| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Smidda kolvar till 306GTi?
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4089 totalt) |
|
Jag har lite småplaner på att byta till smidda kolvar m.m. på min bil. Eller snarare lämna in bilen för detta. Vad mer behöver man byta? Ska man byta ventiler, fjädrar också? Något mer? Har kollat runt lite och hittat priser på ca 8000kr/4st för specialbyggda kolvar till min bil. Vad har ni för erfarenheter av priser? Tacksam för all hjälp jag kan få! //Rashid _________________ Rachid Rachid |
||||||
|
Re: Smidda kolvar till 306GTi?
Jag ska inte säga vad jag har för erfarenheter av priser, men kolla med någon amerikansk tillverkare (om det inte är vad du redan gjort...) vad de tar för måttbeställda kolvar. Jag tror jag gav 2100 för åtta st smidda kolvar
|
||||||
|
ojdå...jag kollade med Dalhems om Mahle kolvar. Men då de inte hade på lager till min bil kunde de beställa specialbyggda från Ross Pistons (90% på att det hette så) för 8000kr/4st.
Deras Mahle kolvar kostade annars ca 2500kr/4st:/ Tipsa gärna om fler ställen som säljer/importerar kolvar! _________________ Rachid Rachid |
||||||
|
rash: Vad vill du ha ut av bytet? Bara lättare kolvar eller ska du trimma? Ska du trimma så byt till hårdare fjädrar, vassare kammar, lättare ventiler, solida ventiltryckare, porta toppen för bättre flöde, öka kompressionen i motorn, större spridare, byt till grövre avgas, köp eller svetsa ett extraktor grenrör. Sen lämnar du bilen till nån som mappar den så att den får tillräckligt med bensin.Tar inte pengarna slut så kan du ställa om frågan.
_________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||||||
|
Hur kan det kosta så lite? mina kostade ju 2400 kr styck. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Kvaliteten.... eller kanske brist på det
skämt åsido har väl lite att göra med marknaden att göra _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Jo det säljs väl lite fler till jänk, kvaliten kan det ju inte vara då mina smälte i helgens tävling :/ Får man stjäla lite till av tråden? Exakt vad är det för fördelar med smidda kolvar? _________________ Daniel Steiner |
||||||
Jag vill trimma....jag har redan vassare kammar, portad topp. 306:an har någon typ av extraktorgrenrör orginal (vet dock inte hur långt den räcker). Sedan är även rejskat och sportavgas 3" monterat. Mappning ska göras snart var det tänkt. Men jag försöker luska på vad det skulle kosta att byta kolvar m.m. så man fick en motor som man kunde varva lite mer och få ut lite mer effekt från. Så det jag behöver göra är följande då?: hårdare fjädrar, lättare ventiler, solida ventiltryckare, större spridare. Och sedan mappningen då... Men öka kompressionen? Skulle man inte sänka när man trimmar? Eller har jag fått allt om bakfoten nu?
Attans, om man bara kunde meka själv hade man ju en massa pengar att spara, det är ju all arbetstid som kostar så jäkla mycket...hade säkert kommit undan med ca 60% av det jag nu måste betala..suurt..men det man inte har i huvudet..
_________________ Rachid Rachid |
||||||
|
Fler bilägare, och totalt fler cylindrar... Fler kolvar, billigare tillverkning
Ska man trimma, ska man trimma jänk! Rash, köp en V8 så hjälper jag dig installera den!!
Bara att komma ner med kärran till mitt garage och så ställer vi den på pallbockar!
|
||||||
|
Hmmmm, det vore nått. En mittmonterad V8:a i min 306:a Renault Clio V6: Suck my auspuff! :woot:
Näää, håller mig till högvarviga raka fyror
||||||
det kan jag skriva under på. Det är lätt att man spårar ur när man får se alla exotiska saker som finns att köpa. bestäm dig innan och håll hårt på det. Jag skulle egentligen bara borra mitt block, byta kolvar samt byta till ARPbultar i stakarna. Nu blev det lite mer... Och dyrare...
|
||||||
|
Sen är det ju inte ovanligt att det finns kolvar avsedda att sitta i andra motorer som passar efter lite övertalning med svarv eller fräs.
Vet exempelvis att flera använder kolvar avsedda för nån cheva-V8 till Opels gammla fyra, brukar gå att få bra pris på sju beggade, då har man några i reserv
Själv har jag kört med Volvo B23 Turbokolvar i överladdad Opelmotor. Mät upp kolven ordentligt och ta reda på vad för motorer som har liknande. |
||||||
Har gjort dussintalet olika budgetar...har tagit ifrån, lagt till, men man blir aldrig riktigt klar
Egentligen tänkte jag bara mappa motorn och sedan satsa ytterligare lite mer på väghållning. Men man kan ju inte låta bli att undra hur mycket mer det skulle kosta att trimma lite mer
Känns som att min bil inte riktigt hänger med rakorna, hyfsat på kurvorna. Önska att man vore klar någon gång och bara kunde lägga pengarna på köra köra köra
Får se vart det leder, men egentligen borde jag bara banka lite vett i skallen och försöka härda ut med att bli omkörd på rakorna
||||||
|
Åka fort rakt fram klarar vicket pucko som hälst, där är det bara effekt som gäller.
Edit: citat: men egentligen borde jag bara banka lite vett i skallen Kom till fjolträsk så har jag ett just järnrör jag kan fixa det med
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
Väghållning i all ära, det är det som gör mest för tiderna, men en snabb bil ÄR roligare att köra än en slö. Trimma på. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
ofta är det billigare att byta till eller komplettera med en annan bil som är snabbare än att trimma befintligt. Det är inte bara allt väsentligt som skall bytas ut utan även tiden och utrymme för misstag som ska räknas med.
_________________ Anders Hansson |
||||||
Mmm, tänkte så förut. Att jag skulle byta bil. Men nu har man ju redan lagt ner så mycket pengar på den här bilen. Och jag kommer ju riktigt bra överens med den. Då tar det emot att sälja. Skulle förlora för mycket att sälja den nu..någon dag när ekonomin är bättre (förhoppningsvis) kan man ju kanske köpa en Elise eller liknande som vore det ultimata! Men än så länge får man nog förfina denna så sakteliga... Det svåra är väl att försöka gå såpass försiktigt tillväga att man ska ha råd att behålla bilen i längden..
Fuling: Försöker själv:
||||||
|
En enkel fråga.
en 309 GTI vad sitter det för motor i den, visst är det 1.9 liters 8 ventilaren med gjutjärnsblock? Isåfall så vore det kanske lämpligt att utgå från en XU9J4 (405Mi16/BX19gti16v) då får du en motor som ger mer effekt redan i utgångsläget, och som med lite trimmning ger rejält med extra effekt, och dessutom så spar du lite vikt. Edit: Ser nu att jag blandat ihop modellerna, du har en 306 och inte en 309, men frågeställningen kvarstår. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4089 totalt) |