Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svetsa tank?
4 besök senaste veckan (5672 totalt)
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Svetsa tank?

Att svetsa i gamla bensintankar är det inte många som vill... av förståeliga skäl.
Men om man delar tanken borde man väl kunna "bränna ur" den med gaslågan innan man svetsar ihop den?
Jag kan inte se några faror med det, eller har jag missat något?

Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

om man ska svetsa i en bensintank så är ett tips att vatten fylla tanken, då får du bort ev bensinångor och minskar risken för explosion. sedan kyler detta även tanken vilket gör att risken minskar att den slår sig.

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004

Dela med en gnistrande vinkelslip eller???... ja, det är klart, det finns ju iof bågfil mm.

Ska man svetsa i en tank har jag hört att man ska skölja ur den med t-sprit, det blandar sig med bensinen, sen skölja med vatten som blandar sig med t spriten. Fyller man tanken med vatten flera gånger så trycker man ju ut eventulla gaser.

Jag vågar inte stå för detta fullt ut, men det är en idé...

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Yaskin skrev:
Dela med en gnistrande vinkelslip eller???... ja, det är klart, det finns ju iof bågfil mm.

Ska man svetsa i en tank har jag hört att man ska skölja ur den med t-sprit, det blandar sig med bensinen, sen skölja med vatten som blandar sig med t spriten. Fyller man tanken med vatten flera gånger så trycker man ju ut eventulla gaser.

Jag vågar inte stå för detta fullt ut, men det är en idé...

Finns ju plåtsax, så slipper man vinkelslipen

--VVTS--
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Det jag har gjort när jag har rostlagat gamla tankar är att tvättat ur dom ordentligt, det har räckt för mig, vill man vara mer säker så har jag hört att man kan koppla en slang till avgasaröret på en bil och fylla tanken med avgaser.

Angående vatten fylla så utvidgar sig vattnet ganska mycket när det blir varmt har provat det på en tank, men det blev inte så bra när det sprutade vatten överallt.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator
Trådstartare
I just detta fall är det inte rostlagning som är på gång. Tanken måste öppnas för att det ska gå att skumfylla den på ett ordentligt sätt.
Jag vill inte ha tanken full med vatten när den svetsas ihop igen med tanke på skummet.
Tanken kommer givetvis att rengöras ordentligt invändigt när den är öppen och låter man sen gaslågan få hjälpa till med torkningen så måste det vara lugnt.

Hängsle och snöre, hängsle o snöre...

Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Jag vattenfyllde tanken när jag svetsade tankröret på min tidigare E30 som hade rostat i skarven lite skraj var man ju men det va ingen fara, men blött och härligt blev det iaf thumbs up

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

gör som en riktig man
BOFFA tanken.

så gör alltid jag.
lägg tanken på ena sidan av en husknut, sen ställer du dig på andra och kastar en tändsticka mot tankhålet thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag har svetsat tankar ett par gånger.

Skruva den allt som får för att få så många öppningar som möligt.
Skölj många gånger med vatten, även om man sköljer hur många gånger som helst med vad som hälst kommer det i alla fall säga BoooooooooooOOFFFFF
Svetsa utomhus
Sätt på er blöjor, även om man vet att det kommer säger BOFF, så SKITER man på sig när det händer när man svetsar.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Hängslen och snöre? Menar du livrem eller är det fattigmansvariant?

Hur mår skummer av att du svetsar ihop tanken då? Blir ju en hel del värme då.
En slang med lite rotgas (argon) borde väl lösa explosionsrisken annars?

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Svetsa tank?

"Jag kan inte se några faror med det, eller har jag missat något?"

Köp senaste eller näst senaste numret av wheels, står hur du gör för att laga en gammal sönderrostad tank. Är lite matnyttigt...

"Dela med en gnistrande vinkelslip eller???... ja, det är klart, det finns ju iof bågfil mm. "

Finns massa andra verktyg som inte gnistrar... Tigersåg, plåtsax

"I just detta fall är det inte rostlagning som är på gång. Tanken måste öppnas för att det ska gå att skumfylla den på ett ordentligt sätt. "

Kan du inte fylla genom påfyllningshålet och trycka in. Du vet storleken på tanken och därmed mängden skum. Brukar gå med lite tålamod och ta mindre tid än att svetsa.

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator
Trådstartare

Rolle Scirocco skrev:
"
Kan du inte fylla genom påfyllningshålet och trycka in. Du vet storleken på tanken och därmed mängden skum. Brukar gå med lite tålamod och ta mindre tid än att svetsa.

Det är två tankar på ca 10 liter vardera. Det sitter ett tanklock på ena tanken (dia 5cm). Sen är tankarna sammankopplade med en slang (en pip dia 2,5cm på varje tank). Är nog stört omöjligt att få det bra. Vill inte ha för små bitar skum heller eftersom det då lär bli stopp någonstans för eller senare.

Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator
Trådstartare
MaZ skrev:

Hängslen och snöre? Menar du livrem eller är det fattigmansvariant?

Något i den stlen ja.
MaZ skrev:

Hur mår skummer av att du svetsar ihop tanken då? Blir ju en hel del värme då.

Klurar lite på en lösning där jag kan trycka bort skummet från svetsstället. Då är det bara vid sista lilla sömmen som skummet är i "farozonen". Tror inte att det ska bli några bekymmer.

Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Det finns "manluckor" att köpa som man skruvar fast efter att ha tagit upp ett hål i det syfte du tänkt dig.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator
Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Det finns "manluckor" att köpa som man skruvar fast efter att ha tagit upp ett hål i det syfte du tänkt dig.

Fast det blir både dyrare och mer jobb...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Kristian Larsson skrev:
Rolle Scirocco skrev:
"

Det är två tankar på ca 10 liter vardera. Det sitter ett tanklock på ena tanken (dia 5cm). Sen är tankarna sammankopplade med en slang (en pip dia 2,5cm på varje tank). Är nog stört omöjligt att få det bra. Vill inte ha för små bitar skum heller eftersom det då lär bli stopp någonstans för eller senare.

En p**s i Mississippi

En tratt och en trubbig träpinne, bara att pressa i rätt mängd. Kommer bli busenkelt.

Svetsa tank?
4 besök senaste veckan (5672 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande