Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fördelar med mindre rullomkrets?
1183 besök totalt
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Fördelar med mindre rullomkrets?

Har orginal 14-tummare med stora däck.

om man sätter på däck med lägre profil får man ju en mindre
rullomkrets och en kortare radie mellan centrum på hjulet och
vägbanan. Radien mellan centrum och broms är ju konstant oberoende
däck.

om vi antar att greppen från däcken är samma borde man inte rimligtvis behöva
trycka mindre på bromsen (yttryck mellan skiva och belägg) då greppet i däcken tar slut?

Alltså, skillnaden i hävarm från litet vs stort däck gör att trycket på skivan blir lägre, eller??

Sen påverkas ju utväxlingen till det bättre eller är det en väl grov antagning?

Det som påverkar positivt är ju masströgheten i däcken som påverkar både acceleration och retardation!

Frågan är om det är nån idé med lägre däcksprofil?

Kommentarer!


Tack så länge!

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Tror nog att förbättring av utväxling,bättre styrrespons och i gatdäcksfallet stabilare däcksida är det signifikanta i detta.

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20246



Höjden över havet blir också mindre.

Frågan är om du märker nån skillnad på bromsarnas effektivitet. Du skall ändå bromsa bort lika mycket rörelseenergi så det borde bli lika varmt (möjlgen kyler ventilerade skivor bättre pga snabbare rotation vid samma hastighet).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



NiklasFalk skrev:
Höjden över havet blir också mindre.

Frågan är om du märker nån skillnad på bromsarnas effektivitet. Du skall ändå bromsa bort lika mycket rörelseenergi så det borde bli lika varmt (möjlgen kyler ventilerade skivor bättre pga snabbare rotation vid samma hastighet).


Jo högre hastighet ger ju högre kyleffekt.. men det är ju även ett krav eftersom att hastigheten blir högre på skivorna och därmed även den kinetiska energin.. visserligen är det väl marginellt eftersom den mesta energin fortfarande är bilens kinetiska energi som skall bormsas bort och inte bromsskivans...

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Allmänt banåkaforum
Fördelar med mindre rullomkrets?
1183 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande