| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mappningsfråga?
|
861 besök totalt |
|
Mappningsfråga?
Hur brukar man kompensera med tändning och laddtryck? Jag har en bra mapp för sugmotor till min bil och kommer nu till i år åka överladdat med tps styrt sprut samt kompensering via mapsensor. Skulle då tippa på att man bör lägga på ca 10% soppa för varje hekto laddtryck men hur gör man med tändningen? Hur mycket bör man sänka eller höja den? Jag kommer att mappa motorn men det vore kul att ha en grund att utgå ifrån så man kan få igång maskinen innan den hamnar i bänk. MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||
|
1 grad per hekto brukar väl vara en bra grundregel upp til 0,5 bars tryck och därefter 2 grader per hekto...
om jag minns rätt. En del nöjer sig med 1 grad per hekto hela vägen om jag förstått rätt. Tumregel då alltså. |
||
Det låter inte helt orimligt. Någon annan som har andra åsikter? _________________ Jonas Edling |
||
|
Det är ungefär vad jag landat på också i två olika motorer - dock gamla bojsänken med 2 ventiler/cylinder.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Mappningsfråga?
|
861 besök totalt |