Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Fint M3 E30 projekt!!
2562 besök totalt
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647


Trådstartare
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8480



Vad är det för sorts spis? GTo? Jänkejärn?
Blir inte det väldigt framtungt?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



BTG skrev:
Vad är det för sorts spis? GTo? Jänkejärn?
Blir inte det väldigt framtungt?


Det är en LS1:a samma som i Camaro/TA och äldre Corvette. Hel alu V8:a, och inte alls så tung faktiskt.
Stötstångs motor är det också så topparna väger inte mycket.

Den är klart lättare än en S50 iaf.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8480



ILiveTORide skrev:
Det är en LS1:a samma som i Camaro/TA och äldre Corvette. Hel alu V8:a, och inte alls så tung faktiskt.
Stötstångs motor är det också så topparna väger inte mycket.
Den är klart lättare än en S50 iaf.

Nja, jag menade inte att det skulle bli extra tungt bara för att det blev ett jänkejärn. Jag menade att en V8:a blir tungt i förhållande till att det original sitter en rad-fyra på ca. 106 kg där.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



BTG skrev:
ILiveTORide skrev:
Det är en LS1:a samma som i Camaro/TA och äldre Corvette. Hel alu V8:a, och inte alls så tung faktiskt.
Stötstångs motor är det också så topparna väger inte mycket.
Den är klart lättare än en S50 iaf.

Nja, jag menade inte att det skulle bli extra tungt bara för att det blev ett jänkejärn. Jag menade att en V8:a blir tungt i förhållande till att det original sitter en rad-fyra på ca. 106 kg där.


Jo jag förstod det, men jag visste inte exakt vad motorerna väger. Den vikten jag sett på LS1:an är så låg att jag har svårt att tro den.

Väger en S14 så lite? Det är ju mindre än en M42.

EDIT: 106kg var ren motor eller, bara block och topp? Då är jag med, och då är det ju ett par kg mer än M42. Vad väger en komplett S14?

En LS1:a "crate engine" väger 175kg, det ska väl vara en start klar motor? Eller vad saknas?
Så tyngre är den ju naturligtvis.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8480



ILiveTORide skrev:
EDIT: 106kg var ren motor eller, bara block och topp? Då är jag med, och då är det ju ett par kg mer än M42. Vad väger en komplett S14?

En LS1:a "crate engine" väger 175kg, det ska väl vara en start klar motor? Eller vad saknas?
Så tyngre är den ju naturligtvis.

Ja, frågan är ju förstås vad som menas med startklar?

106 kg är inte bara topp och block, det är inkl. vev, kolvar, kamaxlar, tråg, oljefilter+pump etc. Det som inte är med ä startmotor, insugsdel, grenrör och kopplingsdel. Som man väl iofs behöver för att starta?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



BTG skrev:
ILiveTORide skrev:
EDIT: 106kg var ren motor eller, bara block och topp? Då är jag med, och då är det ju ett par kg mer än M42. Vad väger en komplett S14?

En LS1:a "crate engine" väger 175kg, det ska väl vara en start klar motor? Eller vad saknas?
Så tyngre är den ju naturligtvis.

Ja, frågan är ju förstås vad som menas med startklar?

106 kg är inte bara topp och block, det är inkl. vev, kolvar, kamaxlar, tråg, oljefilter+pump etc. Det som inte är med ä startmotor, insugsdel, grenrör och kopplingsdel. Som man väl iofs behöver för att starta?


Jo jag menade det, komplett botten och topp men skrev lite klantigt

Googlade vidare och hittade vikt uppgift på 208kg för komplett LS1, ska då vara inklusive sprut, generator osv så nu är jag lite förbryllad
och det är väl ganska precis lika som en S50.

Så det är ju iaf 50-60kg mer än en S14. Så det borde ju helt klart påverka.
Men GTo:n hade 2004 350hk så han kanske räknar med att styra med gasen.

Kan ju förresten också vara en LS2 motor, 2005 års GTo har sådan på 6.0liter och 400hk.
Väger dock lika mycket.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8480



ILiveTORide skrev:
Men GTo:n hade 2004 350hk så han kanske räknar med att styra med gasen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Bilder o videos
Fint M3 E30 projekt!!
2562 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande