| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Infästning för 4-punktbälte, hur dimensionera?
|
2 besök senaste veckan (2114 totalt) |
|
hejsan! har en saab 900 där jag ska sätta i sportstolar och 4punktsbälten. min fråga gäller infästningen till 4punktbältena. jag har tänkt sätta ett rör rak mellan hjulhusen bak ca 40-50cm ovan bagagegolvet, och där borra hål i detta rör och sätta igenom krokar som jag fäster bältet i. jag sitter nu och klurar på vilket krafter som kan uppstå vid en ev krock och vill självklart dimensionera rätt. kikar nu på ett rör med ytterdiameter 32mm och innerdiameter 25. röret kommer bli ca 1.5m långt mellan hjulhusen. har då tänktborra 4hål detta och sätta i m8, eller m10 öglor som då låses med muttrar på baksidan av röret. är detta en hållbar idé? håller m8 för belastningarna som kan tänkas uppstå? kommer röret hålla eller böja sej? behövs röret stagas upp med rör som kanske går från nedre delen av b-stolpen upp till bältes- röret för att göra det stabilare? eller är det kanske t.o.m. bra att röret ger vika en aning vid krock? provade att sätta fast bältet i golvet vak, där bältena till baksätet sitter fast, men då gick ju bältet en bana som kan liknas med ett upp och ner vänt V, och det lär väl knappast vara optimalt. vi talar här självklart om 4punktbältets bakre infästningar. infästningar fram finns, och består av ca 8mm järnöglor som orginal framstolar sitter instuckna i. dessa borde väl hålla antar jag. vet inte riktigt vad man ska räkna på. 20G? 40G? på en 100kg:s person blir ju detta uppåt 40 ton(?!) själv väger jag 80kg. vill göra detta riktigt, sätter ju inte in 4punktsbälte för skoj skull utan för att överleva vid ev smäll. mvh popeye _________________ Henrik "Popeye" Karlsson |
||
|
Det enklaste är nog att följa rekommendationerna i Bilsportförbundets Gemensamma tekniska regler:
http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Reg De rekommenderar rör (av samma typ som i buren) 38x2,5 eller 40x2 och skruv M12 eller 7/16 UNF. Varje fästpunkt ska klara 14700N och 7200 N för benbanden. _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
...åsså skippar du 4-punktsbältena och använder 6-punkt istället.
Detta för att unvika så kallad underglidning. Sök i gamla trådar så hittar du ändlösa diskussioner om detta. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
har läst en del trådar om just underglidning osv, både för och emot 4-punkt angående om man inte har bur, men väljer själv att tro på att 4punkts är säkrare än 3-punkts. samt att rallystol är säkrare än vanlig stol.
har även läst igenom PDF:n angående infästning av bälte, det jag nu funderar på är 2 saker. 1. behövs ett tvärstag staget mellan hjulhusen stadgas upp med stag i mitten eller håller det som det sitter med enbart infästning i hjulhus? (på fästplatta). tänkte just på om staget böjer sej farligt mycket vid krock? 2. M12, hur ska jag kunna använda det? eller snarare, finns det M12 med öglor på på andra sidan där "fästhakarna" till bältet passar? har inte bältet här men skulle gissa på att gapet på haken som man sätter fast bältet med max är 8mm, kanske t.o.m. neråt 6mm. måste ju då ha en såpass liten ögla så att godstjockleken inte överstier 6-8mm i diameter. har sådana gängade öglor, men dessa är endast M8. hur har folk löst det ? sätter in en bild på bältet där man ser fästhakarna.
mvh popeye _________________ Henrik "Popeye" Karlsson |
||
|
om du ska fästa bältet i ett rör så är det väl bättre med ett bälte som är gjort för det, än ett som gör att man måste borra och försvaga röret? det kanske finns prylar för att konvertera ett bult/ögle-fästesbälte till ett bur/rör-fästesbälte??
ska inte ge mig in i diskutionen om bälten då jag kör helt bälteslöst än så länge, men det kommer sitta 5/6p bälten i bilen innan den kommer ut på bana... /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
|
man borde ju ifs kunna sprätta upp låsningen, och ta bort kroken, och sätta banden runt röret och sedan låsa dem som dom är låsta nu, men det känns lite illa att sätta sprättnålen i bältena
som sagt, hur har andra folk löst det? bilder någon? mvh popeye _________________ Henrik "Popeye" Karlsson |
||
|
Nu vill jag inte tjata men om du ändå tänker köra med andra stolar (dvs kan ha hål i dynan) finns det ingen anledning till att välja 4-punkt framför 6-punkt.
om du redan skaffat bältena så försök se efter om det finns en "kompletteringssats" för att konvertera dem till 6-punkt. Det är värt pengarna om en olycka är framme!!! Annars önskar jag dig lycka till med bilen. Bra att du tänker på säkerheten! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Säkerhetsbältesfästen har en egen gänga, enligt en initierad källa det enda som bilbranschen har lyckats standardisera till 100%
Det finns att köpa både svetsmuttrar, med eller utan förstyvningsplatta, och fästöglor. om jag hade de bälten som är på bilden skulle jag kolla där jag köpt dem om det är öppet köp eller om de kan tänka sig att byta in dem. mot bälten som är avsedda att sätta axelremmarna runt ett rör, och som går att kompletera med grenband. Ofta brukar inte butikerna vara så svåra att ha att göramed om de får byta in en billig vara mot en lite dyrare
Går inte det så skulle jag trä dem över röret och ner mot golvet/hatthyllan där för ändamålet avsed fästögla monteras. och var noga med vinklarna på bältet, fölger man reglementet som länkas till ovan så blir det inte fel. |
||
|
har enligt en kille som jag inte känner men pratat värdelösa bälten. han säger att alla blåa ELIT-bälten har fel i sin låsanordning som gör att dom kan öppna sej vid krock, alternativt låsa sej så dom inte går att öppna efter krock. någon som vet något om detta angående ELIT-bälten?
angående fästöglor, går det inte traska in i en järnaffär och köpa sej M12, med ca 8mm öglor som passar bältena? enligt SBF ska ju 8.8 räcka och det är ju typ alla bultar idag i sverige. det jag funderar på är dimensionsnergången från M12 till 8mm, men antar att gängan M12 just är för att mutter och gänga ska hålla? mvh popeye _________________ Henrik "Popeye" Karlsson |
||
bältena är tyvärr köpta beg. ska kika på din lösning du nämde, men tror inte bältena är tillräckligt långa för att göra så
och om man läser mitt svar ovan så verkar det inte som om bältena är nån höjdare. hopaps nån kan motbevisa honom, för vill inte sätta in 4punktsbälte och vara mindra säker än med 3pkt. mvh popeye _________________ Henrik "Popeye" Karlsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2114 totalt) |