Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 718 RSK
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (17457 totalt)
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Nu har äntligen mitt bygge dragit igång!

Det har varit en hel del saker som fördröjt byggstarten, främst garageanskaffning.
Garaget är som ni ser på bilderna inte helt färdigbyggt, men det blir nog snart ordning på det!

Jag kommer bygga denna bil helt från "grunden". Hoppas på många bra synpunkter från er på rejsa! thumbs up


Några viktiga grundpelare i detta bygge är följande:

* Säkerheten går alltid i första hand.
* Kompromisslöst för bana, dock ska den besiktigas.
* Väghållning går före effekt.
* Minimal vikt.




Ungefär så här ska den se ut i färdigt skick, dock med moderna stolar och andra speglar och lägre ruta.
Karossen kommer endast vara ett skal utanpå en bur som kommer skydda hela kupén.




En liten smygtitt på framdelen av karossen. Den ligger gömd bakom lite bråte i det stökiga garaget.




Bakdelen av karossen. Smutsig...




Den bakre ramen runt motorn som håller upp bakre delen av karossen, har även en skyddande funktion.




Själva grundelen i bilen, från början en bottenplatta från en bubbla. Den ska kortas ytterligare en bit. Sömsvetsning och byggnation av golv bestående av fyrkantsprofil och aluminium står även på schemat.




En stol med tillhörande bälten "provisoriskt" monterad.




Motor och växellåda är också vad man skulle kunna kalla "provisoriskt" monterade.




Skivbromsar är ju alltid trevligt och dessa bör ju räcka till <500kg.




En stilstudie...


Nedan följer lite övriga bilder som spelar olika stor roll i detta projekt.




En dragbil till rejsbilen är ju trevligt vid längre färder, till något trevligt ställe i tyskland kanske?
En Audi S2 Avant -93 om någon undrar. Det huserar ca 290hk under huven.




Fikahörna, vem klarar sig utan en sådan? Dessutom ligger den på andra våningen i mitt garage.
Jag hade så högt i tak, så jag byggde en till våning!




En bättre begagnad truck som får agera billyft och hiss till andra våningen.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4223

Hjälpmoderator

Det var på tiden

Kör hårt thumbs up

_________________
Daniel Steiner
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Daniel6xQ skrev:
Det var på tiden

Kör hårt thumbs up


Jo det tog ju ett tag innan jag kom igång...

och jobba hårt, det ska jag göra under sommaren!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Det här ska bli kul o följa!!! Nu väntar jag bara på bilder där du torrbryter i den "provmonterade" bilen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Tjohoooo!!! thumbs up thumbs up Mitt drömprojekt sedan jag såg den karosskitet första gången för över 15 år sedan!!! Jag kommer följa denna tråd med STORT intresse!

En fråga direkt: Finns karossen med tillhörande kit att få tag på fortfarande?

Lycka till med bygget!

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Kul bygge... var bra nära att bygga en sån men det blev en seven istället... thumbs up

Tror att roadline rortfarande säljer dessa karosser samt till speedstern.

www.roadline.se hade de som hemsida då... står att sidan är under uppbyggnad, men den har varit igång innan.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Tack för alla trevliga kommentarer!

Som Svante nämnde så är det Roadline som sålt dessa kit i Sverige. Men faktum är att
alla kit inte är exakt lika, det är lite smådetaljer som ska skilja.

Men nu verkar ju det som de inte har kitet med på sin hemsida?
Citera
Ac Schnitzer
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2005
Inlägg: 39



Snyggt bygge måste jag säga, man blir lite sugen
Speedstern var inte helt fel heller! Såg fel tidigare och var tvungen att ändra det hela innan jag blev -förklarad
och en fråga, vad är det för bromsar/ok som du valt att använda?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hjulupphängningar bak och fram=????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



fuling skrev:
Hjulupphängningar bak och fram=????


I vilket fall som släng bubbla hjulupphägningarna åt Helv_e, värre ski_t går knappt att hitta.
Bygg replikor på 718 hjulupphägningarna istället om du vill vara tidstypisk. Annars bygg med dubbla A-armar.

När du ändå bygger från grunden är merarbetet inte så stort i jämförelse med hela projektet och du kommer få en bil som är 10 ggr bättre.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Det ska som sagt var bli riktigt roligt att följa detta bygge.

Angående hjulupphängning så får man väl ta sig en funderare över vad man ska besiktiga bilen som. Om man använder sig av hyfsat original så man typar den som ombyggt fordon så har man ju ganska mycket fördelar jämfört med amatörbyggt (skatter, försäkringar, avgaskrav, belysning m.m.).

Tittar man på bubblornas framfart på banorna så är det ändå ganska imponerande vad dom kan åstadkomma (framförallt vad gäller körglädje ).
Tyngdpunkten på ett sådant här bygge blir ju extremt låg och det gör väldigt gott. Jag har hunnit med 80 mil i sommar med min replica och väghållningen är väldigt bra redan trots små medel.

Vad gäller Roadline så tycker jag att man ska ta sig en rejäl funderare innan man påbörjar ett bygga baserat på deras delar för servicen och leveranstiden är inte den bästa

Det ska bli roligt att se många bilder på detta bygga. Det kommer snart lite byggbilder under min billänk.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
fuling skrev:
Hjulupphängningar bak och fram=????


Det blir bubbla orginal av vad man skulle kunna benämna som registreringstekniska själ.

Men i bak är det ju iaf ganska vettig hjulupphängning, samma som Porsche 924 och tidiga 944.
Givetvis ska det modifieras får att prestera så bra det går.

oväntad fråga från fuling...not!
(Hoppas du har lust att svara på lite frågor längre fram!)
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
porschedriver skrev:
fuling skrev:
Hjulupphängningar bak och fram=????


I vilket fall som släng bubbla hjulupphägningarna åt Helv_e, värre ski_t går knappt att hitta.
Bygg replikor på 718 hjulupphägningarna istället om du vill vara tidstypisk. Annars bygg med dubbla A-armar.

När du ändå bygger från grunden är merarbetet inte så stort i jämförelse med hela projektet och du kommer få en bil som är 10 ggr bättre.



Det får isf bli Fas 2 i projektet, som jag nämnt är det för tillfället inte möjligt med tanke på den statliga bilprovarinstansen.

Man får ju ta modiferingarna steg för steg.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
oväntad fråga från fuling...not!
(Hoppas du har lust att svara på lite frågor längre fram!)

Efter det påhoppen kan du glömma att jag svara på några frågor

Bubblans framvagn är inget man får ribba av direkt men det finns ju ett antal tokar som far runt banor i en strålade fart med junket. Så du frår väll loda hur de gjort. Riäl statisk camber och se till att aset inte kränger så mycket bör det funka.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har själv framvagn (av äldsta sort!) och bakvagn (av äldsta sort!) från en bubbla på min bankrigare! Även bromsar (4*trummor!) och motorn (1300cc) kommer från samma donator. Trots detta är jag övertygad om att min bil är både roligare och snabbare än majoriteten av bilarna här på forumet!

Kul bygge föresten thumbs up

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Har själv framvagn (av äldsta sort!) och bakvagn (av äldsta sort!) från en bubbla på min bankrigare! Även bromsar (4*trummor!) och motorn (1300cc) kommer från samma donator. Trots detta är jag övertygad om att min bil är både roligare och snabbare än majoriteten av bilarna här på forumet!

Kul bygge föresten thumbs up


Vi får starta någon slags sub-grupp inom rejsa för oss med gamla bubbla grejor!

Vad har du för recept till framvagnen där vi har i princip samma grejor?
Hur du pinne eller kulbult? Hur har du gjort med framvagnsstommen med torisionsstavarna?
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Speedster skrev:
Det ska som sagt var bli riktigt roligt att följa detta bygge.

Angående hjulupphängning så får man väl ta sig en funderare över vad man ska besiktiga bilen som. Om man använder sig av hyfsat original så man typar den som ombyggt fordon så har man ju ganska mycket fördelar jämfört med amatörbyggt (skatter, försäkringar, avgaskrav, belysning m.m.).

Tittar man på bubblornas framfart på banorna så är det ändå ganska imponerande vad dom kan åstadkomma (framförallt vad gäller körglädje ).
Tyngdpunkten på ett sådant här bygge blir ju extremt låg och det gör väldigt gott. Jag har hunnit med 80 mil i sommar med min replica och väghållningen är väldigt bra redan trots små medel.

Vad gäller Roadline så tycker jag att man ska ta sig en rejäl funderare innan man påbörjar ett bygga baserat på deras delar för servicen och leveranstiden är inte den bästa

Det ska bli roligt att se många bilder på detta bygga. Det kommer snart lite byggbilder under min billänk.


Precis som du säger blir det till att köra på ombyggt fordon, med allt vad det innebär.

Roadline behöver jag inte köpa några grejor av, har nog det mesta i den vägen redan. thumbs up

Vad har du för väghållningsrecept på din bil?
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Som jag skrev så är det inte gjort så mycket med väghållningen utan det fungerar bra ändå sä länge

Plattan är från en -69:a med stätdämpare runt om från dalhems (Bugpack), speciella dämpare fram för sänkt framvagn, Puma framvagn (Puma=justeringar på torsionsstavarna för höjning/sänkning), IRS-bakvagn, ändrat till ca 10 mm kortare nedfjädrningsstopp bak, skivor fram/trummor bak. Det blev ganska mycket som var gjort ändå nu när man specar upp det
Jag tar gärna mot fler tips om hur man kan förbättra väghållningen

Det svåra är nog att få mycket vikt fram för bak har man väldigt bra tryck och jag har inte lyckats få min att släppa bak trots mkt provocerande (jag hade nog behövt 50 kusar till). Jag har flyttat fram batteriet till en låda framför framvagnen och det är i stort sett det ända som går att flytta fram som väger något.
Jag ska prova att öka ringtrycket bak för att se om det går att styra lite mer med bakändan vid konkörning men jag har inte hunnit testa det än för det är fortfarande intrimning av motorn som gäller.

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sebastian Petersson skrev:

Vad har du för recept till framvagnen där vi har i princip samma grejor?
Hur du pinne eller kulbult? Hur har du gjort med framvagnsstommen med torisionsstavarna?

Min framvagn är av ledbultstyp (pinne). Har bytt ut ena torsionsstaven mot en kränghämmare. Gummit vid länkarmarnas infästning är utbytt mot metall. Lite bättre stötdämpare är också en bra investering.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Grattis till byggstarten och garaget! thumbs up Bygget ser helrätt ut och receptet verkar mycket lovande!

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
torque skrev:
Grattis till byggstarten och garaget! thumbs up Bygget ser helrätt ut och receptet verkar mycket lovande!


Tack för de fina orden!

Du är välkommen att mullra förbi garaget med vipern!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 718 RSK
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (17457 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande