| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 

Skruva banåkabil

Klarlack på epoxi
		 | 
		1 besök senaste veckan (3517 totalt) | 
| 

Klarlack på epoxi                                            
					Jag har problem med att klarlacka epoxi. Den verkar vara lite fet i ytan så det blir inte bra. Har provat 2k klarlack och det funkar ok förutom att det inte går att polera den till "spegelblankt". Hur ska jag göra????     
						_________________ Jan Nagy  | 

| 

Vad är det som ska lackas och vilka produkter använder du? Det är viktigt att man kör ett fabrikats produkter hela vägen för hur dem reagerar med varandra annars vet man inte.

_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna  | 

| 

Jag har använt internationals epiglass. Klarlackat med deras 2k fernissa. Det funkar bra

men jag vill kunna efterpolera den lackade ytan. När jag polerar 2k lacken blir den matt. När jag klarlackar epoxin med vanlig klarlack så är det som att kasta vatten på en gås. Ska kolla om international har 1k klarlack som gillar epoxi och som går att efterpolera. _________________ Jan Nagy  | 

| 

Klarlack                                                     
					Hej Har klarlackat kolfiberdetaljer (epoxy) med vanlig 2K bil klarlack utan problem Blir blankt nog utan att behöva poleras annars är det bara att polera med vanligt vax/polermedel för metallic lacker. HH _________________ Henrik Hansson  | 

| 

Det bildas väl ett vax på epoxin när den härdar? Det är ju bl a därför man mellanslipar och håller på.

Har du provat att tvätta ordentligt med elakt lösningsmedel innan lack? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05  | 

| 

Polyuretanbaserad 2-k lack är i princip omöjlig att polera blank. Epoxy är åxå jättesegt.  Akrylbaserad klarlack däremot blir hårt och är därmed lättpolerad....

Det bildas överskott av härdningsprocessen på epoxy när man gjuter. Detta förhindrar vidhäftning av både lacker och ny epoxy. Det kan vara svårt att få bort med enbart slipning , men brukar gå bra med sprit eller lätt thinnertvätt innan lack. _________________ Uffe Nygren 325Ti E46 Önskereprisen, kopia av nedanstående fordon. 325Ti E46 Trackday, Såld.  | 

![]()  | 

Skruva banåkabil

Klarlack på epoxi
		 | 
		1 besök senaste veckan (3517 totalt) |