Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elite 1960 -nu bes & godk.
2 besök senaste veckan (23863 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3, 4  Nästa>>
   
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)



Här sen Maj 2004
Inlägg: 1986


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Apr 2005 10:00     Lotus Elite 1960 -nu bes & godk. Citera

Detta är vårt senaste tillskott i garaget och Karins första Lotus:



Kanske en äkta Super95, bara 23 byggdes av denna åtråvärda spec.



Motorn med lyft topp:



Bilen är mycket grundligt renoverad men den förre ägaren kroknade när den nybyggda motorn blandade olja & vatten på premiärturen. Rutor finns inte på plats & några till mindre problem måste fixas. Vi räknar med att köra till Skottland i den i slutet av maj...vi får se...
Senast ändrad av Björn Larsson, 09 Maj 2012 08:21, ändrad totalt 3 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mattias_H




Här sen Apr 2004
Inlägg: 778



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Apr 2005 10:05     Citera

oj så mycket spännande ni har i garaget
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fredrik L
Göteborg



Här sen Nov 2002
Inlägg: 615



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Apr 2005 11:28     Citera

ojojojojoj , inte utan att man blir lite grön ..... mycket läcker


_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
7-11
Stockholm



Här sen Jun 2004
Inlägg: 737



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Apr 2005 11:46     Citera

Jag säger grattis igen Björn. Detta är en av de läckraste sportvagnar som byggts i den klassen.

thumbs up

Ser fram att se den i verkliga livet.


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)



Här sen Maj 2004
Inlägg: 1986


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Apr 2005 13:04     Citera

Citat:
Jag säger grattis igen Björn. Detta är en av de läckraste sportvagnar som byggts i den klassen.


Tack, tack!

Som sagt, gula bilar med tak är vad som gäller i år!
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mops
Landskrona



Här sen Jul 2004
Inlägg: 8



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Apr 2005 08:49     Citera

Fina bilar Björn! Kan man få en bild framifrån också? En riktig bilporrbild tack...


_________________
Johan Svensson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus L
Umeå



Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Apr 2005 10:23     Citera

Vad innefattar benämningen "Super 95"?


_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Dan Hovang
Vressel



Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Apr 2005 11:31     Citera

Verkar mycket fin! thumbs up
Har du inga fler bilder? Ska du åka MGCC med den?

Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
DoHC
Bjärred



Här sen Apr 2005
Inlägg: 106



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Apr 2005 22:37     Citera

Underbart!
Ringde pappa med en gång - han har en likadan. Också en 60'a. Han kör Historic i MGCC. Han hade pratat med förre ägaren och plockade genast fram foto på den. Han vill gärna prata med dig.
Bifogar en bild på hur det kan gå om man varvar brandsprutemotorn lite för mycket. Inte helt lätt att hitta ett nytt block - var rädd om den!
C


_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Zolektric
Svedala



Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Apr 2005 09:03     Citera

det ser värkligen inte alls bra ut ajja, lycka till med det iaf thumbs up


_________________
Björn Hansson

Kör själv:
Vw Passat 1.8T Sedan -97

Finkör:
Audi A3 1.8Ts quattro BSR -00
Audi A41.8T quattro BSR -06
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)



Här sen Maj 2004
Inlägg: 1986


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Apr 2005 09:41     Citera

Citat:
Ringde pappa med en gång - han har en likadan. Också en 60'a. Han kör Historic i MGCC. Han hade pratat med förre ägaren och plockade genast fram foto på den. Han vill gärna prata med dig.


Är det "den röda" som är din fars?

Jag har en FW-motor till...
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
DoHC
Bjärred



Här sen Apr 2005
Inlägg: 106



Tipsa Facebook   Inlägg  13 Apr 2005 10:13     Citera

Ja, det är den röda. Han har redan fixat ett block från England. Motorn gick i bitar på Sturup förra året och vi fick gå och leta delar i en timme efter tävlingarna! Det låg aluminiumdelar överallt.
Har du en motor till kan du ju känna dig lite lugnare, en kompett ny, äkta (FWA/B/E), motor kostar runt 100'. Ring honom.
C


_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Senast ändrad av DoHC, 14 Apr 2005 20:18, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)



Här sen Maj 2004
Inlägg: 1986


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Apr 2005 11:38     Citera

Den motorn är inte "över" utan skall monteras i seven. Det var inget säljförsök...
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Rikard L
Stockholm - Rönninge



Här sen Mar 2004
Inlägg: 1036



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Apr 2005 17:31     Citera

En av bilhistoriens vackraste bilar

Ni har inte planerat att åka på någon träff i Sverige i sommar? Det skulle vara roligt att se den i verkligheten. Om ni frågar Lotus-fabriken så kanske de vet om det är en Super 95, eller så borde väl olika chassinummer och utföranden finnas upplistade i någon av alla Elite-böcker som finns?


_________________
Rikard Lundberg
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)



Här sen Maj 2004
Inlägg: 1986


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Apr 2005 08:10     Citera

Citat:
om ni frågar Lotus-fabriken så kanske de vet


Min herre behagar skämta! Lotusfabriken & veta är två ord som inte passar in i samma mening (i allafall när det gäller äldre vagnar).

Grejen är den att bilen är en 60:a & Super95:orna byggdes 1962. Denna bil var dock demonstrationsvagn på fabriken & såldes inte förrän tidigt 1963 vilket gör det möjligt att den skulle ha "uppgraderats" (som det heter i dessa datortider) till Super95-spec innan den såldes. Jag har lite olika brev från klubbar & specialister som stöder denna teori, dessutom är den utrustad med de flesta av de tillbehör som fanns vilket även Super95:orna var.
Senast ändrad av Björn Larsson, 22 Jun 2005 12:53, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)



Här sen Maj 2004
Inlägg: 1986


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jun 2005 12:52     Citera

Här finns det lite fler bilder på Eliten:

http://www.ne7ers.co.uk/modules.php?set_albumName=albun64&op=modload&name=Gallery&file=index&include=view_album.php
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)



Här sen Maj 2004
Inlägg: 1986


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Dec 2005 13:20     Citera

Jag håller fortfarande på & strular med motorn.

Det har visat sig att planet på blocket inte är parallellt med planet som fodren vilar på vilket gör det omöjligt för topplockspackningen att täta. Jag har ännu inte kommit på någon optimal lösning på broblemet då jag helst skulle vilja undvika att plana ner blocket ytterligare.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Andreas T
Skövde



Här sen Sep 2005
Inlägg: 1386



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Dec 2005 13:29     Citera

Fräs ner planet för fodrerna ? o därefter ta en .05 rakt över hela blocket / fodrerna ?

Snygg elite föresten


_________________
Andreas Tysk #48

TTMotorsport
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Karl Birgander
Älvängen



Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Dec 2005 14:01     Citera

turbomänniskor donar ju tjockare packning när det ska laddas mer.
en sådan som planas ner kanske är en idé?

...kanske inte lätt att få tag i iofs


_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)



Här sen Maj 2004
Inlägg: 1986


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Dec 2005 10:17     Citera

Citat:
Fräs ner planet för fodrerna ? o därefter ta en .05 rakt över hela blocket / fodrerna ?


Ett annat problem jag inte ens nämnt är att detta också redan är gjort & att man svarvat av motsvarande på kolvarna. Jag vill inte ta av mer på kolvarna heller...

Citat:
turbomänniskor donar ju tjockare packning när det ska laddas mer.
en sådan som planas ner kanske är en idé?


Det finns en kanonbra trelagers packning gjord i USA som skulle lösa problemet (den kan ta upp vinkelskillnaden & ändå täta) men den görs tyvärr inte till climax FW-motorerna. Jag vill minnas att jag var tvungen att minst beställa 1500 st för att få dem att tillverka...
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Andreas T
Skövde



Här sen Sep 2005
Inlägg: 1386



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Dec 2005 11:34     Citera

Ah. Rätt så mycket svårare isåfall, om man kunde bygga på anläggningsytan runt 1mm o sedan fräsa en plan anläggningsyta till fodrena ? lite högre foder i o sedan plana av han ?


_________________
Andreas Tysk #48

TTMotorsport
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elite 1960 -nu bes & godk.
2 besök senaste veckan (23863 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3, 4  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.150 sec)
Webbrowser render:
sec