Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Gas (Kväve/Nitrogen) i däcken? | << 1, 2, 3, 4 >> 13 besök senaste veckan (37332 totalt) |
Hej alla
Man behöver inte kolla på F1 för att det skall vara avancerad utrustning det räcker att titta på S60 challenge där använder de gas i däcken och väldigt bra lasermätnings utrustning för att se om bilen är på millimetern rätt i höjd osv. Så att ha gas i däcken hjälper säkert på något sätt eftersom det används. |
||||
Kan det inte vara så enkelt att de använder det som redan finns? Eftrsom de använder Kväve i muttermaskiner och domkrafterna så är det ju lättare att ha det i däcken också än att dra dit en kompressor.
Jag har också gas i mina däck, det är en komlex blandninga av ca 78%kväve, 21% syre och resten är hemligt... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Blev lite sugen på att räkna på det hela, så jag letade fram mina gamla böcker från högskolan...tur man inte jobbar med det, för jag får det inte riktigt att stämma.
Jag använde allmänna gaslagen som nämndes ovan, gaskonstanten för luft är 287 J/Kg*K medans för kväve är den 296,7 J/Kg*K. Detta borde ju ge en liten skillnad men när jag räknar med 2 bars grundtryck och en ökning från 20 till 80 grader C så får jag att trycket blir 2.4 bar med luft och om mina beräkningar stämmer blir det samma med kväve. |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Lite svårt att se på bilden... Menar du att dessa fälgar har två ventiler? I så fall varför? Jag kanske skulle tagit patent på det konceptet. |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jag tror inte vi jagar gasen i sig här, utan vatteninnehållet. Nå'n kallade kväve för en "torr" gas. Jag tror det är det spåret vi skall följa. Vad menas med en torr gas? /en som lyckades lura till sig en femma i kemi, utan att ha fattat ett dyft. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
_________________ /Anders Kronberg |
||||
Jag uppfattar det som en gas som inte har något vatten i sig, normal luft har ju en luftfuktighet, typiskt runt 40-60% relativt vad det vid ett givet tryck och temperatur klarar att hålla. Ändras dessa förutsättningar kan den relativa luftfuktigheten går upp till 100% och då börjar vattnet kondensera ut. _________________ Pär Hylander |
||||
Jag fick en lite halvflummig kommentar från våran kemist (han håller INTE på med Racing). "Det är lättare att tillverka torr kvävgas än torr luft". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Hej !
Kör ju på N (kväve) fylnad i sommardäcken, sedan 2 år tillbaks. Temperaturutvigning / tryck stabilitet och att däcken inte åldras invändig / oxiderar är ju anledning. Det gör dom sedan 2 år tillbax i Serbien, Grekland, Italien.. mer eller mindre i alla länder med varm klimat. Dom som började först på gatubilar va Grekiska Taxi för 4-5 år tillbaka och det va av ekonomiska och komfort anledningar. Sen har detta spridits till alla länder med het asfalt. Fins som alternativ på så gott som alla däckverkstader i Serbien har jag märkt, där i fatigdomen har dom kalkylerat livslängden till däck fylda med vanlig luft vs. kväve. Jag kan säga bara, alldrig mera vanlig luft. Ha D |
||||
|
||||
Jag har funderat på att skaffa en lämplig regulator till någon av mina dyktuber just för att kunna pumpa däck. Andningsluft ska vara torr - och oljefri; det senare är ofta inte särskilt lyckat i kombination med luftdrivna verktyg... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Nääe...men pilla i en skvätt olja i mutterknacken på morgonen inna du kör den hela dagen då... Mao den driftstiden som är aktuell med "tubdrift" är inte några 8-timmarspass så jag tror inte prylarna skär ihop... _________________ Karl Brag |
||||
Ett tag sedan någon skrev om det där med kvävgas i däcken nu.
Jag har hittat vad jag tror är den största orsaken till att man vill få bort luften ur däcken. Vid en eventuell brand ger luftten i däcken extra syre till elden, som att blåsa på lägereleden. Inom flyget använder man också kvävgas av just denna orsak. Kvävgasen ska enligt försäljarna också läcka mindre efter som molekylerna är något större än de för syrgas. Skulle vara intressant att veta om de mätt skillnaden i läckage. Att kvävgasen expanderar mindre än luft tror inte jag på, vi kan i alla fall inte påvisa någon skillnad då vi jämfört. Vad har ni som kört med kvävgas ett tag, för erfarenheter? _________________ Paul Mauritzson |
||||
Den extraluft man har i däcken tror jag inte gör så mycket för en brand (det är ju rätt mycket luft runtomkring också). Men har man varit dum och fyllt däcken med ren syrgas så är det en annan femma. |
||||
Däck för banåka Gas (Kväve/Nitrogen) i däcken? | << 1, 2, 3, 4 >> 13 besök senaste veckan (37332 totalt) |