| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
|
<< 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 24, 25, 26 >> 11 besök senaste veckan (138118 totalt) |
|
Re:
|
||||
|
Re:
Riktigt nice fälgar, men lite blingvarning på dig inför säsongen Niklas - du har säkert bokat in bilen på polering och vaxning oxå! För inte vill du väl ha gummirester som tynger ner ekipaget?
Appropå tyngd, vad väger de nya 6UL 8,0x15" fälgarna? 18 fälgar till en tävlingsbil låter rätt normalt tycker jag (jag har 16 st till gat M3:an... ).
_________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
|
Re:
5,8kg per fälg listas de som och jag betvivlar det inte. Jag har ju blingat till fronten också, det användes tom våtslippapper och rubbing efter spejburkarna
|
||||
|
Jag fick i eftermiddags ihop min lilla anläggning för påfyllning av torr luft i depån.
Nu saknas det bara en karbinhake för att hänga flaskan i bältet...
200bar och 0,85L räcker till en hel del tryckjustering och den tar inte stor plats i packningen (flaska med kran är 35cm lång). www.ydyk.se levererade flaska, reducerventil och slang+anslutning, Huzells luftpåfyllare och övergången mellan gängorna hittade jag i verkstan. Att vi har dykarkompressor på jobbet underlättar ju rejält. |
||||
|
ojdå, inte ett inlägg under hela säsongen...
Nåja, alla tävlingar har gått hyffsat, lite fler bucklor på bilen och färre i hyllan än planerat, men när det beror på att det är många fler med och tävlar så är det lätt att stå ut. Kumho V70A Medium blev det till att börja med men efter 25 stinter (4 tävlingshleger och nån träning) så behövdes det nytt gummi och jag testar nu Yokis A048or (M) sen de senaste två tävlingarna (vi får se hur länge de räcker nästa år). Att köra med torr luft har varit en höjdare, samma tryckstegring i alla fyra hjulen så nu blir det mer fokus på kalltemp och yttertemp istället (och känslan på banan naturligtvis). Att den lilla tuben är tyst och inte tar nån större plats är en ren bonus. Bromsarna har varit Carbotec XP10 till att börja med men de höll ganska exakt lika länge som Kumhodäcken (om man är snållänning och kör tills sista millimetern) så nu är det XP12 (som verkar betta bättre eller så har jag bara inte lyckats glasera dem än, det ska de ju också stå emot bättre). Inför nästa år är en ställbar reducerventil på önskelistan, bakbromsarna används nästan inte alls (fortfarande massor med RS19 kvar efter tre säsonger). För att fortsätta önskelistan så är ett bussningsbyte önskvärt, lite hårdare och mindre friktion skadar inte. Knakse en omshimsning av dämpanra igenockså, för att testa FEKEs fullständinga setup (nu är det nåt mittemellan med mycket lågfartskomp) Under dagen har årets "maratonmek" utförts när bilen under 6 timmar transformeras om till besiktningsbars skick (bur, stol, ratt) och gamla torra gatdäck på 6"fälgar åker på. Racefälgarna är nu tom tvättade och placerade frostfritt och mörkt i källargången.
Denna gången kommer det tom finnas instrumentbelysning under besiktningen (för första gången). En simpel bygling var allt som behövdes (buren går rätt igenom instrumentpanelen där ljuskontrollen ska sitta så bara kontakten är kvar och var upptejpad hur långt upp som helst). Nu ska de bara till en massa smålampor som dött under året (p-ljus och skyltbelysning). Nån som vet om fåniga LEDs accepteras, blå varianter passar ju lacken lite
|
||||
|
Nu är dn nästan klar för årets säsong, eller nja...
Iaf rätt hjul på och fått en "spitshine" inför Göterborgs Motorshow.
Sen är det egenterligen bara årets fikapaus, eh, vagnboksbesiktnig som saknas för start de 15e maj. Men lite nya vätskor ska man nog fixa. Och kanske en ny uppsättning Toyo för blött, och.... Ny hjälm ligger redan och väntar på att bli hämtad, så lädret har fått jobba lite iaf. Är "Lazy Racing" upptaget? |
||||
|
Hämtade årets hjälm idag, en Stilo SP3 med monterande HNRS fästen. Den var skönare än Peltor G10an men sitter rätt tajt (och formar väl in sig lite), (bägge i XL, men Stilo säger 61 och Peltor 62)
Nu blir det att ta med den och väga ordentligt så jag vet hur styv i korken jag kan va när jag hävdar under 1500g (annars får jag klura ut nåt, som att låna krage under bes... skojar bara...) Men hörselkåpor vore inget dumt tillbehör (vant mig vid Peltors), sen öronsnäckor för full kom (om nån skulle få för sig att prata med en)... |
||||
|
Kul att se att du kommit igång för året Niklas! Nya hjälmen är nog ingen dum investering. Vilken certifiering har den?
Glöm inte att det KAN vara bra att höra lite av vad som pågår runtomkring. Typ om man missat att det är rullande start t.ex.
Vi ses imorgon, och på Fredag!
_________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
|
Re:
Annars BS6658-85 Type A/FR (köpt hos Demon Tweeks så den är BSImärkt förutom FIA) Det var inte hörsel du hade behövt, lite fantasi hade räckt
|
||||
Det var under 1500g med Hansknoppar det. Hela 1,4g kvar till svett
Årets Vagnboksbesiktning beställd, så nu är alla måstesakerna fixade. Undrar om man ska räta ut plåten under framlampan så fronten hänger lite mindre på 3/4. Mazdas rekondare garvade friskt när han såg den första gången på Gbg Motorshow (stod i Mazdas monter och hjälpte till att locka folk), man ser ju backen i glipan mellan front/lampa/skärm
Annars ligger det snart bussningar på hyllan (undrar hur dammiga de kommer att bli där).
|
||||
|
Lite mer lek med vågar.
Fegade lite med att be Martin F på orion Racing om hjälp med Cornerweight (det kanske det ger nåt). Testvägning med fjolårssettings (så den rullade i sista racet), men med 15-20 kg förmycket soppa (tanken ligger i mitten och påverkar inte så mycket på crossweight)
299 254 270 271 Loss med krängarna och ratta lite i några omgångar (jag skruvade bara på vänster bak, lat men enkelt). 45 minuter senare
281 269 288 274 Ser inte så tokigt ut. Tillbaka med krängarna och kontroll.
Cross 557 50.0% Left 570 51.2% Rear 563 50.6% Inte så illa, så nu har jag inte detta att skylla på heller.
Cornerweight på en timme är väl lagomt 1080 är min minimivikt så den blir lättare bak när tanken blir tommare, annars bör denna bilen kunna bli helbalanserad (25% per hörn) med en lättare förare. |
||||
|
Niklas
Hej Niklas Hur i hela friden kan bilen bli tyngre för att du skruvar på en fjäder ?? På min bil flyttar sig vikten mellan hjulen men totalvikten har aldrig ökat Är du säker på att 50 50 viktfördelning är bästa tänkbara för din bil?? Lite OT o du, man hör att många letar andra motorer till sina bilar nu när tolkningen av reglementet (SPVM) har ändrats Lycka till med detta faktum Själv har jag spetsat in mig på en Ferguson 4 cylindrar med dubbel bensindriven biogasomvandlare som är det senaste tillskottet i Miljöfloran av bränslealternativ Ha de bäst / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Re: Niklas
Tung bil som lever på hög kurvhastiget mår bättre av 50% cross än jämnt fram. Dessutom har jag ABS som fixar ev bromsproblem. Sen är ju detta en statisk mätning, man måste justera i depån efter vad banan säger åt dig. Jag har hört talats om att förgasarkonverterade Zetecs används på en del håll, när sålde Ford såna?
|
||||
|
Fård
Hai Niklas Ja skrev ju det Dubbel bensindriven Biogasomvandlare Finns även till Zetecmotorn
o du, måste det vara en Fordmotor vid ev motorbyte det har jag ju redan!! Du vet, enligt SPVMs reglemente är det ok att konvertera från insprut till sådana
Ha de bäst / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
O du
Hai igen Niklas Hur skall en lätt bil ställas in?? Då måste du skruva om du kör exvis på Sturup som ju går moturs, eller?? / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Re: o du
Har du problem att få ner effekten vid ett av bakhjulen så kan även det vara tendens att flytta vikt dit. Har du överstyrt i vänstersväng och understyrt i liknande högersväng så kan du behöva förskjuta korsvikten. Att bilen är perfekt stillastående i ett garage är ju bara en bra startpunkt. om din disktrasa till Caterham vore styv som en formelbil så blir det ju nåt annat. Nu kan det ju vara fördelaktigt att fokusera på bromsbalans fram, Caterhams verkar ju gå bra i kurvorna oavsett inställningar (är chassit så mjukt att det ignorerar teoretiska "fel"?). Alla banor är olika, eller mer specikt, alla kurvor är olika, spceiellt är de alla annorlunda än garaget.
|
||||
|
Caterham
ok med ännu mer OT Caterhamen anses som STYV, Jag kör iofs en ganska mjuk setup dvs rätt mjuka fjädrar både fram o bak (höjd på dessa kan ställas) Jag har inga ställbara dämpare (stackars jag, inget att skruva på) Kanske din model med Crossvikten är OK även på min bil 654kg ink förare Är det så att du måste ändra cornerweighten då du kör på Sturup som går motsols?? / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Re: Caterham
Jag har depåskruvat på Gelleråsen, Knutstorp, Anderstorp och Falkenberg förra året, men om det var verkliga skillnader jag märkte eller bara psykologiska vet jag inte (det vet man sällan). Men om du går ifrån en viss princip för att fintuna för en bana så lär du behöva ändra för varje bana (om inte annat tillbaka till grundprincipen). Sturups enda skillnad är att den har fler vänsterkurvor och en hårnål med rejäl höjdskillnad, i övrigt är den väl inte så speciell (äldsta delen upplevs lite trång iofs). Mina dämpare är inte heller ställbara, bara fjädertallrikarna
|
||||
|
Re: sturup
Högerknick in i BMWkomplexet Dammkurvan Ut på nya start/mål Det går fortare (tror jag) om man inte svänger vänster i två av dessa.
|
||||
|
Tillbringade väldigt många timmar (relativt, det brukar ju knappt bli 20 timmar per år) i garaget de två senaste dagarna och vad blev det av det.
(blev pålödningar i ECUhärvan som inte blev så illa)
Detta kändes som ett mycket viktigt mekande inför tävlingen på söndag , allt det mekaniska orkar jag inte peta på (det såg rätt ok ut efter Kinnekulle).
Inbjudan till SSM kom i brevlådan idag (redan anmäld iofs), då är väl sommaren här då
Edit: Shiftligt som HUD fungerade finfint även i strålande solsken, på vägen hem för lastning. Den flashar till ungefär i höjd med huvens framkant så ögonen behöver inte flytta sig alls för att veta vad som gäller. Man slipper ju nåt som är i vägen när den inte lyser. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
|
<< 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 24, 25, 26 >> 11 besök senaste veckan (138118 totalt) |