| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Manta A-72 som ombyggt fordon?
|
2561 besök totalt |
|
Hallå! Jag läste endel om vad ombyggt fordon innebär men jag fattade inte riktigt vad som skulle göras för att få ha 15kw/100kg det blir ungefär 210 hk i min manta som väger 1030kg orginal... Så jag frågade runt bland lite kompisar och dom sa att man behövde göra om bak och framhjulsupphängning och uppdatera bromsar... men dom var inte helt säkra så jag undrar ifall ni vet lite mer exakt vad som behövs göras för att få en manta a från 72 så att man får ha 210hk i den och är det någon specifierat vridmoment som man får ha i den också? Ifall man ska tex turbokonvertera en B234F (volvo B230 16V) måste man ha ett bromsningsintyg på att den är under 210 hk eller är det bara att rulla in och se glad ut?
Tacksamm för tips om delar som går bra att använda _________________ // Sebastian Eringfält |
||
|
Hej
Bilen måste byggas om i sådan grad att Opels original intyg etc. inte kan anses gälla, utan att man istället kan räkna bilen som ombyggt fordon. Exempel på sådan ombyggnad är om du; - byter motor, växellåda och bakaxel SAMT - byter HELA bromssystemet (alltså bromsar fram och bak samt huvudcylinder) För 210 hk i en Manta A skulle jag vilja se ventilerade skivor fram (cirka 260 mm diameter), gärna skivor bak och en kraftigare bakaxel. Du behöver också bättre stötdämpare/fjädrar/bussningar. Vridet är inte maximerat utan det är SFRo som avgör vad som blir max. Normalt sett är det inget problem så länge man inte lägger i stora V8-maskiner. om du bygger om en motor, så att effekten ändras, krävs normalt sett bromsintyg på den. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Tackar för svaret.
Jag har som sagt funderat på att sätta i en volvomotor B230 med turbo eller liknande och byta till en ny växellåda som passar samt sätta på en 1030 elelr 1031 axel det borde väl duga med dom skivorna ibak? Bara så att man får ventilerade skivor och så att man slipper trummorna
och det borde väl gå att sätta på en hård sänkningssats och ett par konidämpare av ett bättre slag? _________________ // Sebastian Eringfält |
||
|
Är trummor bara att glömma om man ska ha 180~200hk i en 3.5l rover-8a i manta A? Tänkte låta den axel jag har nu sitta kvar och se om den håller, och den har ju trummor. Vill dock inte lägga tid på att konvertera den till skivor då den kanske inte håller. Axeln (och trummorna) kommer från en kadett C GT/E _tror_ jag. Fästpunkterna är var inte lika med mantans orginalaxel, annars är den väl lika förutom diffen. Bakbromsarna är ju strängt taget bytta mot andra, men jag vet inte om de skiljer alls mot orginal. Ifram blir det 262mm ventilerat och 4-kolvs volvo-ok tillsammans med huvudbromscylider från en ascona B eller kanske volvo-dito. Motor, låda och halva kardan blir ju nya grejer också. Och en bur för att styva upp lite.
Det kanske inte räcker för att det ska bli ombyggt fordon? och trummor bak kanske inte duger heller då? Motorn har nog 156hk enligt motornr, men kommer att vara trimmad en del. 270-300Nm eller så. Saken är den att måste jag ha skivor bak så måste jag jaga en ny axel, tex 1030 med aluhus. _________________ Markus Ålind |
||
|
I egentlig mening skall inte Asconans bakbromsar vara något problem.
På den ascona jag hade med aldeles för mycket effekt, långt mer än vad mantaaxeln klarade så hade jag orginalbromsar bak, och det var inte trummorna som var problemet bromsmässigt. däremot frambromsarna hade jag problem med överhettning och glasering av beläggen på. |
||
|
Visst duger Volvoaxel med befintliga bromsar, inga problem. Konidämpare, anpassade fjädrar och bra bussningar brukar funka bra om allt är rätt justerat.
Trummor bak är inte hopplöst för denna typ av effekter men det bör vara en 9" trumma (cirka), med kanske 50 mm breda backar. Spontant känns det som att Kadettprylar kan vara i underkant (de är knappast bättre än Manta original?) men kanske passar större bitar från Rekord? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Kadett GT/E hade samma bromsar och axel som A-asconan. Och B-asconans frambromsar, den hade ju ändå en insprutad 2 luitersmotor på över 100 Hkr
Opel har godkänt A-manta/ascona och C-kadett med A-asconaaxel och B-asconaframbromsar för 110 Kw. |
||
|
Just det, om Opel har sagt 110 kW har vi svårt att utan vidare godkänna 150 kW på samma bakbromsar, därför ser jag gärna att man byter...
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Hej!
Intressant tråd om motorbyte på manta a, jag har nämligen själv en manta a i vilken jag tänker ha en volvo b230ft eller motsvarande. Det jag undrar är vilka möjligheter det finns att besikta bilen med utbytt motor utan att typa om till ombyggt fordon? om Opel godkänner 110Kw och 220Nm så skulle ju en b230fk med 135hk och 235Nm nästan vara godkänt, eller? Jag har ävan hört att SBP kan godkänna högre effekter om bromsarna är uppgraderade. Jag skulle gärna vilja veta vad som gäller? _________________ Martin Nilsson |
||
Ifall man har ventilerade bromsar runt om så får man ha 180 hk men ändå bara 220 Nm det är vad jag har hört... är inte hundra på om det stämmer men nästan _________________ // Sebastian Eringfält |
||
|
Bilprovningen är rätt hård på att man ska hålla sig inom Opels gränser om man inte reggar som ombyggt fordon. Det är få besiktningsmän som "bjuder på" så mycket som 15 Nm - någon enstaka kan funka men knappast så mycket.
Högre effekt kan godtas med bättre bromsar men är det saker utanför Opels intyg, så blir det ombyggt fordon. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2561 besök totalt |