Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 9166 besök totalt |
LÄTTA 18" Fälgar - Ge tips!
Tjolahopp. Nu är det ju inte så att min bil är i närheten av färdig, men det vore ändå kul att slänga ut lite krokar och se vad som finns på fälgmarknaden. Vill ha tips på framförallt 18-tummare, men även 17-tummare kan få ett hörn i pejlingen. Tänker mig fälgar i stil med SSR's lättviktare, Volk Gram, osv. Så, temat är; Lätta fälgar. Ös på! ![]() _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
En 1971 Datsun 240z, men bultcirkel etc kvittar. Det kommer
bli nya spindlar/nav osv... konverters löser det mesta annars. Alla tips är således välkomna. Det vore däremot en fördel om fälgarna som tipsas om finns i 10" eftersom jag tänkt ha några hästar som vill ner i marken. Inget krav - alla tips välkomna - så länge det är lätta fälgar ![]() _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
Nu förstår jag inte vad du menar riktigt? om du menar "Varför sjutton i 18 tum?" så är svaret att 18-tummare sitter väldigt bra på bilen. Capisce? ![]() _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
Det normala med såna frågor på det här forumet är varför 18" när man kan få på mindre för prestandans skull ![]() |
||||||
Jamenvarförharjagintefåttnågratipspå17-tummaredå? ![]() Skrev ju i första inlägget att även 17" eftersöktes ![]() Siktar på två uppsättningar: Gatdäck - 18" R-däck - 17" _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
Får du på 16" el 15"då? ![]() För när det pratas lätta fälgar här på rejsa går man först efter hur små fälgar du får på över bromsarna, därefter kan man börja leta fälgar ![]() Men annars skulle jag som du säger kolla på ROTA eller OZ superleggera eller dyligt. Polaren köpte ROTA till sin MINI i 16" vägde nästan ingenting ![]() |
||||||
Haha, ni är f*n hopplösa!
![]() Tanken är att det ska sitta rätt stora bromsar fram. Ge mig lite tips på lätta 17-18-tummare nu ![]() Jag lovar återkomma när jag insett att ballongdäck är kung ![]() _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
Bilen blir lättare med mindre bromsar...
Fast jobbar man med bling hela dagarna förstår jag att man blir påverkad. ![]() Jag tror den normala tankegången här är ungefär så här: 1. Göra bilen lätt! 2. Hur små bromsar räcker för att få stopp på skiten så många varv jag tänkt köra? 3. Vilka är de lättaste fälgarna jag får över bromsarna? SSR-fälgarna är lätta och ofta snygga, men de känns lite bräckliga. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Jag har ATS DTM i 18'. De är ganska lätta tror jag.
www.skanstullsdack.se har dem i sin lista. Tyvärr inte med vikten angiven... (Anledingen till detta är självklart att mindre fälgar inte får plats över mina bromsok. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
De här kanske kan vara ngt (hålrum i ekrarna)?
http://www.porsche.se/cl/accessories ![]() _________________ ![]() |
||||||
Ska kolla upp dem, tack för tipset!
Porschefälgar... Njae. Inte så förtjust i den designen - men tack ändå ![]() ![]()
Vaddå "jobbar med bling" ? Jag är numera anställd av Bilsport ![]() Senast jag hörde nåt om SSR var att de gått i konkurs! Annars hade ju en hel del lätta fälgar. Svar: 1: Framskärmar, skärmbreddning bak, dörrar, bagagelucka, motorhuv, ventilationshuv, insug/plenum, instrumentbräda och mittkonsoll i kolfiber , bur + länkarmar i chrome moly ,massa customdelar i alu och BMW M-pedalställ i komposit kanske räcker? ![]() 2: Inte vet jag hur många varv jag kommer köra - eller var, eller vad - bana, konbana, ss, etc. 3: Det är ju det jag försöker ta reda på ![]() _________________ Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se |
||||||
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Tips nr 1: http://www.compomotive.co.uk/ Modellen som heter Mo finns i 10x18 och är vanheligt snygg. Generalagenten i Svedala hittas här: http://www.mocomp.se/
Tips nr 2: http://www.worksuperwheels.com/ Där finns många vackra fälgar. Kan iofs vara lite lurigt att få hem Work till vettiga priser med inget är ju som sagt omöjligt och du verkar ju vara en driftig gosse med kontakter. Lycka till med bygget. _________________ Martin Öling |
||||||
När det gäller gjutna alufälgar så var väl BBS RC och RCS bland de lättare för några år sen iaf. Och OZ hade väl också en lätt gjuten alufälg.
Har jag fattat det rätt att man sen får gå upp till smidda fälgar för att få bättre hållbarhet/vikt och sen blir nästa steg magnesiumfälgar? Säljs det begagnade magnesiumfälgar ibland? _________________ ![]() |
||||||
Tjena Philip!
Kul att du har hittat hit, jag har följt ditt bygge med spänning på http://forum.lazzat.se/showthread.ph ![]() Jag tyckte mig läsa att orginalfälgarna som satt på var löjligt lätta. Du har inte vägt dem??? Personligen är jag ett stort fan av 15", jag tror en upsättning Minilite hade varit helrätt på din bil ![]() Den japanaska markanden har en hel del lätta fälgar vad jag har förstått typ Volk (de verkar dock dyra) eller Enkei. (Kan tipsa om pojkarna på http://www.dsign.itc.se/nextgenracin Nu vet jag inte hur pass bra updaterad denna hemsida är men det finns en del modeller listade med vikter. http://www.wheelweights.net/ _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 9166 besök totalt |