Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (12546 totalt) |
Jag lägger upp min nya bil här i samma tråd som min gammla bil. Jag får se hur det går, kanske blir lite rörigt
![]() Bilen är främst tänkt som en ganska gatvänlig entusiastbil men kommer defenitift att köras rätt hårt när tillfälle ges! Annars skulle jag inte lägga upp den på rejsa ![]() ![]() Bilen är en Hartge H27 av 1990 års mod. importerad 1993 från tyskland. För er som inte vet så mycke om Hartge så byggde dom H27:an på BMW 325i. Bland annat ökade de slagvolymen till 2.7L, därav benämningen. Jag ska inte bygga någon ren racebil av den. Tanken är att jag ska förfina chassi och brommsar en aning. om ni har något tips hur det ska gå till så skriv gärna något ![]() Jag är lite inne på att fixa till hjulvinklarna med excentriska bärarmsbussningar, excentriska topplagringar osv. Dedära med däck skulle jag också vilja ha lite tips. Är det r-däck som gäller? Just nu håller jag på att byta växellåda. Har nyss bytt kamrem, spänrulle och vattenpump. Man vet aldrig när det gjordes senast! jaja..Som sagt så får du gärna ge något tips! eller bara en komentar om du vill det ![]() _________________ Tobias Holmgren |
||||
_________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Äntligen fler 323:or
![]() Vad har hänt med motorn eftersom den lämnar så mycket ![]() Det blir till att lägga upp mina 2 egna snart så att vi kommer ikapp is bilarna ![]() _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||
Kul med några till som har e21:or!
Rocker: Ja tack för tipsen, jag funderade på om man kunde göra nåt liknande för det tar TID att få bort den, högra hjulhuset fram tog 8 timmar med kniv och stämmjärn ![]() Bladh Det är inte jag som trimmat den så ja vet inte exakt..Uppborrad till 2.6L, portad och planad topp, vassare kam, ventiler och fjädrarna är bytta, kolvarna är kraftigare saker sen har ja säker glömt nåt..Jag har tänkt att plocka isär den å kolla vad som igentligen är gjort. Bra se till att lägga upp dina e21:or nu!! ![]() _________________ Tobias Holmgren |
||||
En sån där har jag ochså haft. Den är nog fram till nu den roligaste bilen jag ägt, men jag hade den som första bil och kunde väl inte hantera den speciellt bra så den slutade sitt liv i ett räcke.
En par bilder på den finns på: http://www.autopower.se/galleri/bild http://www.autopower.se/galleri/bild http://www.autopower.se/galleri/bild |
||||
Kul med en sådan motor
![]() Med en värmepistol och en stålspackel samt en stålborste monterad på en liten vinkelslip går det bra mycket fortare. En värmepistol kan du hitta på Jula eller Rusta för under hundringen. Akta fingrarna bara ![]() _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||
Pär: synd att du mosade kärran, den va fin!
![]() _________________ Tobias Holmgren |
||||
bladh: jorå motorn är kul, den går som en skollad rotta
![]() ![]() Bra då ska ja åka till Jula å kolla lite när jag har tid ![]() _________________ Tobias Holmgren |
||||
Kan den bilen ha rullat i Boden runt -97 eller så? _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Nästa steg är att stroka en m20b25. Drömmen är en sådan motor med trippla förknasare, blir nog till att skruva ihop en sådan
![]() _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||
En adapter kan lättas finna i rallykretsar. Men lätt är det inte... Blir nog till att knyppla själv om man inte råkar snubbla över en färdig.
Man får ut mer hästar om man väljer ett eftermarknadssprut men då missar man det sköna ljudet från förgasarna och de raka trattarna ![]() Nu ska jag sluta drömma och montera min orginalmotor i min rosthög så att jag kan köra lite i sommar ![]() _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||
Hur mycke tror du motorn kan lämna med trippla weber på en m20?? om de bara lämnar +10 hk så är de ju inte värt de..eller ja, bortsett från ljudet.
rosthög? ![]() ![]() _________________ Tobias Holmgren |
||||
Med det mekaniska insprutet som sitter på våra bilar så kan man nog klämma ut 20hk+ med förgasare istället, efter en tur på en rullande landsväg med en skicklig person som är duktig på att ställa in dem... Vill man få ut så mycket som möjligt så ska man nog kolla på ett annat sprut. Bara genom att klämma dit ett motronic system från en m20b25 så har man gjort motorn en stor tjänst. Kolla på det tips: http://www.autopower.se/mekartips/mo
Bilen som jag plågar på banorna just nu ska jag bara ha till just det. Rostlagningen görs bara för att bilen ska hålla ihop. Den andra 323:an jag har stående ska bli mer seriös. BMW cup hägrar ![]() ![]() _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 Honda Accord 2,4 -10 |
||||
faktum är att jag har just packat ihop ett komplett motronic insprut från en 325i -88. presis allt som behövs för att konvertera till till motronic på en e21:a..det ska säljas.
Tänkte att om ja ska göra nåt med motorn så ska det göras nåt redigt ![]() Så ja säljer det för 2000:- om inte nån bjuder över då ![]() _________________ Tobias Holmgren |
||||
Nej, -97 rullade den hos min granne strax utanför Sundsvall. Detta är ett vrak som totalrenoverades nånstans kring 94-96. Efter det har den nog inte varit norr om H-Sand. ![]() ( sorry för minitrådkapning ) |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (12546 totalt) |