare fram funkar med ca 1,5-2 gånger hårdhetn std och bak ca lika mycket. otimalt?? Nä men det funkar. EDIT: Cykelpumpar till däpmare är värre en fel dämpare till fjädringen. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
975 besök totalt |