Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1610 besök totalt |
Turistkörningen 23-24-25 april 2005
Var det någon som såg/hörde något värt att berätta? Personligen tyckte jag att det hände en hel del med tanke på att det var relativt lite folk som var där och körde och att mc-säsongen inte kommit igång än. Efter racet på lördagen skulle vi åka ett lugnt varv för att min kompis som aldrig varit där skulle få se banan och när vi kom till Bergwerk i vätan stod det någon och viftade med en gul flagga. Efter högern stod det tyvärr en röd svenskreggad GT3 i armcoräcket... Vid påfarten noterade jag att minst skärm, huv, strålkastare, kylare och frontspoilern måste bytas, eventuellt mer. Bilen var skodd med Michelin Pilot Sport i N2-konfiguration, är det sportdäck eller är det N1:orna? De 6 Scuderia-klistermärkena i sidorutan hjälpte tydligen inte, ett varningstecken på att Ringen alltid är lurig oavsett hur rutinerad föraren är. Synd om honom, hoppas Manthey fick ordning på grejorna i tid eftersom jag tror att han skulle gå Scuderia-kursen några dagar senare. På söndagen noterades en mc-åkare som låg i gräset vid Klostertal där sjukpersonalen höll benen i högt läge, hörde aldrig hur det gått men förhoppningsvis gick det bra. Vid Breidscheid stod den gula "Skrothämtarlastaren" med en vit standard-Fiesta på flaket med taket helt intryckt på höger sida, troligen hade den voltat! På måndagen stod det en svart Carrera GT vid påfarten som en halvtimme senare kördes in i depån ståendes på flaket på "Skrothämtaren" med lera och smuts långt upp på sidorna och skrapmärken på högersidan. 50% av varvet torrt, 25% fuktigt och 25% dyngblött är ingen bra kombination... _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
sant.. men kan dom göra så? borde inte de drabba hela byns fortsatta liv om dom stänger turiståkningen ? ![]() _________________ Gustav Berggren |
||||
Visst händer det allvarliga olyckor, men ofta är frekvensen överdriven. Jag minns själv hur jag fick höra "ett dödsfall i veckan" och liknande när jag besökte Ringen första gången, men det är helt fel! Under 2004 var det inget dödsfall på banan (däremot två mc-olyckor med dödlig utgång endast 500 meter från infarten!) Den ovan refererade olyckan med GT3:an hade ingen koppling till tidsfixering. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Hmm, jag har idag läst om min post och det låter onekligen lite som att jag frossar i andras olyckor. Det är extremt beklagligt och var INTE alls min mening. Jag ville bara förmedla vad jag sett och noterade att det var mer än jag någonsin sett tidigare. Liksom alla andra har jag också fått höra hur mkt olyckor det händer mest hela tiden, men jag har aldrig skönt nog kunnat omsätta det i praktiken när jag varit där. (Mitt senaste besök var det 11:e på 10 år).
Sedan är det skillnad på olyckor och svåra olyckor också, lättare plåtskador är en sak och dödsfall är en helt annan. I den röda GT3:ans fall så misstänker jag starkt att föraren i vätan gasade lite lite för mycket i utgången av Bergwerk varpå bakvagnen bröt ut och föraren misslyckades, trots sin förmodade rutin genom 6 Scuderia-kurser, att häva sladden varpå armco-räcket på insidan touchades i relativt låg hastighet. Tyvärr räcker ju väldigt låga hastigheter för att det ska uppstå kalldeformationer, men att kalla det en allvarlig olycka som uppstod genom vansinnig körning vore naturligtvis helt fel. Att jag nämnde mc-föraren berodde på att det tyvärr såg väldigt otäckt ut, men i Klostertal-kurvan är hastigheten förhållandevis låg och ambulansen kom tillbaka till påfarten med låg hastighet utan blåljus och sirener så troligtvis gick det bra. Fiestan däremot är jag mer tveksam till, för att volta med en 60 hk Fiesta från tidigt 90-tal bör man nog missbedöma/ignorera riskerna ganska rejält (såvida det inte fanns yttre omständigheter i form av oljespill etc) och det är väl dessa fall som STATISTISKT sett 1-3 ggr/år tyvärr leder till dödsfall och skriverier. Dessutom får man inte glömma att Ringen egentligen är väldigt säker. Antalet olyckor/körda km är avsevärt lägre på Ringen än på t.ex. vanlig landsväg. Så, jag hoppas att det inte längre framstår som att jag var ute efter att frossa i andras olyckor. Istället kanske vi skulle ägna oss åt positiva saker som engelsmannen Henrys underbart kontrollerade framfart i sin blå 968 CS. Vi bodde båda på samma ställe och samtalade lite under frukosten då det framkom att han kört 700 varv. Kul! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Vill de svenskar som kört av meddela detta, helt OK. Skulle det hänt mig att någon annan rapporterar om min olycka som ovan i Bergwerk, skulle jag blivit förbannad.
Ingen som har med det att göra, samt tror inte att detta främjar för någons diskussioner med sina försäkringsbolag! _________________ Patrik Ljunggren |
||||
Jag delar inte din åsikt Patrik, händer det något på allmän väg så berör det väl alla som råkar vara intresserade av det skedda? Märk väl, jag uteslöt noggrant namn och regnr så din sista synpunkt håller inte.
Istället kanske någon kan utnyttja det diskuterade som en väckarklocka. Jag hade kört varvet mycket lugnt fram till Bergwerk men körde ändå ännu lugnare efter att jag såg GT3:an trots att bilen jag körde hade ESP etc. Efter den myckna uppståndelsen kring Jeremy Clarksons tidskörningar så kan väl uppmärksamhet kring hur lätt en olycka kan hända t.o.m. vara passande eftersom det kanske är många rejsa.nu-medlemmar som ska ner på sin första resa i år. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Mathias,
1. det är inte min bil på bilden, men visst tar de inte bort reg nr. 2. Jag försöker inte gömma mig på något sätt då mitt förs. bolag tar ev skador på Ringen, MEN det finns de som inte vet om deras gäller och MÅNGA kör enligt " Nordslingan är som Autobahn" vilket det inte är i förs. bolagens ögon, bl a TH som absolut inte tar ngn form av körning, inte ens Turist körningen. Min poäng är att sk färska skador kanske är känsliga efter som ärendet kanske behandlas just nu och kanske inte skall diskuteras här. _________________ Patrik Ljunggren |
||||
Jag och en kompis var nere på Nordslingan och körde bl.a. söndagen den 24 april. Undrar om nån såg oss?
Vi körde en silvermetallic Pontiac Trans Am. Det var första gången, så vi körde försiktigt och det var nog bra det med tanke vilken fart som både bilar och mc kom med! Man fick nästan titta mer i backspegeln än framåt! Litet synd eftersom man då inte vågade välja rätt spår i kurvorna utan vi höll oss till höger så gott som hela tiden. Dock var det jädrans kul! Inte minst att gå och titta på alla härliga bilar. Som i en godisbutik. Ha det / BosseH _________________ Bo Hagström Trans Am WS6-R Daimler Six 4,0 |
||||
Jag håller med Patrik, det finns ingen anledning att rapportera om andras olyckor, oavsett om det är någon vi känner eller inte. Om min granne kör av på E4:an så skulle jag ju inte skriva om det på Internet.
Jag ser alla på Ringen som mina kompisar, oavsett om de är tyskar, svenskar eller polacker och om någon kör av så är det tråkigt men inget man behöver rapportera om här eller på annat internet forum. På "Ringers" (internationell mailing lista för Nurburgring vänner) försöker vi köra samma linje - om den som råkat illa ut rapporterar vad som hänt är det OK, annars låter vi det vara. OBS! Detta har inget som helst att göra med försäkringsbolag utan är bara ren och skär hövlighet gentemot de inblandade och det finns så mycket annat skoj att berätta om. Appropå det, Patrik, kan du ge en kort sammanfattning av veckan. Kanske i en ny "frisk" tråd? Man är ju nyfiken!! _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Var ni där redan på torsdagen, ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Ja det var nog vi för vi checkade in på Landhaus Sonnenhof i Adenau vid pass 1630-17-tiden och var på banan straxt efter kl 17 om jag minns rätt. Har sökt på diverse sajter efter bilder på bilen men inte hittat nån. Har du nåra tips på bra bildsajter? / BosseH _________________ Bo Hagström Trans Am WS6-R Daimler Six 4,0 |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1610 besök totalt |