| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 

Skruva banåkabil

använda Mag som TIG
		 | 
		1127 besök totalt | 
| 

tveksamt ... tror TIG-svetsar har speciella kretsar för att tända ljusbågen ...

dessutom behöver du jue ett slangpaket, och de är jue inte billiga .. då är det nog lättare att leta upp nån som har en TIG som kan låna ut, eller svetsa åt dej .. vad ska du svetsa?  | 

Jag det kanske går att modda fast en elektod i munstycket? Min gissning är att det blir enormt svårt att hålla smältan stabil med ett sådant slangpaket, men ska du bara smälta ihop material så går det kanske med tvåhandsgrepp på handtaget. _________________ /Anton Lillsund  | 

| 

MAGen har + i slangpaketet, då smälter man bara elektroden och det händer inte så mycket med materialet, som ska svetsas.

| 

| 

Hej.

Jag har provat detta igenom att borra ur ett trådmunstycke och sätta i en slipad wolframelektrådbit och klämma fast den. Använde Argongas och minus i handtaget. Problemet är att tomgångsspänningen är mycket lägre på en MIG-MAG maskin än på en MMA-TIG maskin så det blir endast en väldigt kort ljusbåge som aldrig riktigt "kommer i gång". En MIG-MAG maskin har c:a 15-25 volt hela tiden medans en MMA-TIG har 75-100 volt i början och när ljusbågen har etablerat sig sjunker den till c:a 15-25 volt, detta enligt en ESAB service tekniker som jag diskuterade problemet med. Jag la ner projektet för jag tyckte att det inte blev ett bra resultat. om det är någon annan som har andra erfarenheter hade det varit roligt att höra dessa. MVH Fredrik _________________ Fredrik Kullgren  | 

![]()  | 

Skruva banåkabil

använda Mag som TIG
		 | 
		1127 besök totalt |