Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Gas (Kväve/Nitrogen) i däcken?
<<   1, 2, 3, 4
13 besök senaste veckan (37332 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



johan sjöström skrev:
Ev. lite OT...

utan någon tanke på att göra reklam vet jag att ÅBR har fått hem en ventil som per automatik släpper ut trycket när det stiger på banan, alltså kan man ställa den på 2.1kg, skulle värmen stiga i däcket och trycket likaså justerar ventilen detta. det snackades humana 50:- per ventil

Visst den justerar inte uppåt men det verkar helt klart vara en intressant pryl.


Klart användbart, men oftast förbjudet vid tävling.

Kvaliten på ventilen är dock avgörande så jag skulle kalibrera samtliga mot en känd mätare man alltid använder sig av ute på banan.

Hur funkar dom vid tryckstötar typ curbåkning?

Ngn får väl prova nästa år. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Holme
Gävle
Här sen Dec 2007
Inlägg: 231



Vet inte om ni avhandlat detta redan, men Däckteam kör just nu tv-reklam med att de fyller våra däck med Nitrogen.
Så helt dumt är det ju inte

_________________
Erik Holmén
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



johan sjöström skrev:
Visst den justerar inte uppåt men det verkar helt klart vara en intressant pryl.
Jag vet att självjusterande däcksventiler inte är tillåtna i en del racingserier, men har inte funderat mera på anledningen (teknisk- eller säkerhetsanledning kanske).

Har man tillgång till dykkompressor så är ju detta ett bra alternativ:
http://www.oceanictech.se/ws/subcat.asp?catalogID=2&catID=1&su . . . .
1.5L 200bar räcker ju att fylla fyra hjul till 2 bar med torr luft. När man väl fyllt upp så borde den flaska räcka till samtliga tryckjusteringar under en hel helg (om inte säsong för en del). Minimanometer (för att se hur mycket det är kvar i flaskan) samt en luftpåfyllare med trovärdig manometer tillkommer.
Enormt mycket smidigare än kompressor. Flaskpaketet finns med på önskelistan, Kompressorn till Dykklubben och andingspaketen finns i källaren, dvs gratis luft.

Torr luft eller Kvävgas tar inte bort tryckökningen vid uppvärmning, men det blir förutsägbart så man gan göra sig en tabell över lämpliga kalltryck vid bana och förhållanden. Med fukt i däcken så kan det variera en del mellan hjul tex (alla behöver inte vara lika "blöta" innuti). Men detta måste stå tidigare i tråden, tänkte bara tipsa om Argontuben.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734



BTG skrev:
johan sjöström skrev:
Visst den justerar inte uppåt men det verkar helt klart vara en intressant pryl.

Absolut. Leta mer Johan!!!


Törs man http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1447&iItemId=93218
Vet dock inte om de justerar thumbs up eller bara indikerar thumbs down

_________________
Rikard Niva
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Skojar du?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



MaZ skrev:
Skojar du?


om vaddå, precisera gärna vad du menar...............

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
M3Crille
Hässleholm/Skåne
Här sen Mar 2007
Inlägg: 280




_________________
Christian Larsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



r-2 skrev:
MaZ skrev:
Skojar du?


om vaddå, precisera gärna vad du menar...............


Biltemagrejen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392



Användningsfördelarna med nitrogen är uppenbara. När vi kör tävlingar, så skiljer det ganska exakt ett halvt kilo mellan kalltryck och optimalt varmtryck. Om du startar med ett drygt halvt kilo mindre tryck i hjulet än hjulet skall ha för att fungera optimalt, löper du hög risk att kränga av däcket ifrån fälgen i första riktiga kurvan. Våra Yokisar funkar absolut optimalt strax under 2 kg. Så när vi startar med vanlig luft kan vi inte pumpa mer än 1,4 kg. Använder vi däremot nitrogen pumpar vi 1,8, så bygger värmen endast 0,1 kg. Likadant när du ligger en längre stund bakom safetycar, med gas i ringarna kan du ösa på för kung och fosterland så fort sc har släppt fältet, medans vanlig luft gör att däcken kallnar såpass att prestandan i däcket reduceras under något varv, d v s tillräckligt länge för att bli omkörd av den som du annars kanske hade hållt bakom dig.
Enkelt va?

_________________
Peter Larsen
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



iaf smidigt med "gas" slippa släpa kompressor mm mm

Man får dock vara lite försiktig med trycket,inte kul med 200kg i en tryckluft slang som pallar 10 kg


_________________
Michael Öhrström
Citera
Tjipp
Göteborg/SJÖVIK
Här sen Sep 2005
Inlägg: 440



frågan é ju då vart man kan köpa nitrogen tuber för privat bruk!?

_________________
Tobias Svenrot
Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon!
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Tjipp skrev:
frågan é ju då vart man kan köpa nitrogen tuber för privat bruk!?


http://www.airliquide.se/sv/kontakt-forsaljning.html thumbs up

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Tjipp skrev:
frågan é ju då vart man kan köpa nitrogen tuber för privat bruk!?
Dykartorr luft är mera lättillgänglig för en del
Niklas Falk skrev:
Jag fick i eftermiddags ihop min lilla anläggning för påfyllning av torr luft i depån.

Nu saknas det bara en karbinhake för att hänga flaskan i bältet...

200bar och 0,85L räcker till en hel del tryckjustering och den tar inte stor plats i packningen (flaska med kran är 35cm lång).
www.ydyk.se levererade flaska, reducerventil och slang+anslutning, Huzells luftpåfyllare och övergången mellan gängorna hittade jag i verkstan.
Att vi har dykarkompressor på jobbet underlättar ju rejält. thumbs up
Jag kan säga att det är en fröjd att justera upp trycket ljudlöst i depån
En fylld 0.85 tub räcker att fylla fyra tomma 205/50-15 till 2 bar. Reducerventilen levererar 7bar vilket ger bra flås när man fyller tomma däck (vette katten om det inte tom räcker för att poppa på nypåsatta däck), men det gör samtidigt att det inte går att använda mindre manometer än 10Bar på påfyllaren (men man kontrollerar ju med en mindre i alla fall).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



r-2 skrev:
Tjipp skrev:
frågan é ju då vart man kan köpa nitrogen tuber för privat bruk!?


http://www.airliquide.se/sv/kontakt-forsaljning.html thumbs up


Sökningar ger inget resultat hur man än gör...

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



ezroller skrev:
r-2 skrev:
Tjipp skrev:
frågan é ju då vart man kan köpa nitrogen tuber för privat bruk!?


http://www.airliquide.se/sv/kontakt-forsaljning.html thumbs up
Sökningar ger inget resultat hur man än gör...
Citat:
We're sorry but this function is unfortunately not available at the moment - we hope to get the problem fixed shortly. In the meantime, please contact kundservice.sweden@airliquide.com or phone 020 44 01 44. Sorrry for the inconvenience.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170



Peter Larsen skrev:
Användningsfördelarna med nitrogen är uppenbara. När vi kör tävlingar, så skiljer det ganska exakt ett halvt kilo mellan kalltryck och optimalt varmtryck. Om du startar med ett drygt halvt kilo mindre tryck i hjulet än hjulet skall ha för att fungera optimalt, löper du hög risk att kränga av däcket ifrån fälgen i första riktiga kurvan. Våra Yokisar funkar absolut optimalt strax under 2 kg. Så när vi startar med vanlig luft kan vi inte pumpa mer än 1,4 kg. Använder vi däremot nitrogen pumpar vi 1,8, så bygger värmen endast 0,1 kg. Likadant när du ligger en längre stund bakom safetycar, med gas i ringarna kan du ösa på för kung och fosterland så fort sc har släppt fältet, medans vanlig luft gör att däcken kallnar såpass att prestandan i däcket reduceras under något varv, d v s tillräckligt länge för att bli omkörd av den som du annars kanske hade hållt bakom dig.
Enkelt va?


Detta verkar ju mycket intressant, men hur skall fenomenet förklaras rent fysiskt? Allmänna gaslagen är ju just allmän och gäller för alla gaser... Är du säker på att däcken har samma arbetstemperatur i båda fallen?

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Troligen massa vatten i däcken när det är "luft" i dom.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Däck för banåka
Gas (Kväve/Nitrogen) i däcken?
<<   1, 2, 3, 4
13 besök senaste veckan (37332 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande