Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilken dim. på material vid bygge av stolsunderrede?
1610 besök totalt
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Är i begrepp att bygga ett stolsunderrede till min bil/sitta-stilla-stol (se signaturen). Kommer att använda delar av orginalunderrede (som kommer kapas upp) och sedan komplettera med vinkel/platt/fyrkantsjärn.

Vi är lite inne på att använda oss av vinkeljärn i dimension 2x1 cm. Är detta för klent? Vi tänkte ett tag använda oss av fyrkantsjärn men vi är lite rädda att det kommer att bygga för mycket på höjden.

Har inte någon erfarenhet av detta, så jag är väldigt tacksam för tips.

Mvh
Magnus

Laholm
Här sen Nov 2002

Har alldeles bestämt för mig att gemensamma tekniska reglementet (SBF) specar 3 mm stål eller 5 mm alu. Iofs sa ju inte det ngt om geometrin, men jag antar att man avser så som fästen till skalstolar brukar se ut. (dvs vinkeljärn typ 50x150x3 och stolsbottnens längd)

Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
ok!

Jag kan nog fylla på med lite mer info, som jag borde skrivit från början

Stolen är en Momo stol med momo "skenor" i 5 mm alu. Dessa skenor ska sedan bottenmonteras i något. Bilen har glidskenor (en på sparklådan och en på avgastunneln) samt ETT mittfäste på en balk i framkant av stolen.

Jag har köpt ett orginalunderrede som jag ska kapa av "benen" som ska löpa i glidskenorna samt "mittstången" som ska fästas i mittfästet i framkant. Mellan dessa tre bitar (två "ben" + en "mittstång") ska jag (med hjälp av en kompis) svetsa ihop en konstruktion.

Frågan är vilken dimension jag ska använda på denna konstruktion så den inte blir för tung men ändå så pass stabil att den inte är osäker samt "flexar".

Mvh
Magnus

Göteborg
Här sen Nov 2002

Varför inte köpa ett slidersystem från nån stolstillverkare? Då vet du att du inte gör nån tankevurpa som resulterar i ett farligt system.

BMW 330i -05
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
om du med "slidersystem" avser ett färdig underrede som passar min stol och rakt i min bil, så finns det tyvärr inget sådan som passar i min bil.

Annars hade det varit det absolut enklaste.

Tänkte åka och köpa material i eftermiddag så man kan få köra pärlan nån gång.

Är det någon som har en ide om vilken dimension jag ska använda?

Mvh
Magnus

Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Var och köpte L-järn igår, dimension 20x30x3, hoppas det räcker till.

Nästa fråga, vågar man hoppas på att få den genom bes. med hembyggt underrede eller ska man åka till skroten och köpa "besiktningsstol"?

Mvh
Magnus

Gävle
Här sen Nov 2002

Jag besiktar med sitta-still-stolen i, och jag har original glidskena kvar och stolen(stålrör) är bultad i en ram byggd i fyrkantsprofiler. "Det där såg ju rejält och bra ut..." vart kommentaren .

Se bara till att bältet sitter åt när man använder det så ska det nog inte vara några problem.

Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Precis ett sånt svar jag ville ha...

Det låter ju kanon, då är det bara att tuta o köra.

Tack för hjälpen//
Magnus

1610 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande