Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Är BE-kortet på väg bort... Och annat intressant BE-snack.
1, 2, 3 ... 22, 23, 24   >>
36 besök senaste veckan (131385 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Flytta om jag hamnat fel...men det berör ju säkert flertalet här.

Frågan har lyfts i en gammal tråd men tycker den förtjänar en egen då den är mkt intressant, särskillt för dom som sitter och försöker ta BE.

Tydligen ska det finnas förslag på att ta bort BE och göra om systemet så man kunde dra mer obehindrat (?).

Vem vet ngt mer om detta?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag kan vara helt ute och cykla men som jag förstått det så är EU generellt inte lika hårda med detta som vi. Vi har haft dispens för detta och eftersom vi har lite för många dispenser inom EU är just detta en sådan regel som vi kanske får backa på.


Någon som vet mer eller kan rätta mig?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Är det inte vi som har liberalare regler än övriga EU? Som jag har förstått det så har dom 750kg som gräns för lätt släpvagn, allt annat blir tungt släp.

Annars så är det inte såå betungande att ta BE. Går man ihop ett gäng och går till en körskola så kan priset pressas. Mitt kort kostade 4000 kr och det gick hur geschwinnt som helst

ot:
Däremot så verkar det som de har börjat med att dela ut A-behörighet med frukostflingorna, de har nämligen tagit bort garagevändningen och tidtagning samt undanmanöver på konbanan. Tröskeln har nog sänkts påtagligt på det området. En del säger att garagevändningen är en manöver som saknar praktisk betydelse, jag håller inte med

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



4000 för ett BE kort??
Vad i h-e är det som kostar då? 2000 låter väl ok men inte mer. thumbs down

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Vad behöver man kunna för att ta ett E-kort??

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



När jag tog BE så var man tvungen att vara 19 år (1991). Teorin var då avservärt lättare än B-teorin, jag skrev fullt efter att ha pluggat i 30 minuer (det var ett år efter jag tog A+B).

Körningen var inte så svår heller, lite allmänn körning i trafik och lite manöverkörning runt konor. Tror det kostade 700 kr eller så.

Fast det kan ju ha ändrat sig mycket sedan dess.

_________________
Pär Hylander
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Lämpet kostar väl 1100? Sen är det ju bara att plugga teori hemma. Så 1100 är väl rimligt?

Jag gick hela Lastbil-med-tungt-släp utbildningen i lumpen (nej, jag fick inte civilt kort ) och det var ju inga problem med den vad jag kommer ihåg. BE borde vara lätt i jämförelse.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Pär Hylander skrev:
När jag tog BE så var man tvungen att vara 19 år (1991). Teorin var då avservärt lättare än B-teorin, jag skrev fullt efter att ha pluggat i 30 minuer (det var ett år efter jag tog A+B).

Körningen var inte så svår heller, lite allmänn körning i trafik och lite manöverkörning runt konor. Tror det kostade 700 kr eller så.

Fast det kan ju ha ändrat sig mycket sedan dess.



Det är precis som att ta B-kort idag. Samma B-teori + tilLäggsfrågor för E-delen. Uppkörning i trafik och några "backa med släp övningar". ETT RENT HELVETE................ thumbs down thumbs down

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Ringde precis till Vägverket och kollade. Dom har tydligen nån sittning i Bryssel idag där dom bla skulle prata om BE men därifrån så är det lång tid till ett lång tid till beslut och lagändring.

Det som det pratas om är:

- Alla släp över 750kg skall klassas som tunga. Körkortskraven kommer dock inte att ändras, det kommer fortsättningsvis att vara lika besvärligt att ta BE-kort. Vi som har B-kort sen tidigare skulle i sådana fall köra vidare på dom regler som gäller idag.

- Andra falangen (dvs antagligen alla andra än sveriges representant) vill höja totalvikten från dagens 3500kg till 4250kg vilket då kommer att gynna alla med monsterfeta dragbilar.

Den regel som idag ställer till det för dom flesta av oss, att våra bilar får får dra 1470kg på B-kort och släpets totalvikt är 1500kg kommer enligt VV inte att ändras (släpets totlavikt får inte överskrida bilens tjänstevikt om man skall dra med B-kort eller nåt sånt ??????).


(Allt fritt tolkat från samtal med VV)

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



MaZ skrev:
4000 för ett BE kort??
Vad i h-e är det som kostar då? 2000 låter väl ok men inte mer. thumbs down


Som sagt. Körkortstillstånd kostar ju. Dessutom ska man göra ett syntest. Vitsen med körskolan är att man får hjälp med att bli lotsad genom hela processen och får tips på "fallgropar" som du kan råka ut för på uppkörningen. Man får sitta och gnugga teorin i deras lokal, vi fick egen nyckel så att vi kunde sitta på kvällstid. Sedan så håller de med bil och släp och talar om vad du gör rätt eller fel i körningen, det är ju liksom ingen vits att diskutera det med uppkörningsgubben.
Det som strulade till sig litegrann var att de skulle byta ut manöverbanan lagom till uppkörningen, det fanns en bild på upplägget men det var oklart hur man skulle köra. I slutändan var det ganska enkelt.

Jag är inte säker på att jag skulle ha brytt mig om att göra det privat.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Vad finns det för moment man kan "åka dit" på? Borde väl inte vara så mycket mer än tuta och köra som vanligt, fast med hänsyn till att man har ett släp kopplat till bilen. Backning är förstås svårt om man inte har övat på det, men utöver det så är det där med att köra med tunga släp en baggis i min värld.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Alexi Törnqvist skrev:
Vad finns det för moment man kan "åka dit" på?


Vet du t.ex. vad maximal tillåten kulförslitning är? 1,2 eller 4 mm... Teroribok är ett måste om man ska
klara sig. Lära sig backa är ju en baggis i jämförelse.


EDIT: spellin'

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Alexi Törnqvist skrev:
Vad finns det för moment man kan "åka dit" på?

De flesta.

Hustrun tog BE-behörighet för några år sedan. thumbs up
Hon klarade skrivningen & manöverprovet perfekt, körde i trafiken utan anmärkning, men blev kuggad vid första försöket p.g.a. att hon gav ett för svävande svar på hur man förstänger lasten...
Hon fick frågan om det var lämpligt att spika fast reglar i trägolvet på ett hyrsläp för att förstänga lasten. Rädd om grejerna som hon är tyckte hon väl att man kanske inte ska spika i andras grejer, man kanske kan arrangera det på något annat lämpligt sätt. Men det skulle hon inte ha sagt, spikning var det som gällde. Punkt.
Hur ska du då kunna färdas säkert med lasten, sa sur-gubben, om du inte spikar igolvet? Det finns en anledning att det är trägolv i släpen, typ... Hem och läs på. Boka ny tid...

N-värdet är det också bra att ha koll på.

_________________

Rice and shine
Citera
MangeJ
Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 90



Verkade vara en jättebra kille, denna uppkörningsman...



Blir man av med kortet eller är det att ställa av vagnen å betala böter?

EDIT...
Hittade svaret i annan tråd, sorry....

_________________
Magnus Johannesson
Krokodil Racing
http://www.krokodilracing.se
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Jet skrev:
Alexi Törnqvist skrev:
Vad finns det för moment man kan "åka dit" på?


Vet du t.ex. vad maximal tillåten kulförslitning är? 1,2 eller 4 mm... Teroribok är ett måste om man ska
klara sig. Lära sig backa är ju en baggis i jämförelse.


EDIT: spellin'

Jag tänkte mer på praktiska moment vid körningen. Teorin tvivlar jag inte på att den är onödigt krånglig och svår.

Lars Falk skrev:

De flesta.

Hustrun tog BE-behörighet för några år sedan.
Hon klarade skrivningen & manöverprovet perfekt, körde i trafiken utan anmärkning, men blev kuggad vid första försöket p.g.a. att hon gav ett för svävande svar på hur man förstänger lasten...
Hon fick frågan om det var lämpligt att spika fast reglar i trägolvet på ett hyrsläp för att förstänga lasten. Rädd om grejerna som hon är tyckte hon väl att man kanske inte ska spika i andras grejer, man kanske kan arrangera det på något annat lämpligt sätt. Men det skulle hon inte ha sagt, spikning var det som gällde. Punkt.
Hur ska du då kunna färdas säkert med lasten, sa sur-gubben, om du inte spikar igolvet? Det finns en anledning att det är trägolv i släpen, typ... Hem och läs på. Boka ny tid...

N-värdet är det också bra att ha koll på.

Verkar som typiska dumheter från vägverket. Huvudsaken borde ju vara att lasten sitter fast ordentligt, inte att man har spikat. >
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Jag har funtat lite på BE-kort.
Men som jag kan läsa mig till förändrar det inte så mycket. Bakom en V70 (för att ha ett exempel att utgå ifrån) så får man med BE-kort dra max 1800kg. (tror jag) Det begränsas inte bara av bilen reg.bevis utan också av det faktum att den väger 1650 vilket gör att totalvikten snabbt kryper över 3500kg.

Med bara B-kort får jag dra 1650kg (tror jag)

Mycke väsen för 150 kg blir det.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BTG skrev:

Med bara B-kort får jag dra 1650kg (tror jag)

Låter mycket... Vad har bilen för totalvikt?

_________________

Rice and shine
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Lars Falk skrev:
BTG skrev:

Med bara B-kort får jag dra 1650kg (tror jag)

Låter mycket... Vad har bilen för totalvikt?

Nej, du har helt rätt Lasse. 1650 är ju bilens tjänstevikt. Jag får bara dra 1400 med B-kort.
Totalvikten är 1800 tror jag?

EDIT: Hittade ett test på AMS hemsida:

Exempelbilar
Volvo V70
Tjänstevikt/maxlast, 1 605/495
Släpvikt/E-kort, kg 1 320/1 800

Ford Mondeo
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 532/613
Släpvikt/E-kort, kg 1 360/1 800


Det är inte helt lätt att förstå reglerna tycker jag. När jag sist kollade noggrant så tyckte jag mig förstå att jag skulle få dra 150 kg extra på BE-kort jämfört med B-kort? Men jag kanske missuppfattade?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

BTG skrev:
Lars Falk skrev:
BTG skrev:

Med bara B-kort får jag dra 1650kg (tror jag)

Låter mycket... Vad har bilen för totalvikt?

Nej, du har helt rätt Lasse. 1650 är ju bilens tjänstevikt. Jag får bara dra 1400 med B-kort.
Totalvikten är 1800 tror jag?

EDIT: Hittade ett test på AMS hemsida:

Exempelbilar
Volvo V70
Tjänstevikt/maxlast, 1 605/495
Släpvikt/E-kort, kg 1 320/1 800

Ford Mondeo
Tjänstevikt/maxlast, kg 1 532/613
Släpvikt/E-kort, kg 1 360/1 800


Det är inte helt lätt att förstå reglerna tycker jag. När jag sist kollade noggrant så tyckte jag mig förstå att jag skulle få dra 150 kg extra på BE-kort jämfört med B-kort? Men jag kanske missuppfattade?

Det är snårigt.
Jag har en Mondeo Ghia HGV som förmåns/tjänstebil (mycket billigare än V70...). Att den får dra 1800kg är en sanning med modifikation. Utöver de trassliga E-reglerna finns det för vissa bilar också en max tågviktsbegränsning. Det innebär i Mondeons fall att jag med mitt E-kort får dra 1800kg med Mondeon bara om den är i stort sett tom/olastad. Så fort jag börjar stuva in grejer i bilen (tulla på de 600kilona lastkapacitet) så sjunker den tillåtna släpvagnsvikten inom max tågvikt.


Är detta för off-topic för Allmänna banåka-forumet? Det finns väl husvagnsrejsing?

_________________

Rice and shine
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Lars Falk skrev:
Är detta för off-topic för Allmänna banåka-forumet? Det finns väl husvagnsrejsing?

I det teoretiska exemplet skall vi ju släpa på räserbilar så det borde få vara ok att diskutera?
När du skall släpa Lotus Se7en torde det ju funka? Men om jag skall dra M3 passerar man nog gränsen...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



BTG skrev:
Jag har funtat lite på BE-kort.
Men som jag kan läsa mig till förändrar det inte så mycket. Bakom en V70 (för att ha ett exempel att utgå ifrån) så får man med BE-kort dra max 1800kg. (tror jag) Det begränsas inte bara av bilen reg.bevis utan också av det faktum att den väger 1650 vilket gör att totalvikten snabbt kryper över 3500kg.

Med bara B-kort får jag dra 1650kg (tror jag)

Mycke väsen för 150 kg blir det.



En fördel du har med BE isf B, är att om du vid en kontroll får genomgå en viktning och dom upptäcker att du drar tex 2150kg, så får du böter för överlast. Om du enbart har B, så är det olovlig körning=indraget kk...
Så har iaf jag tolkat reglerna?

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Allmänt banåkaforum
Är BE-kortet på väg bort... Och annat intressant BE-snack.
1, 2, 3 ... 22, 23, 24   >>
36 besök senaste veckan (131385 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande