| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Cornerweightfrågor (igen..)
|
751 besök totalt |
|
Har fått förmånen att nyttja en omgång vågar över helgen och behöver lite hjälp med hur jag bör justera bilen. Satte bilen på vågarna med mig i och fick följande värden: VF: 285 kg = 28,4% HF: 270 kg = 26,9% VB: 233 kg = 23,2% HB: 215 kg = 21,4% Totalt fram: 556 kg = 55,4% Totalt bak: 448 kg = 44,6% Totalt vänster: 518 kg = 51,6% Totalt vänster: 486 kg = 48,4% Diagonalen HF/VB: 500 kg = 49,8% Diagonalen VF/HB: 504 kg = 50,2% Totalvikt 1004 kg inkl förare och lite soppa.
Spontant ser fördelningen mellan höger och vänster sida trevlig ut, framförallt med tanke på att föraren står för 100 kg. Var också överraskad att diagonalerna var så oerhört lika! Nu återstår bara att tyda dessa data så att bilen blir så "bra" justerad som möjligt. Har räknat lite enl Fred Puhns bok "How to make your car handle" och kommit fram till att följande vikter är "rätt" i förhållande till lasten på fram/bak och höger/vänster: VF: 287 kg = 28,6% HF: 269 kg = 26,8% VB: 231 kg = 23,0% HB: 217 kg = 21,6% Endast en ytterst liten justering skulle behövas mao. Kan detta stämma?
Har även sökt och läst en del här och sett teorin om att bägge framhjulen (icke drivande i mitt fall) skall ha samma last. Går förstås att justera det så, men vad händer då bak? Vill ju ha bra grepp i bägge bakhjulen ut ur kurvorna? Testade att sänka fjädersätet på VF något (uppskattningsvis 2mm) då detta hjul hade mest last, och fick då följande värden: VF: 283 kg = 28,2% HF: 273 kg = 27,2% VB: 235 kg = 23,4% HB: 213 kg = 21,2% MAo bättre viktfördelning mellan framhjulen men lika mycket sämre mellan bakhjulen. Dessutom blev diagonalerna nu 50,6 och 49,4, dvs mer ojämna. Hur tusan skall jag skruva??
Bilen är bakhjulsdriven och har ca 140 hk för att få en uppfattning om fordonet i stort. Tacksam för all input!
_________________ Rikard Ahlin |
|
om jag fattat detta rätt, så skall höjden på bilen vara exakt samma på båda frambenen och vikten justeras genom att flytta runt grejor i bilen samt genom att ändra höjden bak. Killen som informerade mig om detta jobbade iofs med formelbilar så det stämmer kanske inte på gatbilar. Glöm inte att du måste kunna släppa på kränghämmarstagen när du har justerat klart.
|
|
Justera alltid med krängarna lossade.
"Hoppa" bilen till körhöjd mellan justeringarna. Förflyttning höger/vänster och fram/bak kan enbart åstakommas genom flyttning av saker. Diagonalen sköter du med höjden. Höger/vänster ska man enligt experterna kunna leva med upp till 2% diff och i diagonalen helst inte större än 0,5%, det är denna "som gör" att bilen är lika villig att svänga åt båda hållen. Så i ditt fall skulle jag nog ha varit VÄÄÄÄLDIGT nöjd som det står. Ev. se om man kan flytta runt ngt för 50/50 på framhjulen då. om du kollar dina %-värden mellan sidorna och för&akter ska de fortfarande ha samma fördelning som innan justering. EDIT: Du har vågarna i våg individuellt samt i samma höjd gentemot varandra va? Kanske dum fråga, men du ser vad som händer med 2mm åt ngt håll... Att det ska vara spjutrakt osv är snudd en underdrift, annars kan man likaväl lägga tiden/pengarna på vettigare saker. |
![]() |
Skruva banåkabil
|
751 besök totalt |