Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Techno Classica 2005 i Essen
5868 besök totalt
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Trådstartare

Jag hade möjlighet att åka till Techno Classica 2005 i Essen i början av April. Techno Classica är en av världens största veteranbilsmässor. Bland 100 Ferrari och dussinet måsvingemercor fanns det en hel del tävlingsbilar.

Bilderna visar det som jag var mest intresserad av. Inte nödvändigtvis det bästa på mässan. (Texten ovanför bilderna.)

Volvo hade en ganska motorsportbetonad monter. I bakgrunden konceptbilen Philip.

Volvo 850 BTCC. Jag gillar däckets position i skärmen. Racing!

Volvo 850 BTCC. Justeringen av krängningshämmaren bak är av teleskoptyp.

Volvo 850 BTCC. Intressant rördragning på buren.

Volvo 850 BTCC. Eftersom föraren sitter så långt bak så är det möjligt att ha ett rörkryss framför pedalerna.

Volvo 850 BTCC. Upphängningen av motor och växellåda med hjälp av två balkar. Markfrigången är precis lagom.

Volvo 850 BTCC. Intressant stag som verkar hålla upp balkarna. Hmmmm....

WilliamsBMW F1. Alltid lika kul att se F1-bilar på nära håll.

WilliamsBMW F1. Pitotrör och radioantenn. Ståpäls....

BMW F1 motor. Vad som slår en när man tittar på dessa motorer är att de använder M5 och M6 bultar där std motorer har M8 och M10. Kopplingen är otroligt liten.

BMW F1 motor. Framifrån räknat är det väl en vattenpump, sugpumpar till torrsumpen och ??

BMW F1 motor. Gasspjällen är av "barrell"-typ.

BMW 320 Grupp 5. Härliga bilar med ett otroligt rått stuk.

BMW M3 Grupp A. Det var ljudet från dessa bilar som gjorde att började hänga på banorna för snart 20 år sedan. Före det tyckte jag att det verkade kul att åka bara rakt fram.

BMW M3 Grupp A. Detta har jag inte sett på M3:or förut. Störtburen är svetsad i främre takbalken. Däremot verkar inte takbalken vara svetsad i takplåten men det fick man nog inte göra i Grupp A.

BMW M3 Grupp A. Denna lösning har det funnits bild på förut på rejsa. Buren är fäst i bakvagnsfästet. Dessutom är en extra plåt svetsad i golvet.

BMW 320 ETCC. Förra årets mästare.

MB 300 SL. "Ett lätt projekt för den svetskunnige." Intressant fackverkskonstruktion på ramen.

MB 300 SL. Detta var en av mässans mest fotograferade bilar. Prisnivån på en bil i perfekt skick låg lite under 300 000e.

Ett av de absolut snyggaste föremål som fanns på mässan. Kolla axiallagret i mässing Skruvstycket är fäst i bänkens gjutjärnsfot underifrån.

Malmö
Här sen Feb 2003

Fina och roliga bilder thumbs up .
Kul att du kommenterar bilderna också.

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Var där 03 men valde Autosport i Birmingham i år. Valet var inte aldeles solklart... Det var den första internationella mässa jag var på, och mitt beteende under de 1½ dagarna jag var där kunde nog beskrivas som en blandning av en hemlös brevduva och en vrålhungrig lämmel. Lätt oorganiserad

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Wow! Coola bilder! Roliga och klart intressanta vinklar samt kommentarer!

thumbs up thumbs up

Slåtte
Här sen Nov 2002

En sak som slår mig är att 320 Grupp 5 har startnummer 13, är det bara Formel 1 som inte använder 13?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jaha, nu behöver man visst ett nytt skruvstycke i verkstan
Tuff bromstrumma på MBn

Kalastrevliga bilder thumbs up

5868 besök totalt