Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
623 besök totalt |
Toe out bak Pros & Cons
Det är inte vanligt att man kör med toe-out bak men det förekommer. Vet någon mer om vad man kan uppnå och förlora med toe-out bak kontra det mer traditionella toe-in. Förutsättningarna är RWD och 57 % viktbak. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
Det enda jag justerar toe bak efter är vinglighet i inbromsning. Med toe out bak brukar bilen bil vinglig som attan. Med tillräckligt toe in (beror på geometri och elasto-kinematik) så stabiliseras bilen. Tursamt nog påverkas inte allt för mycket annat.
Tex på en 993 eller 996 där en inbromsning gör att bakvagnen fjädrar ut och har gummibussningar måste man börja runt 4 mm in i statiskt läge för att få den stabil. Då ligger man kring 0 mm när man bromsar, lite beroende på hur mjuka fjädrar man har. / Jonas Jarlmark |
||
Re: Toe out bak Pros & Cons
Jag har toe-out bak på grus, ännu mer på lera just för att bilen ska ställa sig på tvären när jag bromsar. Har provat på asfalt men det var inte alls lämpligt. Dels kan man inte bromsa max men mest när man fick sladd tyckte jag, då tyckte jag att bakändan kom fortare än vad man egentligen hade sladd på nåt sätt. På en rwd kan jag inte så nån fördel alls på bana, en fwd möjligtvis som lyfter på innerhjulet och då styr på alla "fyra" för att motverka understyrning. _________________ Daniel Steiner |
||
Tackar.
Jag har kört med toe-out bak för att få den mer svängvillig och dessutom lite mer kul även om det inte är optimalt för varvtiderna. Nu med hårdare fjädrar och R-däck med minskade marginaler som följd börjar jag bli lite nervös för att det roliga slutar illa. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
623 besök totalt |