| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
byta diffbussning i E30
|
2061 besök totalt |
|
byta diffbussning i E30
Jag ska byta bussning till diffen på min e30. Hur går jag enklast tillväga? Den nya är i delrin. Måste jag plocka ner diffen? eller går det att byta på plats? eller skruvar man loss diffkåpan först? tips tips! _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
Egentligen skall väl inte jag svara på det här (eftersom jag med svårighet skiljer skruvmejslar från skiftnycklar) men rimligen måste difflocket av så att du får ner öglan med bussningen. Den sitter ju i en U-profiil som kommer ner uppifrån och skall du då sätt i en bussning i delrin så...
Kanske skall du då samtidigt förstärka u-profilen? För om du skall ha det stumt just där så kommer det sannolikt behövas... _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Det kan vara ganska jobbigt att få bort den gamla bussningen från diffklumpen, så jag hade plockat ner hela klumpen (kanske räcker med alu-kåpan som BTG säger?). Vår klump var mäkta rostig på ovansidan (trots att inte resten av bilen var rostig) så vi gav den en stålborstrondellbehandling och hammarlackade den när vi ändå var i farten.
|
||||
|
Ta ned hela klumpen.
Spöa ut den gamla bussningen med lämpligt verktyg. Såga med ett bågfilsblad försiktigt två snitt mitt emot varnadra i manteln som blir kvar i örat. Ta ut delarna som blir av manteln. Putsa ur örat med smärgelduk eller liknande. om det inte är gjort,så slipa till en ganksa stor (lång) "styrning" på bussningen i ena änden så den lätt tar styrning i hålet. om du orkar så håller du upp hela klumpen och pressar in bussningen med ett skruvstycke. Möjligen går det att lösa med rejäla tvingar och lite tålamod. Tar du lös kåpan så misstänker jag att du blir tvungen att byta packningen i samma veva. Detta är skrivet med en stor portion stress.. Fråga om det är oklarheter så återkommer jag om ett tag.
EDIT: Efter att ha läst hela tråden nu när jag är hemma igen så ser jag att du hade planer på att köpa en ny packning. Såg inte det tidigare. Att byta kåpan blir ju helt klart enklast med kåpan bortskruvad från huset. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Det brukar gå att släppa ner diffklumpen så mycke att bussningen går fri från fästöronen genom
att "bara" ta bort bulten som sitter i bussningen om du inte har stumma silentblock då kan det bli lite värre. Sen tar du bara som Anton skriver och sågar ett par spår i den och trycker ut den och i med den nya. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||||
|
Dom kunde inte få fram en packning innan helgen så jag för som Ulf tipsar om i första hand och går inte det gör jag som Anton tyckte
Silentblocken är slut och ska bytas till stumma grejer.. så jag kanske ska ta ur dom först och sen ner med diffen och sist i med dom nya silentblocken. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Jo de satt rätt bra på min -86, men j.vla vad bra det blev när de nya satt på plats
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
byta diffbussning i E30
|
2061 besök totalt |

