Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Inställning av 318is
1, 2   >>
2804 besök totalt
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Inställning av 318is

Besiktigade bilen i morse... Lambdavärde på 1.18 och HC på ca 130 (kommer inte ihåg dom andra värdena). Besiktningsmannen sa att värdena indikerade att den gick snålt.
I helgen så tog jag licens och i samband med detta så fick bilen gå ganska hårt, stiften indikerade också att motorn gick snålt (dragning åt vitt). Dock så spikade den inte och den gick väldigt bra i övrigt.
Ett sätt att lösa det hela på(och få godkända avgasvärden) kan kanske vara att byta tillbaka till orginalchipp men då tappar man det höjda varvstoppet.
Det andra alternativet är att göra en ordentlig inställning på rullande landsväg med någon form av optimering av datachippet.
Mina frågor är då: Är det överhuvud taget möjligt att göra ett eget chipp (för det antar jag blir resultatet efter en sån körning) för precis min motor? Vad vinner man (förutom lite bättre avgasvärden)? Är det omständigt? Kan man förmoda att det är det nuvarandde chippet som är boven till dom höga värdena? Finns det något ställe i Göteborg eller dess närhet som utför sådanna här saker (hade i och för sig varit kul att bara kolla dagsformen på rullande landsväg)?

Kan tillägga att jag hällde en "fuel injection cleaner" (stp, svart flaska) i fulltank för ca 30 mil sedan, vet inte om det spelar in på avgasvärdena (enligt K-spritsteorin).

Ja, inte en specifik fråga direkt utan ni är varmt välkomna att dela med er av tips och tankar rörande ämnet

_________________
Dan Byström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19119



SQR i Alingsås... thumbs up

Edit: med liten reservation för vad du har för system såklart. Jag har ju ingen koll på 318is men nån här på rejsa borde veta.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Styrsystem = Motronic 1.7 om jag inte minns fel.

kanske borde kolla lambda-sonden innan något annat så att inte den ställer till det?
kollat läckande vakum-slangar under huven? inte helt ovanligt på den bilen...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Motronic 1.7 sitter det i 318is om jag inte minns fel


edit
för långsam igen

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Har inte kollat kollat så värst mycket under huven om jag ska vara ärlig - det är väl stift och filter i princip... Något bra tips på hur man kollar läckande vacuumslang? Har för mig att man kan spruta startgas om man vill kolla insugsslangar - finns motsvarande knep för vacuumslang? Det räcker kanske att kika och klämma?

_________________
Dan Byström
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Köp lite slang på OK och byt alla vakuumslangar. Kostar inte så mycket och sparar en del felsökningstid

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Det är antagligen det smartaste. Man märker inga andra konstigheter om vacuumslangarna läcker (typ ryckig gång och så)? Det är ju det där med att kavla upp armarna och vekla ut tummarna...

_________________
Dan Byström
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Spruckna slangar kan ju ge dåligt tomgång eftersom det läcker in tjuvluft lite då och då

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



För snålt med det chipet???!!!

Tjuvluft! 99,999% säkert.

Annars fixar Frank på SQR, som Maz säger, en specialmappning med bravur av ditt system. thumbs up
Men han finns i Sollebrunn, en jäkla skillnad mot Allingsås...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19119



Just, Sollebrunn.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Japp, för snålt. Mekarna fick "skuva upp" tomgången en del när dom satt i nya chippet men annars tycker jag att den låter bra på tomgång. Tjuvluft alltså? Är det detsamma som läckande vacuumslang eller är det tjuvluft någon annanstans? Verkar ju som att dom har en trollerilåda i Sollebrunn...
Fortsätt gärna skicka teorier och tips - tar tidig helg idag men kollar av tråden i morgon igen Tack så länge!

_________________
Dan Byström
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tjuvluften hittar man nog i första hand bland alla gammla torra slangar kring insuget. Det är nga att välja på... > Billiga är dom inte heller... > igen.

I Sollebrunn hittar man nog en av landets vassaste mappare. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Kolla slangarna på insuget , över och under vevhus vent slangen spökade på min M-42a

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Pratade med "mapparn" i Sollebrunn igår och han anslöt sig till anhängarna av läckluftteorin. Ska åka och hälsa på bilen i början av veckan och undersöka thumbs up

För er som är nyfikna på det där med mappning så kostar det någonstans runt 4-5000 för en 318is medan bara en körning på rullande landsväg låg på ca tusingen, detta alltså hos firman i Sollebrunn (kolla ovan för namn, mitt närminne är sådär...)

_________________
Dan Byström
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895



Jag har den omvända problemet på min bruksbil. Det är en 8v men jag hoppas att det är OK om jag lånar tråden ändå?

Stiften ser ut enligt nedan och bilen är mycket segstartad. 2 ggr tidigare har det hänt att bilen inte startat alls och nya stift har löst problemet.

Frågan är helt enkelt vad som gör att den går fett? Min teori är sliten luftmängsmätare. Några andra förslag? (då denna är ganska dyr att byta )


_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



Cyberoid skrev:
Jag har den omvända problemet på min bruksbil. Det är en 8v men jag hoppas att det är OK om jag lånar tråden ändå?

Stiften ser ut enligt nedan och bilen är mycket segstartad. 2 ggr tidigare har det hänt att bilen inte startat alls och nya stift har löst problemet.


ser ut som ett Boschstift det där ... thumbs down
roten till all ondska (eller krånglande motorer)
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895



fizz skrev:
Cyberoid skrev:
Jag har den omvända problemet på min bruksbil. Det är en 8v men jag hoppas att det är OK om jag lånar tråden ändå?

Stiften ser ut enligt nedan och bilen är mycket segstartad. 2 ggr tidigare har det hänt att bilen inte startat alls och nya stift har löst problemet.


ser ut som ett Boschstift det där ... thumbs down
roten till all ondska (eller krånglande motorer)


Stämmer bra, och nu ska jag testa NGK. Att Bosch skulle göra dåliga stift har jag inte hört innan men det kanske bara är en rent personlig åsikt?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Cyberoid skrev:
Jag har den omvända problemet på min bruksbil. Det är en 8v men jag hoppas att det är OK om jag lånar tråden ändå?

Stiften ser ut enligt nedan och bilen är mycket segstartad. 2 ggr tidigare har det hänt att bilen inte startat alls och nya stift har löst problemet.

Frågan är helt enkelt vad som gör att den går fett? Min teori är sliten luftmängsmätare. Några andra förslag? (då denna är ganska dyr att byta )



Hm , hur trögt eller lätt går mätaren ( klaffen) rör den sig lätt? jämnför med en annan , valfritt märke

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



Cyberoid skrev:
Stämmer bra, och nu ska jag testa NGK. Att Bosch skulle göra dåliga stift har jag inte hört innan men det kanske bara är en rent personlig åsikt?


jag har haft ett par bilar som aldrig gått bra på Boschstift ... närmaste bildelsaffären böt till Bosch för några år sen, så det har hänt några gånger att man inte orkat åka längre för NGK-stiften, men det har straffat sej ...

men det finns jue folk som har kört Bosch hur länge som helst på trimmade motorer osv. så jättedåliga stift gör de väl inte, men jag har nästan bara dåliga upplevelser med Boschstift ...
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895



krister Andersson skrev:


Hm , hur trögt eller lätt går mätaren ( klaffen) rör den sig lätt? jämnför med en annan , valfritt märke


Den känns helt OK, men jag har inte jämfört med någon annan iofs.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343



Frank på SQR har mappat min bil och jag är toppennöjd. Skittrevlig och jäkligt duktig.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Skruva banåkabil
Inställning av 318is
1, 2   >>
2804 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande