Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Gas (Kväve/Nitrogen) i däcken?
<<   1, 2, 3, 4   >>
13 besök senaste veckan (37332 totalt)
Conny Forss

Här sen Mar 2003
Inlägg: 6



Hej alla

Man behöver inte kolla på F1 för att det skall vara avancerad utrustning det räcker att titta på S60 challenge där använder de gas i däcken och väldigt bra lasermätnings utrustning för att se om bilen är på millimetern rätt i höjd osv. Så att ha gas i däcken hjälper säkert på något sätt eftersom det används.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Kan det inte vara så enkelt att de använder det som redan finns? Eftrsom de använder Kväve i muttermaskiner och domkrafterna så är det ju lättare att ha det i däcken också än att dra dit en kompressor.

Jag har också gas i mina däck, det är en komlex blandninga av ca 78%kväve, 21% syre och resten är hemligt...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292


Trådstartare
MaZ skrev:
det är en komplex blandninga av ca 78%kväve, 21% syre och resten är hemligt...


Lite ädelgaser kanske?

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003
Inlägg: 50



Blev lite sugen på att räkna på det hela, så jag letade fram mina gamla böcker från högskolan...tur man inte jobbar med det, för jag får det inte riktigt att stämma.
Jag använde allmänna gaslagen som nämndes ovan, gaskonstanten för luft är 287 J/Kg*K medans för kväve är den 296,7 J/Kg*K. Detta borde ju ge en liten skillnad men när jag räknar med 2 bars grundtryck och en ökning från 20 till 80 grader C så får jag att trycket blir 2.4 bar med luft och om mina beräkningar stämmer blir det samma med kväve.

_________________
Daniel Jonsson
Bbx
www.irry.com
www.irry-motorsport.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Lars Falk skrev:
Klart man kan, men det verkar ju lite opraktiskt. Vet inte om däcket mår så bra/sitter kvar på fälgen?

Verkar liksom enklare med två ventiler.

Jag fortsätter nog med vanlig hederlig luft i däcken.
Kolla fälgarna under rubriken K1 Racing på den här sidan: http://www.koseijp.co.jp/engfl/prod.html

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Kolla fälgarna under rubriken K1 Racing på den här sidan: http://www.koseijp.co.jp/engfl/prod.html


Lite svårt att se på bilden... Menar du att dessa fälgar har två ventiler?
I så fall varför?
Jag kanske skulle tagit patent på det konceptet.

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Lars Falk skrev:
Lite svårt att se på bilden... Menar du att dessa fälgar har två ventiler?
I så fall varför?
Jag kanske skulle tagit patent på det konceptet.
Fråga Nicke efter senaste Bilsport och kolla längst ner på sidan 41!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Beeblebrox skrev:

Blev lite sugen på att räkna på det hela, så jag letade fram mina gamla böcker från högskolan...tur man inte jobbar med det, för jag får det inte riktigt att stämma.
Jag använde allmänna gaslagen som nämndes ovan, gaskonstanten för luft är 287 J/Kg*K medans för kväve är den 296,7 J/Kg*K. Detta borde ju ge en liten skillnad men när jag räknar med 2 bars grundtryck och en ökning från 20 till 80 grader C så får jag att trycket blir 2.4 bar med luft och om mina beräkningar stämmer blir det samma med kväve.



Jag tror inte vi jagar gasen i sig här, utan vatteninnehållet. Nå'n kallade kväve för en "torr" gas. Jag tror det är det spåret vi skall följa.
Vad menas med en torr gas?
/en som lyckades lura till sig en femma i kemi, utan att ha fattat ett dyft.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Kronberg
Uppsala
Här sen Apr 2003
Inlägg: 177



Lars Falk skrev:

Lite svårt att se på bilden... Menar du att dessa fälgar har två ventiler?
I så fall varför?
Jag kanske skulle tagit patent på det konceptet.


Bilsport Nr 8 skrev:

Seriös racing
Ser du något konstigt med den här fälgen? Just det, dubbla ventil hattar. Anledningen är att Kosei K1 Racing har en luftventil och en annan ventil för att fylla i nitrogen!
Högklassisk så det förslår. Intrycket blir inte sämre av att fälgen i 7x17 tum endast väger 6,3 kilo, en vikt som garanterat tål att jämföras.
Denna godbit finner du hos Abozzo för 2.975 riksdaler styck. Ring 031-508 820 innan någon annan gör det.

_________________
/Anders Kronberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41552

Forumägare
Forumägare

Men konstigt att vi inte har hittat en tydlig förklaring till VARFÖR man klämmer i annat än vanlig luft!?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ice skrev:
Vad menas med en torr gas?


Jag uppfattar det som en gas som inte har något vatten i sig, normal luft har ju en luftfuktighet, typiskt runt 40-60% relativt vad det vid ett givet tryck och temperatur klarar att hålla. Ändras dessa förutsättningar kan den relativa luftfuktigheten går upp till 100% och då börjar vattnet kondensera ut.

_________________
Pär Hylander
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Pär Hylander skrev:
ice skrev:
Vad menas med en torr gas?


Jag uppfattar det som en gas som inte har något vatten i sig, normal luft har ju en luftfuktighet, typiskt runt 40-60% relativt vad det vid ett givet tryck och temperatur klarar att hålla. Ändras dessa förutsättningar kan den relativa luftfuktigheten går upp till 100% och då börjar vattnet kondensera ut.


Jag fick en lite halvflummig kommentar från våran kemist (han håller INTE på med Racing). "Det är lättare att tillverka torr kvävgas än torr luft".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Hej !

Kör ju på N (kväve) fylnad i sommardäcken, sedan 2 år tillbaks.
Temperaturutvigning / tryck stabilitet och att däcken inte åldras invändig / oxiderar är ju anledning.
Det gör dom sedan 2 år tillbax i Serbien, Grekland, Italien.. mer eller mindre i alla länder med varm klimat. Dom som började först på gatubilar va Grekiska Taxi för 4-5 år tillbaka och det va av ekonomiska och komfort anledningar.
Sen har detta spridits till alla länder med het asfalt.
Fins som alternativ på så gott som alla däckverkstader i Serbien har jag märkt, där i fatigdomen har dom kalkylerat livslängden till däck fylda med vanlig luft vs. kväve.

Jag kan säga bara, alldrig mera vanlig luft.

Ha D

_________________
Presho - Predrag Pejicic
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=76503#76503
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41552

Forumägare
Forumägare

Intressant! Tack för infot!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003
Inlägg: 63



Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Karl B. skrev:
Pär Hylander skrev:
Ja, kanske muttermaskinerna drivs med någon gas som har högre tryck än vanlig tryckluft, dom borde ju vara av "extra-super-heavy-duty-typ" för att kunna skapa dom moment som en centrummutter rimligen behöver spännas med.


Nja...snarare så att man behöver "extra-super-heavy-duty-typ" av mutterdragare, dvs skitdyr

Annars går det hur fint som helst att driva både luftdomkrafter och mutterdragare med gastub laddad med så kallad "teknisk luft". Har inte 100% koll på vad som skiljer den från vanlig luft men jag gissar helt okvalificerat på lite lätt torkad luft. Är väl nödvändligt med ett fyllningstryck på 200 bar...Brandkåren brukar inofficiellt kunna hjälpa till med att fylla tuber mot lämplig mängd fikabröd


Jag har funderat på att skaffa en lämplig regulator till någon av mina dyktuber just för att kunna pumpa däck.
Andningsluft ska vara torr - och oljefri; det senare är ofta inte särskilt lyckat i kombination med luftdrivna verktyg...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Sånna här fälgar alltså, köpte sånna till min bil nu i våras

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Sånna här fälgar alltså, köpte sånna till min bil nu i våras


Seriöst thumbs up

_________________
Johan Rådlund
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Dennis Kullman skrev:
Jag har funderat på att skaffa en lämplig regulator till någon av mina dyktuber just för att kunna pumpa däck.
Andningsluft ska vara torr - och oljefri; det senare är ofta inte särskilt lyckat i kombination med luftdrivna verktyg...


Nääe...men pilla i en skvätt olja i mutterknacken på morgonen inna du kör den hela dagen då...

Mao den driftstiden som är aktuell med "tubdrift" är inte några 8-timmarspass så jag tror inte prylarna skär ihop...

_________________
Karl Brag
Citera
Ghostviper
Blekinge
Här sen Maj 2006
Inlägg: 5



Ett tag sedan någon skrev om det där med kvävgas i däcken nu.
Jag har hittat vad jag tror är den största orsaken till att man vill få bort luften ur däcken.
Vid en eventuell brand ger luftten i däcken extra syre till elden, som att blåsa på lägereleden.

Inom flyget använder man också kvävgas av just denna orsak.

Kvävgasen ska enligt försäljarna också läcka mindre efter som molekylerna är något större än de för syrgas.
Skulle vara intressant att veta om de mätt skillnaden i läckage.

Att kvävgasen expanderar mindre än luft tror inte jag på, vi kan i alla fall inte påvisa någon skillnad då vi jämfört. Vad har ni som kört med kvävgas ett tag, för erfarenheter?

_________________
Paul Mauritzson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Ghostviper skrev:
Att kvävgasen expanderar mindre än luft tror inte jag på, vi kan i alla fall inte påvisa någon skillnad då vi jämfört. Vad har ni som kört med kvävgas ett tag, för erfarenheter?
Som garanterat redan nämnts så är kvävgasen toktorr när den kommer ur tuben, kompressorluft är nästan alltid mättad med vatten. Vattenångan i luften gör att tryck/tempkurvan inte är lika linjär som den är med torr luft eller kvävgas (speciellt om man lyckas få kondens i däcket av nån anledning). Det finns ju torr luft på tub också...
Den extraluft man har i däcken tror jag inte gör så mycket för en brand (det är ju rätt mycket luft runtomkring också). Men har man varit dum och fyllt däcken med ren syrgas så är det en annan femma.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Däck för banåka
Gas (Kväve/Nitrogen) i däcken?
<<   1, 2, 3, 4   >>
13 besök senaste veckan (37332 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande