Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
LÄTTA 18" Fälgar - Ge tips!
1, 2, 3   >>
9166 besök totalt
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
LÄTTA 18" Fälgar - Ge tips!

Tjolahopp.

Nu är det ju inte så att min bil är i närheten av färdig, men det
vore ändå kul att slänga ut lite krokar och se vad som finns på
fälgmarknaden.

Vill ha tips på framförallt 18-tummare, men även 17-tummare
kan få ett hörn i pejlingen. Tänker mig fälgar i stil med SSR's
lättviktare, Volk Gram, osv.

Så, temat är; Lätta fälgar.

Ös på!

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10577



Vad är det för bil?

_________________
Anders Hansson
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
En 1971 Datsun 240z, men bultcirkel etc kvittar. Det kommer
bli nya spindlar/nav osv... konverters löser det mesta annars.

Alla tips är således välkomna.

Det vore däremot en fördel om fälgarna som tipsas om finns
i 10" eftersom jag tänkt ha några hästar som vill ner i marken.

Inget krav - alla tips välkomna - så länge det är lätta fälgar

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Varför 17 e 18"?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
fuling skrev:
Varför 17 e 18"?

Nu förstår jag inte vad du menar riktigt?

om du menar "Varför sjutton i 18 tum?" så är svaret
att 18-tummare sitter väldigt bra på bilen. Capisce?

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



mull skrev:
fuling skrev:
Varför 17 e 18"?

Nu förstår jag inte vad du menar riktigt?

om du menar "Varför sjutton i 18 tum?" så är svaret
att 18-tummare sitter väldigt bra på bilen. Capisce?


Det normala med såna frågor på det här forumet är varför 18" när man kan få på mindre för prestandans skull
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
Johan Wagréus skrev:

Det normala med såna frågor på det här forumet är varför 18" när man kan få på mindre för prestandans skull

Jamenvarförharjagintefåttnågratipspå17-tummaredå?

Skrev ju i första inlägget att även 17" eftersöktes

Siktar på två uppsättningar:
Gatdäck - 18"
R-däck - 17"

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



mull skrev:
Johan Wagréus skrev:

Det normala med såna frågor på det här forumet är varför 18" när man kan få på mindre för prestandans skull

Jamenvarförharjagintefåttnågratipspå17-tummaredå?

Skrev ju i första inlägget att även 17" eftersöktes

Siktar på två uppsättningar:
Gatdäck - 18"
R-däck - 17"


Får du på 16" el 15"då?

För när det pratas lätta fälgar här på rejsa går man först efter hur små fälgar du får på över bromsarna, därefter kan man börja leta fälgar

Men annars skulle jag som du säger kolla på ROTA eller OZ superleggera eller dyligt. Polaren köpte ROTA till sin MINI i 16" vägde nästan ingenting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vad är det för fel på 15"-are?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
Haha, ni är f*n hopplösa!

Tanken är att det ska sitta rätt stora bromsar fram.
Ge mig lite tips på lätta 17-18-tummare nu


Jag lovar återkomma när jag insett att ballongdäck är kung

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17908



Bilen blir lättare med mindre bromsar...
Fast jobbar man med bling hela dagarna förstår jag att man blir påverkad.

Jag tror den normala tankegången här är ungefär så här:
1. Göra bilen lätt!
2. Hur små bromsar räcker för att få stopp på skiten så många varv jag tänkt köra?
3. Vilka är de lättaste fälgarna jag får över bromsarna?

SSR-fälgarna är lätta och ofta snygga, men de känns lite bräckliga.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8456



Jag har ATS DTM i 18'. De är ganska lätta tror jag.
www.skanstullsdack.se har dem i sin lista. Tyvärr inte med vikten angiven...
(Anledingen till detta är självklart att mindre fälgar inte får plats över mina bromsok. )

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719




_________________
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
BTG skrev:
Jag har ATS DTM i 18'. De är ganska lätta tror jag.
www.skanstullsdack.se har dem i sin lista. Tyvärr inte med vikten angiven...
(Anledingen till detta är självklart att mindre fälgar inte får plats över mina bromsok. )

Ska kolla upp dem, tack för tipset!
Atariman skrev:
De här kanske kan vara ngt (hålrum i ekrarna)?

http://www.porsche.se/cl/accessories/911teq/wheels/sport_techno_911.ht . . . .


Porschefälgar... Njae. Inte så förtjust i den designen - men tack ändå thumbs up

Lennart Mäkinen skrev:
Bilen blir lättare med mindre bromsar...
Fast jobbar man med bling hela dagarna förstår jag att man blir påverkad.

Jag tror den normala tankegången här är ungefär så här:
1. Göra bilen lätt!
2. Hur små bromsar räcker för att få stopp på skiten så många varv jag tänkt köra?
3. Vilka är de lättaste fälgarna jag får över bromsarna?

SSR-fälgarna är lätta och ofta snygga, men de känns lite bräckliga.


Vaddå "jobbar med bling" ? Jag är numera anställd av Bilsport

Senast jag hörde nåt om SSR var att de gått i konkurs!
Annars hade ju en hel del lätta fälgar.

Svar:
1: Framskärmar, skärmbreddning bak, dörrar, bagagelucka, motorhuv, ventilationshuv, insug/plenum, instrumentbräda och mittkonsoll i kolfiber , bur + länkarmar i chrome moly ,massa customdelar i alu och BMW M-pedalställ i komposit kanske räcker?
2: Inte vet jag hur många varv jag kommer köra - eller var, eller vad - bana, konbana, ss, etc.
3: Det är ju det jag försöker ta reda på

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17908



mull skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Fast jobbar man med bling hela dagarna förstår jag att man blir påverkad.


Vaddå "jobbar med bling" ? Jag är numera anställd av Bilsport
Jag vet... Blir det mer bling än så?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004
Inlägg: 211



Tips nr 1: http://www.compomotive.co.uk/ Modellen som heter Mo finns i 10x18 och är vanheligt snygg. Generalagenten i Svedala hittas här: http://www.mocomp.se/

Tips nr 2: http://www.worksuperwheels.com/ Där finns många vackra fälgar. Kan iofs vara lite lurigt att få hem Work till vettiga priser med inget är ju som sagt omöjligt och du verkar ju vara en driftig gosse med kontakter.


Lycka till med bygget.

_________________
Martin Öling
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Världens lättaste 18" görs av BBS för Manthey Racing, naturligtvis i Magnesium för det facila priset 80 000.
Men då får du 4st!!

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42359

Forumägare
Forumägare

När det gäller gjutna alufälgar så var väl BBS RC och RCS bland de lättare för några år sen iaf. Och OZ hade väl också en lätt gjuten alufälg.

Har jag fattat det rätt att man sen får gå upp till smidda fälgar för att få bättre hållbarhet/vikt och sen blir nästa steg magnesiumfälgar?


Säljs det begagnade magnesiumfälgar ibland?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19055



Du menar OZ Superleggera? Finns även som feeeeeta Splitfälgar med smitt centrum.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3129



Tjena Philip!
Kul att du har hittat hit, jag har följt ditt bygge med spänning på http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=21841 thumbs up

Jag tyckte mig läsa att orginalfälgarna som satt på var löjligt lätta. Du har inte vägt dem???
Personligen är jag ett stort fan av 15", jag tror en upsättning Minilite hade varit helrätt på din bil .

Den japanaska markanden har en hel del lätta fälgar vad jag har förstått typ Volk (de verkar dock dyra) eller Enkei. (Kan tipsa om pojkarna på http://www.dsign.itc.se/nextgenracing.se/www/index2.html som verkar ha bra koll på japan.)

Nu vet jag inte hur pass bra updaterad denna hemsida är men det finns en del modeller listade med vikter. http://www.wheelweights.net/

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2545






_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Allmänt banåkaforum
LÄTTA 18" Fälgar - Ge tips!
1, 2, 3   >>
9166 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande