Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 24, 25, 26   >>
11 besök senaste veckan (138118 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328


Trådstartare
Re:

Josen skrev:
Citat:
Har du läst reglementesförslaget tiill den perioden förresten?
Nej läser gärna var hittar jag det - SPVM.se
I mail från mig 19e januari.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1961



Re:

Niklas Falk skrev:
Här händer det lika lite i tråden som i verkligheten. Jag har inte varit i garaget sen jag ställde in den efter bes siste september. Hoppas att den står kvar

Var nere i förrådet i morse och klappade om fälgarna som skall användas under 2009, 15x8" 6UL.


Nu finns det 18 fälgar till den blå, hmm, tur att gatbilen inte heller är längre än 4 meter


Riktigt nice fälgar, men lite blingvarning på dig inför säsongen Niklas - du har säkert bokat in bilen på polering och vaxning oxå! För inte vill du väl ha gummirester som tynger ner ekipaget?

Appropå tyngd, vad väger de nya 6UL 8,0x15" fälgarna?

18 fälgar till en tävlingsbil låter rätt normalt tycker jag (jag har 16 st till gat M3:an... ).

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328


Trådstartare
Re:

Martin G skrev:
Riktigt nice fälgar, men lite blingvarning på dig inför säsongen Niklas - du har säkert bokat in bilen på polering och vaxning oxå! För inte vill du väl ha gummirester som tynger ner ekipaget?

Appropå tyngd, vad väger de nya 6UL 8,0x15" fälgarna?

18 fälgar till en tävlingsbil låter rätt normalt tycker jag (jag har 16 st till gat M3:an... ).
Jo, jag får väl svärta ner den blanka kanten, men du borde slippa tvätta fälgarna för att fästa vikterna iår

5,8kg per fälg listas de som och jag betvivlar det inte.

Jag har ju blingat till fronten också, det användes tom våtslippapper och rubbing efter spejburkarna

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328


Trådstartare
Jag fick i eftermiddags ihop min lilla anläggning för påfyllning av torr luft i depån.

Nu saknas det bara en karbinhake för att hänga flaskan i bältet...

200bar och 0,85L räcker till en hel del tryckjustering och den tar inte stor plats i packningen (flaska med kran är 35cm lång).
www.ydyk.se levererade flaska, reducerventil och slang+anslutning, Huzells luftpåfyllare och övergången mellan gängorna hittade jag i verkstan.
Att vi har dykarkompressor på jobbet underlättar ju rejält. thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328


Trådstartare
ojdå, inte ett inlägg under hela säsongen...

Nåja, alla tävlingar har gått hyffsat, lite fler bucklor på bilen och färre i hyllan än planerat, men när det beror på att det är många fler med och tävlar så är det lätt att stå ut.
Kumho V70A Medium blev det till att börja med men efter 25 stinter (4 tävlingshleger och nån träning) så behövdes det nytt gummi och jag testar nu Yokis A048or (M) sen de senaste två tävlingarna (vi får se hur länge de räcker nästa år).

Att köra med torr luft har varit en höjdare, samma tryckstegring i alla fyra hjulen så nu blir det mer fokus på kalltemp och yttertemp istället (och känslan på banan naturligtvis). Att den lilla tuben är tyst och inte tar nån större plats är en ren bonus.

Bromsarna har varit Carbotec XP10 till att börja med men de höll ganska exakt lika länge som Kumhodäcken (om man är snållänning och kör tills sista millimetern) så nu är det XP12 (som verkar betta bättre eller så har jag bara inte lyckats glasera dem än, det ska de ju också stå emot bättre).
Inför nästa år är en ställbar reducerventil på önskelistan, bakbromsarna används nästan inte alls (fortfarande massor med RS19 kvar efter tre säsonger).
För att fortsätta önskelistan så är ett bussningsbyte önskvärt, lite hårdare och mindre friktion skadar inte.
Knakse en omshimsning av dämpanra igenockså, för att testa FEKEs fullständinga setup (nu är det nåt mittemellan med mycket lågfartskomp)

Under dagen har årets "maratonmek" utförts när bilen under 6 timmar transformeras om till besiktningsbars skick (bur, stol, ratt) och gamla torra gatdäck på 6"fälgar åker på. Racefälgarna är nu tom tvättade och placerade frostfritt och mörkt i källargången.

Denna gången kommer det tom finnas instrumentbelysning under besiktningen (för första gången). En simpel bygling var allt som behövdes (buren går rätt igenom instrumentpanelen där ljuskontrollen ska sitta så bara kontakten är kvar och var upptejpad hur långt upp som helst).
Nu ska de bara till en massa smålampor som dött under året (p-ljus och skyltbelysning). Nån som vet om fåniga LEDs accepteras, blå varianter passar ju lacken lite

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328


Trådstartare
Nu är dn nästan klar för årets säsong, eller nja...

Iaf rätt hjul på och fått en "spitshine" inför Göterborgs Motorshow.

Sen är det egenterligen bara årets fikapaus, eh, vagnboksbesiktnig som saknas för start de 15e maj.

Men lite nya vätskor ska man nog fixa. Och kanske en ny uppsättning Toyo för blött, och....
Ny hjälm ligger redan och väntar på att bli hämtad, så lädret har fått jobba lite iaf.

Är "Lazy Racing" upptaget?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328


Trådstartare
Hämtade årets hjälm idag, en Stilo SP3 med monterande HNRS fästen. Den var skönare än Peltor G10an men sitter rätt tajt (och formar väl in sig lite), (bägge i XL, men Stilo säger 61 och Peltor 62)

Nu blir det att ta med den och väga ordentligt så jag vet hur styv i korken jag kan va när jag hävdar under 1500g (annars får jag klura ut nåt, som att låna krage under bes... skojar bara...)

Men hörselkåpor vore inget dumt tillbehör (vant mig vid Peltors), sen öronsnäckor för full kom (om nån skulle få för sig att prata med en)...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895



Kul att se att du kommit igång för året Niklas! Nya hjälmen är nog ingen dum investering. Vilken certifiering har den?

Glöm inte att det KAN vara bra att höra lite av vad som pågår runtomkring. Typ om man missat att det är rullande start t.ex.

Vi ses imorgon, och på Fredag!

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328


Trådstartare
Re:

Cyberoid skrev:
Kul att se att du kommit igång för året Niklas! Nya hjälmen är nog ingen dum investering. Vilken certifiering har den?

Glöm inte att det KAN vara bra att höra lite av vad som pågår runtomkring. Typ om man missat att det är rullande start t.ex.

Vi ses imorgon, och på Fredag!
FIA 8858-2002 borde räcka ett tag(med klisterlappen att grunkorna är ditsatta av hjälmtillverkaren).
Annars BS6658-85 Type A/FR (köpt hos Demon Tweeks så den är BSImärkt förutom FIA)

Det var inte hörsel du hade behövt, lite fantasi hade räckt

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328


Trådstartare

Det var under 1500g med Hansknoppar det. Hela 1,4g kvar till svett

Årets Vagnboksbesiktning beställd, så nu är alla måstesakerna fixade. Undrar om man ska räta ut plåten under framlampan så fronten hänger lite mindre på 3/4.
Mazdas rekondare garvade friskt när han såg den första gången på Gbg Motorshow (stod i Mazdas monter och hjälpte till att locka folk), man ser ju backen i glipan mellan front/lampa/skärm

Annars ligger det snart bussningar på hyllan (undrar hur dammiga de kommer att bli där).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328


Trådstartare
Lite mer lek med vågar.
Fegade lite med att be Martin F på orion Racing om hjälp med Cornerweight (det kanske det ger nåt).

Testvägning med fjolårssettings (så den rullade i sista racet), men med 15-20 kg förmycket soppa (tanken ligger i mitten och påverkar inte så mycket på crossweight)

299 254
270 271

Loss med krängarna och ratta lite i några omgångar (jag skruvade bara på vänster bak, lat men enkelt).
45 minuter senare

281 269
288 274

Ser inte så tokigt ut. Tillbaka med krängarna och kontroll.

Cross 557 50.0%
Left 570 51.2%
Rear 563 50.6%

Inte så illa, så nu har jag inte detta att skylla på heller.
Cornerweight på en timme är väl lagomt thumbs up

1080 är min minimivikt så den blir lättare bak när tanken blir tommare, annars bör denna bilen kunna bli helbalanserad (25% per hörn) med en lättare förare.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Niklas

Hej Niklas

Hur i hela friden kan bilen bli tyngre för att du skruvar på en fjäder ??

På min bil flyttar sig vikten mellan hjulen men totalvikten har aldrig ökat

Är du säker på att 50 50 viktfördelning är bästa tänkbara för din bil??

Lite OT

o du, man hör att många letar andra motorer till sina bilar nu när tolkningen av reglementet (SPVM) har ändrats

Lycka till med detta faktum

Själv har jag spetsat in mig på en Ferguson 4 cylindrar med dubbel bensindriven biogasomvandlare som är det senaste tillskottet i Miljöfloran av bränslealternativ

Ha de bäst

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328


Trådstartare
Re: Niklas

Bengt Metz skrev:
Hur i hela friden kan bilen bli tyngre för att du skruvar på en fjäder ??
Jag kanske gjorde nån liten mer sak däremellan, men slutresultatet blev ju rätt bra

Tung bil som lever på hög kurvhastiget mår bättre av 50% cross än jämnt fram. Dessutom har jag ABS som fixar ev bromsproblem.
Sen är ju detta en statisk mätning, man måste justera i depån efter vad banan säger åt dig.

Jag har hört talats om att förgasarkonverterade Zetecs används på en del håll, när sålde Ford såna?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Fård

Hai Niklas

Ja skrev ju det Dubbel bensindriven Biogasomvandlare

Finns även till Zetecmotorn

o du, måste det vara en Fordmotor vid ev motorbyte det har jag ju redan!!

Du vet, enligt SPVMs reglemente är det ok att konvertera från insprut till sådana

Ha de bäst

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



O du

Hai igen Niklas

Hur skall en lätt bil ställas in??

Då måste du skruva om du kör exvis på Sturup som ju går moturs, eller??

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328


Trådstartare
Re: o du

Bengt Metz skrev:
Hur skall en lätt bil ställas in??

Då måste du skruva om du kör exvis på Sturup som ju går moturs, eller??
Det beror ju på vilka problem du vill lösa. Låser du konstant upp ett framhjul så skadar det ju inte att flytta vikt till det hörnet.
Har du problem att få ner effekten vid ett av bakhjulen så kan även det vara tendens att flytta vikt dit.
Har du överstyrt i vänstersväng och understyrt i liknande högersväng så kan du behöva förskjuta korsvikten.

Att bilen är perfekt stillastående i ett garage är ju bara en bra startpunkt.

om din disktrasa till Caterham vore styv som en formelbil så blir det ju nåt annat. Nu kan det ju vara fördelaktigt att fokusera på bromsbalans fram, Caterhams verkar ju gå bra i kurvorna oavsett inställningar (är chassit så mjukt att det ignorerar teoretiska "fel"?).

Alla banor är olika, eller mer specikt, alla kurvor är olika, spceiellt är de alla annorlunda än garaget.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Caterham

ok med ännu mer OT

Caterhamen anses som STYV,

Jag kör iofs en ganska mjuk setup dvs rätt mjuka fjädrar både fram o bak (höjd på dessa kan ställas)

Jag har inga ställbara dämpare (stackars jag, inget att skruva på)

Kanske din model med Crossvikten är OK även på min bil 654kg ink förare

Är det så att du måste ändra cornerweighten då du kör på Sturup som går motsols??

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328


Trådstartare
Re: Caterham

Bengt Metz skrev:
Är det så att du måste ändra cornerweighten då du kör på Sturup som går motsols??
Jag har inte kört sturup sen jag lärt mig tillräckligt för att bry mig om hörnvikterna.
Jag har depåskruvat på Gelleråsen, Knutstorp, Anderstorp och Falkenberg förra året, men om det var verkliga skillnader jag märkte eller bara psykologiska vet jag inte (det vet man sällan).
Men om du går ifrån en viss princip för att fintuna för en bana så lär du behöva ändra för varje bana (om inte annat tillbaka till grundprincipen). Sturups enda skillnad är att den har fler vänsterkurvor och en hårnål med rejäl höjdskillnad, i övrigt är den väl inte så speciell (äldsta delen upplevs lite trång iofs).

Mina dämpare är inte heller ställbara, bara fjädertallrikarna

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



sturup

Sturup körs moturs dvs alla är vänsterkurvor utom en

/ Bengt

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328


Trådstartare
Re: sturup

Bengt Metz skrev:
Sturup körs moturs dvs alla är vänsterkurvor utom en
Gamla namn iofs:
Högerknick in i BMWkomplexet
Dammkurvan
Ut på nya start/mål
Det går fortare (tror jag) om man inte svänger vänster i två av dessa.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328


Trådstartare
Tillbringade väldigt många timmar (relativt, det brukar ju knappt bli 20 timmar per år) i garaget de två senaste dagarna och vad blev det av det.
  • En lysdiod och en knapp till varvräknaren så jag äntligen (ST200 har suttit där i 10 år utan dessa "dyra" add-ons ) kan använda standardfunktionerna Skvallervisare och Shiftlight. Det blev en 10mm röd ilsken saksom fungerar finfint som HUD i garaget (bländande). Hoppas att den syns i solsken också.
  • LC-1 monterad, kalibrerad och verkar fungera (ca stökiometrisk Lambda på tomgång och rör sig som den bör vid torrvarvande). LC-1an har bara samlat damm i tre år
Men det var lite uppfriskande att använda lödkolv och krympslang istället för klämkontakter. Men att leta rätt sorts jord till LC-1an var lite bökigt (blev pålödningar i ECUhärvan som inte blev så illa)

Detta kändes som ett mycket viktigt mekande inför tävlingen på söndag , allt det mekaniska orkar jag inte peta på (det såg rätt ok ut efter Kinnekulle).

Inbjudan till SSM kom i brevlådan idag (redan anmäld iofs), då är väl sommaren här då

Edit: Shiftligt som HUD fungerade finfint även i strålande solsken, på vägen hem för lastning. Den flashar till ungefär i höjd med huvens framkant så ögonen behöver inte flytta sig alls för att veta vad som gäller. Man slipper ju nåt som är i vägen när den inte lyser.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 24, 25, 26   >>
11 besök senaste veckan (138118 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande