Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
byta diffbussning i E30
2061 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
byta diffbussning i E30

Jag ska byta bussning till diffen på min e30. Hur går jag enklast tillväga? Den nya är i delrin.

Måste jag plocka ner diffen? eller går det att byta på plats? eller skruvar man loss diffkåpan först?

tips tips!

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Egentligen skall väl inte jag svara på det här (eftersom jag med svårighet skiljer skruvmejslar från skiftnycklar) men rimligen måste difflocket av så att du får ner öglan med bussningen. Den sitter ju i en U-profiil som kommer ner uppifrån och skall du då sätt i en bussning i delrin så...

Kanske skall du då samtidigt förstärka u-profilen? För om du skall ha det stumt just där så kommer det sannolikt behövas...

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Ska jag plocka ner hela diffen eller räcker det med diffkåpan? Bra att veta om jag måste förbi bmw på vägen hem och köpa en nya packning

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Daniel Ekström skrev:
Ska jag plocka ner hela diffen eller räcker det med diffkåpan?

Bara kåpan.

Vressel
Här sen Apr 2003

Det kan vara ganska jobbigt att få bort den gamla bussningen från diffklumpen, så jag hade plockat ner hela klumpen (kanske räcker med alu-kåpan som BTG säger?). Vår klump var mäkta rostig på ovansidan (trots att inte resten av bilen var rostig) så vi gav den en stålborstrondellbehandling och hammarlackade den när vi ändå var i farten.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Jag har lite ont om tid så jag vill göra det så snabbt som möjligt, och då känns det som att lyfta ner diffen tar mer tid än att bara ta av kåpan

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ta ned hela klumpen.
Spöa ut den gamla bussningen med lämpligt verktyg.
Såga med ett bågfilsblad försiktigt två snitt mitt emot varnadra i manteln som blir kvar i örat.
Ta ut delarna som blir av manteln.
Putsa ur örat med smärgelduk eller liknande.

om det inte är gjort,så slipa till en ganksa stor (lång) "styrning" på bussningen i ena änden så den lätt tar styrning i hålet.
om du orkar så håller du upp hela klumpen och pressar in bussningen med ett skruvstycke.
Möjligen går det att lösa med rejäla tvingar och lite tålamod.

Tar du lös kåpan så misstänker jag att du blir tvungen att byta packningen i samma veva.

Detta är skrivet med en stor portion stress.. Fråga om det är oklarheter så återkommer jag om ett tag.

EDIT: Efter att ha läst hela tråden nu när jag är hemma igen så ser jag att du hade planer på att köpa en ny packning. Såg inte det tidigare.
Att byta kåpan blir ju helt klart enklast med kåpan bortskruvad från huset.

Gylsboda
Här sen Apr 2004

Det brukar gå att släppa ner diffklumpen så mycke att bussningen går fri från fästöronen genom
att "bara" ta bort bulten som sitter i bussningen om du inte har stumma silentblock då kan det bli lite värre. Sen tar du bara som Anton skriver och sågar ett par spår i den och trycker ut den och i med den nya.

BMW 118dxdrive
BMW 335i
BMW 118i
BMW X1 25e

Ulf Wiking
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Dom kunde inte få fram en packning innan helgen så jag för som Ulf tipsar om i första hand och går inte det gör jag som Anton tyckte
Silentblocken är slut och ska bytas till stumma grejer.. så jag kanske ska ta ur dom först och sen ner med diffen och sist i med dom nya silentblocken.

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Daniel Ekström skrev:
Silentblocken är slut och ska bytas till stumma grejer

Vilket några vittnat om är en riktigt jobbig övning!

Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

BTG skrev:
Daniel Ekström skrev:
Silentblocken är slut och ska bytas till stumma grejer

Vilket några vittnat om är en riktigt jobbig övning!

Jo de satt rätt bra på min -86, men j.vla vad bra det blev när de nya satt på plats

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Skruva banåkabil
byta diffbussning i E30
2061 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande