Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Gas (Kväve/Nitrogen) i däcken? | << 1, 2, 3, 4 13 besök senaste veckan (37332 totalt) |
Klart användbart, men oftast förbjudet vid tävling. Kvaliten på ventilen är dock avgörande så jag skulle kalibrera samtliga mot en känd mätare man alltid använder sig av ute på banan. Hur funkar dom vid tryckstötar typ curbåkning? Ngn får väl prova nästa år. |
||||||||
Har man tillgång till dykkompressor så är ju detta ett bra alternativ: http://www.oceanictech.se/ws/subcat. 1.5L 200bar räcker ju att fylla fyra hjul till 2 bar med torr luft. När man väl fyllt upp så borde den flaska räcka till samtliga tryckjusteringar under en hel helg (om inte säsong för en del). Minimanometer (för att se hur mycket det är kvar i flaskan) samt en luftpåfyllare med trovärdig manometer tillkommer. Enormt mycket smidigare än kompressor. Flaskpaketet finns med på önskelistan, Kompressorn till Dykklubben och andingspaketen finns i källaren, dvs gratis luft. Torr luft eller Kvävgas tar inte bort tryckökningen vid uppvärmning, men det blir förutsägbart så man gan göra sig en tabell över lämpliga kalltryck vid bana och förhållanden. Med fukt i däcken så kan det variera en del mellan hjul tex (alla behöver inte vara lika "blöta" innuti). Men detta måste stå tidigare i tråden, tänkte bara tipsa om Argontuben. |
||||||||
Törs man http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1447&iItemId=93218 Vet dock inte om de justerar eller bara indikerar _________________ Rikard Niva |
||||||||
_________________ Christian Larsson |
||||||||
Användningsfördelarna med nitrogen är uppenbara. När vi kör tävlingar, så skiljer det ganska exakt ett halvt kilo mellan kalltryck och optimalt varmtryck. Om du startar med ett drygt halvt kilo mindre tryck i hjulet än hjulet skall ha för att fungera optimalt, löper du hög risk att kränga av däcket ifrån fälgen i första riktiga kurvan. Våra Yokisar funkar absolut optimalt strax under 2 kg. Så när vi startar med vanlig luft kan vi inte pumpa mer än 1,4 kg. Använder vi däremot nitrogen pumpar vi 1,8, så bygger värmen endast 0,1 kg. Likadant när du ligger en längre stund bakom safetycar, med gas i ringarna kan du ösa på för kung och fosterland så fort sc har släppt fältet, medans vanlig luft gör att däcken kallnar såpass att prestandan i däcket reduceras under något varv, d v s tillräckligt länge för att bli omkörd av den som du annars kanske hade hållt bakom dig.
Enkelt va? _________________ Peter Larsen |
||||||||
http://www.airliquide.se/sv/kontakt- _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||||||
En fylld 0.85 tub räcker att fylla fyra tomma 205/50-15 till 2 bar. Reducerventilen levererar 7bar vilket ger bra flås när man fyller tomma däck (vette katten om det inte tom räcker för att poppa på nypåsatta däck), men det gör samtidigt att det inte går att använda mindre manometer än 10Bar på påfyllaren (men man kontrollerar ju med en mindre i alla fall). |
||||||||
Sökningar ger inget resultat hur man än gör... _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||||
|
||||||||
Detta verkar ju mycket intressant, men hur skall fenomenet förklaras rent fysiskt? Allmänna gaslagen är ju just allmän och gäller för alla gaser... Är du säker på att däcken har samma arbetstemperatur i båda fallen? _________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
||||||||
Däck för banåka Gas (Kväve/Nitrogen) i däcken? | << 1, 2, 3, 4 13 besök senaste veckan (37332 totalt) |