| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Beslutsångest 245x40x17
|
1472 besök totalt |
|
Beslutsångest 245x40x17
Har lite beslutsångest i däckdjungeln. Jag behöver köpa mig ett par nya backdäck då mina Avon som förra ägaren krängt på börjar bli slitna och släpper på tok för lätt... Så vad rekommederar ni? Däcken kommer gå på några banträffar i sommar och kommer i allmänhet köras rätt hårt. Fram så sitter det Continental Contisport 1 225x45x17 Är lite sugen på Toyos nya modell, men är orolig att de inte kommera att hålla hela säsongen. Är min oro befogad? Vad tycker experterna att jag ska lägga mina pengar på? _________________ Martin Tulle M5 E39 |
||||
|
Så experterna tycker att det är bäst att satsa på ett par Contisport 1 som jag har fram m.a.o?
Såg på däckonline att de kostar bara 1423:-/st. Känns väldigt prisvärt. Får jag fråga varför det är så viktig med 4 likadana däck? Dum fråga från amatör, men skoj att veta.
_________________ Martin Tulle M5 E39 |
||||
Däcken kanske inte har samma egenskaper
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Tycker min E46 328 uppför sig bra med Contina fram. Bak sitter Avon som är rena skräpet...
Satte på Michelin Pilot Sport 2 fram och hittills så är det blandade känslor, lite mindre spårkänsligt, men mycket bullrigare... Får se hur det blir när man kört ett tag, alla säger ju att det är ett kanondäck... Blir väl antagligen PS2 bak också...
_________________ Martin Tulle M5 E39 |
||||
Jag hade Conti 1 på min 996 Carrera - funkade hur bra som helst, även på bana för mig. Sedan blev det Dunlop 9090 som var bra på väg, men inte så snabba och kul på bana. Nu är jag tillbaka på Conti, denna gång version 2, funkar superbra. På Mondeo ST220 är jag inne på andra omgången Conti 2, lika positivt där. Kör i och för sig mest landsväg men några varv på Ringen har det blivit. Min slutsat är att Conti Sport Contact 2 är ett mycket bra gatdäck som funkar kanon på bana. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
|
Jag hade conti 1 or bak och conti 2 or fram på 911an. Detta gav katastrofala vägegenskaper. Det var märkbart sämre grepp i 1orna och de överhettade också mycket tidigare när man pressade på jmf med conti 2.
I vått upplevde jag skillnaden som ännu större. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
Jag hade ju samma runt om - upplevde dem som helt OK och när jag bytte till Dunlop kändes det definitvt som ett steg nedåt. Som vanligt, det här med däck är alltid svårt. Ett lysande exempel är ju de två däckstest som publicerats i AMS och Teknikens värld nyligen. Nästan samma däck, olika testförutsättningar och delvis mycket skillda resultat. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Absolut. Generellt så tycker jag allt utom r-däck är katastrof på bana. Det rör sig för mycket i däckssidorna, däcken pallar inte med utan blir snabbt överhettade, och greppet är sunkigt som attan. Jag föredrar nästan t.om. r-däck när det är fuktigt ute (så länge det inte står vatten på banan) Edit: Conti2orna klarar sig relativt bra mot överhettning på banan jmfrt med en hel del andra däck, även om det inte går att jämföra med ordentliga r-däck. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Däck för banåka
Beslutsångest 245x40x17
|
1472 besök totalt |