Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilka dämpare är bästa kompromisen
1, 2   >>
3705 besök totalt
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
Vilka dämpare är bästa kompromisen

Har en BMW e36 Coupe med Mchassi och funderar på att skaffa nya dämpare under sommaren.

Bilen är en kompromiss mellan hårdbankörning med Rdäck och lugn och fin körning till jobbet för tjejen eller på semestern.

Har tittat runt lite på marknaden och valet ligger på SensaTrack dämpare eller Gula ställbara koni. Sänkning av bilen utöver M-chassi är inte aktuellt.

Framtida uppgraderingar av bilen kommer nog att bli hårdare bussnignar och eventuellt möjligheten att själv justera cambern på bilen.

Någon som har erfarenheter? tipps?

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Kom hem till mig ikväll så kan jag visa hur mycket man kan justera gula Koni... Och vilken skillnad det gör på Miatan. (det kanske kan bli lite Xbox också... jag är gräsänkling tom söndag..)

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
bader
Furulund
Här sen Jul 2004
Inlägg: 248


Trådstartare
insomniac skrev:
Kom hem till mig ikväll så kan jag visa hur mycket man kan justera gula Koni... Och vilken skillnad det gör på Miatan. (det kanske kan bli lite Xbox också... jag är gräsänkling tom söndag..)


Det kanske passar ganska bra.. själv gräsänka till tisdag

_________________
andreas Engkvist

BMW 325 Ci -01
BMW 330i -00
BMW 535XD -16
MB 300SEL -70
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5287



Re: Vilka dämpare är bästa kompromisen

bader skrev:
Har en BMW e36 Coupe med Mchassi och funderar på att skaffa nya dämpare under sommaren.

Bilen är en kompromiss mellan hårdbankörning med Rdäck och lugn och fin körning till jobbet för tjejen eller på semestern.

Har tittat runt lite på marknaden och valet ligger på SensaTrack dämpare eller Gula ställbara koni. Sänkning av bilen utöver M-chassi är inte aktuellt.

Framtida uppgraderingar av bilen kommer nog att bli hårdare bussnignar och eventuellt möjligheten att själv justera cambern på bilen.

Någon som har erfarenheter? tipps?


Du har ju själv gett svaret...

Du vill kunna köra bana och skjutsa farmor. Ställbart

_________________
Roland Johansson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Att jämföra SensaTrack med Gul Koni är nog lite som att jämföra... *letar bra jämförelse men hittar ingen*

Konentan är iaf att du med största sannolikhet kommer bli grymt besviken på de förstnämnda när du åker bana. En bra och prisvärd bruksdämpare, men absolut ingen Gul Koni.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



Bilstein Sprintline ska vara ett bra alternativ med sin digressive damping-teknologi. Mjukt över potthål men bra på banan!

_________________
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Kör själv med Mchassi + Gula koni , funkar utmärkt , skillnaden mellan det mjukaste och det hårdaste är stort , så även mormor kan åka med på söndags tripp dock är det besvärligt att behöva ta ner dämparen bak för att ställa om den

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Jag har lekt med tanken på att montera små elmotorer med styrning på mina för att enkelt kunna ställa om till hårdare fjädring. Kanske lite överkurs, men förmodligen fullständigt genomförbart..

Men nu behöver jag bara öppna motorhuven och bakluckan för att komma åt, och det klarar jag ju.. men med elmotorer kan man ju ställa om under körning och då blir det betydligt roligare Hmm.. kanske ska slakta pappas gamla modellbåtar på lite servon...

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13317



Andreas Lidström skrev:
Att jämföra SensaTrack med Gul Koni är nog lite som att jämföra... *letar bra jämförelse men hittar ingen*

... tysk och amerikansk byggkvalitet?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20314



insomniac skrev:
Jag har lekt med tanken på att montera små elmotorer med styrning på mina för att enkelt kunna ställa om till hårdare fjädring. Kanske lite överkurs, men förmodligen fullständigt genomförbart..
Du kan nog bygga om Tein's EDFC som iaf fanns listad hos Speedworks.se.

Annars kanske det kan fungera med armar med utväxling plus vajer. Utväxlingen behövs för att få 720° rörelse på justeraxeln med ca 45° armrörelse.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Jag funderade på segelservomotorer med kugghjul... det finns servon som snurrar så länge de får ström. Tror att de bara behöver styrspänning för att gå igång. Skulle vara intressant att testa, de drivs på 7,2 volt om jag inte har fel för mig. http://www.futaba-rc.com/servos/servos.html

Bara att koppla dem till 7,2 volt och en treställig vippströmbrytare - Upp-stopp-Ner - (en för de främre och en för de bakre) sedan kan man justera stötdämparna inifrån bilen under gång... Får kolla lite närmare på det där tror jag allt :-)

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964



insomniac skrev:
Jag funderade på segelservomotorer med kugghjul... det finns servon som snurrar så länge de får ström. Tror att de bara behöver styrspänning för att gå igång. Skulle vara intressant att testa, de drivs på 7,2 volt om jag inte har fel för mig. http://www.futaba-rc.com/servos/servos.html

Bara att koppla dem till 7,2 volt och en treställig vippströmbrytare - Upp-stopp-Ner - (en för de främre och en för de bakre) sedan kan man justera stötdämparna inifrån bilen under gång... Får kolla lite närmare på det där tror jag allt :-)


Det där låter kul

Jag själv kör med KW variant 3 ställer både retur å hårdhet, funkar kanon en så länge thumbs up

_________________
Jan Ekehage
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20314



insomniac skrev:
Bara att koppla dem till 7,2 volt och en treställig vippströmbrytare - Upp-stopp-Ner - (en för de främre och en för de bakre) sedan kan man justera stötdämparna inifrån bilen under gång... Får kolla lite närmare på det där tror jag allt :-)
Tänk på att du behöver ha koll på ändlägena, servomotorer är starka.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



Att ställa från mjukast till hårdas borde ju inte vara så svårt men hur ska du veta att du kan komma tillbax till ditt "gamla favoritläge" på dämparna om du inte vet exakt hur långt motorn har snurrat?

Tänkte du styra varje motor separat, eller båda bak och båda fram med brytare?

/ Anthe

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



Det ultimata vore ju om man kunde bygga med en optisk? vinkelgivare, typ den som sitter i en gammal mekanisk datamus. Man skulle montera detta på axeln från servot och använda signalen via nån krets till en display med en rad med lysdioder...

DET VORE FRÄNT!! thumbs up

Problemen är ju att allt detta är så jäkla känsliga prylar så det måste ju sitta grymt väl inbyggt.

oj oj oj ... nu svävade jag nog iväg lite...

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Jo, det tål att kluras på ;-) Men för att ge Bader ett svar på hans fråga, INTE BILSTEIN

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



insomniac skrev:
Jo, det tål att kluras på ;-) Men för att ge Bader ett svar på hans fråga, INTE BILSTEIN


Varför inte då, anser du?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851




_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



insomniac skrev:
På grund av detta https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13921&start=315 kanske?


Jo jag såg det sen!

Mkt underligt och ovanligt dock.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



om du byter från originaldämpare till något bättre anpassat för bankörning kommer allt att vara en uppgradering. Möjligtvis även att byta till nya fräsha originalgrejer. Så länge du inte är ute efter att jaga varvtider har det mindre betydelse och justerbara gula Koni funkar säkert hur bra som helst. Jag är dock ganska säker på att du aldrig kommer att ändra inställningar när du väl hittat ett läge som funkar bra.

_________________
Anders Hansson
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448



insomniac skrev:
På grund av detta https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13921&start=315 kanske?


Det händer ju att spiralfjädrar går av emellanåt så definitivt inga spiralfjädrar heller!!!

_________________
Citera
Skruva banåkabil
Vilka dämpare är bästa kompromisen
1, 2   >>
3705 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande