| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Titanligering av Alu. är det lämpligt att bygga Uprights av?
|
2 besök senaste veckan (1614 totalt) |
|
En kompiss ringde och sa att han hadde lite aluminium med någon typ av titanligering som jag kunde få köpa om jag ville. Han hadde ingen beteckning på vad det var mer än det var stenhårt och att det var tittan i det. Undrar nu om det är något som är lämpligt att bygga uprights av? och vad det har för densitet? |
||||
|
|
||||
|
Hmm bara att börja räkna på belastingrna.
Som en vild uppskatting skull jag säga att spinden skall vara så styv att bärarmana funkar som brytpinne. Andreas: Tack citat: ...men det har du frågat förr. öööööööööö ääääääää har jag? bevisa det.
Iof skulle det inte förvåna mig ett dugg
_________________ Johan Sjölinder |
||||
Jaha det var så det hätte på svenska. Ungefär så här ser en sån ut så det inte är några funderingar på vad det är jag ska göra.
|
||||
|
Det där är väl ändå en bärarm/länkarm (grunkan som har bussningar mot chassit och spindelled mot spindeln)?
Ska inte dessa ha viss mjukhet (fjäderegenskaper), stenhårt och sprött kan väl inte vara nån fördel? |
||||
du får vrida huvudet 90grader åt höger
det stora hålet i mitten är lagerhuset
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Detta borde väl i så fall vara en spindel/upright till ett bakhjul. Hub eller Lagerhus är andra namn jag hört om dessa. Eller ska vi reservera ordet spindel till grejer som har spindelled? |
||||
|
Känns som det är dax att vara lite överpedagogisk jusnu
På den här bilden är det alufärgade uprighten, spindeln, navhuset, hub eller vad det nu heter. Och det svarta är länkarmarna. I mitten på den blanka ska sen navet till hjulet sitta och där ska drivaxeln och hjulet sitta fast, dock inte på samma sida för då blir det konstigt, hoppas alla förstår nu
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
||||
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Re: Titanligering av Alu. är det lämpligt att bygga Uprights
Är det en titanlegering eller aluminiumlegering vi pratar om? Vissa titanlegeringar innehåller aluminium och vice versa. I regel så tror jag dock att titan i aluminium är enbart små mängder medans aluminium kan tillsättas i större mängder i titan. Ska man göra uprights så är väl titan ett utmärkt material, bortsett från kostnaden. Ska man tillverka från aluminium så borde väl 8000-serien vara det bästa valet ur viktmässig synpunkt. P.S. Ska du tillverka uprights, varför inte passa på och integrera kylluftskanaler för bromsarna. Kika på en upright från ex. en F1 bil så förstår du vad jag menar. D.S. |
||||
|
Äntligen ett inlägg som inte har något med vad en uppright eller vad det nu kallas är
Det är lite titan i aluminumen, ska försöka att få fram ett nummer på den här legeringen men jag är inte säker på att jag kan få fram det. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (1614 totalt) |