| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 

Skruva banåkabil

Inställning av 318is
		 | 
		1, 2 >> 2804 besök totalt | 
| 

Inställning av 318is                                         
					Besiktigade bilen i morse... Lambdavärde på 1.18 och HC på ca 130 (kommer inte ihåg dom andra värdena). Besiktningsmannen sa att värdena indikerade att den gick snålt. I helgen så tog jag licens och i samband med detta så fick bilen gå ganska hårt, stiften indikerade också att motorn gick snålt (dragning åt vitt). Dock så spikade den inte och den gick väldigt bra i övrigt. Ett sätt att lösa det hela på(och få godkända avgasvärden) kan kanske vara att byta tillbaka till orginalchipp men då tappar man det höjda varvstoppet. Det andra alternativet är att göra en ordentlig inställning på rullande landsväg med någon form av optimering av datachippet. Mina frågor är då: Är det överhuvud taget möjligt att göra ett eget chipp (för det antar jag blir resultatet efter en sån körning) för precis min motor? Vad vinner man (förutom lite bättre avgasvärden)? Är det omständigt? Kan man förmoda att det är det nuvarandde chippet som är boven till dom höga värdena? Finns det något ställe i Göteborg eller dess närhet som utför sådanna här saker (hade i och för sig varit kul att bara kolla dagsformen på rullande landsväg)? Kan tillägga att jag hällde en "fuel injection cleaner" (stp, svart flaska) i fulltank för ca 30 mil sedan, vet inte om det spelar in på avgasvärdena (enligt K-spritsteorin). Ja, inte en specifik fråga direkt utan ni är varmt välkomna att dela med er av tips och tankar rörande ämnet  
						_________________ Dan Byström  | 
	||||
| 

Styrsystem = Motronic 1.7 om jag inte minns fel.

kanske borde kolla lambda-sonden innan något annat så att inte den ställer till det? kollat läckande vakum-slangar under huven? inte helt ovanligt på den bilen...  
						_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36  | 
	||||
| 

Har inte kollat kollat så värst mycket under huven om jag ska vara ärlig - det är väl stift och filter i princip... Något bra tips på hur man kollar läckande vacuumslang? Har för mig att man kan spruta startgas om man vill kolla insugsslangar - finns motsvarande knep för vacuumslang? Det räcker kanske att kika och klämma?

||||
| 

För snålt med det chipet???!!!   

Tjuvluft! 99,999% säkert. Annars fixar Frank på SQR, som Maz säger, en specialmappning med bravur av ditt system. Men han finns i Sollebrunn, en jäkla skillnad mot Allingsås...  
						 | 
	||||
| 

Japp, för snålt. Mekarna fick "skuva upp" tomgången en del när dom satt i nya chippet men annars tycker jag att den låter bra på tomgång. Tjuvluft alltså? Är det detsamma som läckande vacuumslang eller är det tjuvluft någon annanstans? Verkar ju som att dom har en trollerilåda i Sollebrunn... 

Fortsätt gärna skicka teorier och tips - tar tidig helg idag men kollar av tråden i morgon igen    Tack så länge!   
	||||
| 

Tjuvluften hittar man nog i första hand bland alla gammla torra slangar kring insuget. Det är nga att välja på...  > 
					   Billiga är dom inte heller...  >  igen.
I Sollebrunn hittar man nog en av landets vassaste mappare.  | 
	||||
| 

Pratade med "mapparn" i Sollebrunn igår och han anslöt sig till anhängarna av läckluftteorin. Ska åka och hälsa på bilen i början av veckan och undersöka   
					För er som är nyfikna på det där med mappning så kostar det någonstans runt 4-5000 för en 318is medan bara en körning på rullande landsväg låg på ca tusingen, detta alltså hos firman i Sollebrunn (kolla ovan för namn, mitt närminne är sådär...) _________________ Dan Byström  | 
	||||
| 

Jag har den omvända problemet på min bruksbil. Det är en 8v men jag hoppas att det är OK om jag lånar tråden ändå?   

Stiften ser ut enligt nedan och bilen är mycket segstartad. 2 ggr tidigare har det hänt att bilen inte startat alls och nya stift har löst problemet. Frågan är helt enkelt vad som gör att den går fett? Min teori är sliten luftmängsmätare. Några andra förslag? (då denna är ganska dyr att byta   )

_________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II  | 
	||||

ser ut som ett Boschstift det där ... roten till all ondska (eller krånglande motorer)    
						 | 
	||||

Stämmer bra, och nu ska jag testa NGK. Att Bosch skulle göra dåliga stift har jag inte hört innan men det kanske bara är en rent personlig åsikt? _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II  | 
	||||

Hm , hur trögt eller lätt går mätaren ( klaffen) rör den sig lätt? jämnför med en annan , valfritt märke _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man  | 
	||||

jag har haft ett par bilar som aldrig gått bra på Boschstift ... närmaste bildelsaffären böt till Bosch för några år sen, så det har hänt några gånger att man inte orkat åka längre för NGK-stiften, men det har straffat sej ...   
men det finns jue folk som har kört Bosch hur länge som helst på trimmade motorer osv. så jättedåliga stift gör de väl inte, men jag har nästan bara dåliga upplevelser med Boschstift ...  | 
	||||

Den känns helt OK, men jag har inte jämfört med någon annan iofs. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II  | 
	||||
![]()  | 

Skruva banåkabil

Inställning av 318is
		 | 
		1, 2 >> 2804 besök totalt |