| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 

Skruva banåkabil

Bränsleslang under bilen?
		 | 
		3290 besök totalt | 
| 

Hejsan.. Jag håller på att svetsar i ordning min bil.. Och när jag är klar med botten skall ja dra nya bränsle ledningar.. Men jag funderar på om det är godtjänt av SBP att dra stålomspunnen slang under bilen istället för att dra nya rör? någon som vet vad som gäller här? mvh staffan _________________ //StaffanEdvardsson  | 
	||
| 

Hej

"Godkänt" beror lite på vad man menar. Som vanligt så kan man alltid hävda att alla avsteg från original utförande gör att typintyget faller och regbesiktning krävs. Normalt sett är det inga problem att besikta med stålspunnen soppaslang bara det är snyggt utfört. Är bilen helfordonsgodkänd finns det alltid en risk att någon besiktningsman får för sig att man ska vara hårdare på dessa... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå  | 
	||
| 

följdfrågor: polaren masserar om en 242a å drar VVS plastisolerade kopparrör för att mata soppa med..

är det ok enligt reglerna och är det "bra" ?? dvs några nackdelar ??? spelar det någon roll hur han fäster det när det redan är plastisolerat ?? _________________ MackeMaehlum  | 
	||

tack för det snabba svaret! _________________ //StaffanEdvardsson  | 
	||
| 

Reglerna om bränsleledningar säger i princip bara att de inte ska läcka, så att besikta med VVS-rör brukar gå bra. Det man ska tänka på är som med alla kopparrör, de måste vara väl klamrade så att de inte vibrerar. Koppar som vibrerar arbetshärdar och förr eller senare går det av.

Det verkar inte vara så dumt att jorda rören mot karossen heller. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå  | 
	||

Iom att det redan är vvs inblandat så kanske han skule köpa några sånnahär  

Har sett några bilar med sånna klammer, ser lite lustigt ut men.. funkar ypperst!  
						 | 
	||
![]()  | 

Skruva banåkabil

| 
		3290 besök totalt |