| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur ska rörgängan dras?
|
3 besök senaste veckan (2956 totalt) |
|
Re: Hur ska rörgängan dras?
Är den konisk (den ser inte konisk ut, men det kan ju vara svårt att se)? om ja, dra tills den sitter hårt. Lin och linolja är väl kanske egentligen bäst. Jag personligen har lite dåliga erfarenheter av "gegga" men det berodde på applikationen så det kan nog funka bra här. Gängtape funkar ju alltid, se till att kolla av så att din tape klarar av aktuell temperatur bara. Åtdragningsmoment ... hmm det är ju svårt att ge något generellt moment på dylika prylar. Det där ser ut att vara mässing så att tokdra ska man kanske passa sig för. Dra tills det blir tätt
_________________ Martin Öling |
||
|
Re: Hur ska rörgängan dras?
[quote="DJ"]Hur ? -Torrt -Med gängtejp -Med gegg á la loctite flytande packning Hur hårt? Gängan är ½" resp 3/8" rörgänga, d.v.s. c:a 21 resp 19 mm...
20 års erfarenhet av vvs och industrimontage har lärt mig några små saker med tätning av gänger
Lin och linolja kommer att läcka, eftersom olja har en helt otrolig förmåga att kunna krypa fram! Torrt kommer def att läcka! Gängtejp funkar...men skrapa gängerna så tejpen inte glider av! vvs loctite funkar kanon bra (jag annvänder det till allt) Hur hårt, med loctite så tätar det med handkraft..men dra gärna lite extra med en nyckel. tejp, lin osv dra tills det går tungt! _________________ Pelle Persson |
||
|
Hej, flytande packning (loctite, scantech,ga-lindberg,mfl.) rekomenderas varmt. Jag vet att scantech garanterar 350bars trycktäthet efter ca 3gängvarv oavsätt om du drar åt eller ej..
Jag vet att Koenigsegg/porsche använder scantechs gäng/flänstätning i deras motorer, den finns på Ahlsell, men tänk på att den är inte gratis.
_________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||
|
Du har väl i praktiken fått svar på frågan men jag lägger till lite ändå...
När jag skulle koppla in mitt externa oljefilter (för det ser det ut som det är på din bild) köpte jag slang för detta på Hydroscand. Jag passade då på att fråga dem vad de tyckte jag skulle ha för att täta gängan. Svaret blev att det naturligtvis fungerar utmärkt med flytande gängtätning, typ Loctite, men att det ju som tidigare påpekats är mycket dyrt. Han rekomenderade istället att använda vanlig gängtejp. Billigt, funktionellt och klarar temperaturen utmärkt! Eftersom jag gillar att spara pengar gjorde jag som han sa och drog åt tills det gick lagom tungt (ej till det tog helt stopp) och har inte haft något problem hittills med att det läckt! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur ska rörgängan dras?
|
3 besök senaste veckan (2956 totalt) |