Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Uniballs till övre bärarm, yttre fästpunkt-Bra idé????
4249 besök totalt
mioh02
Malmö
Här sen Maj 2005

Trådstartare

Hej,
1:a inlägget och därför ges en kort beskrivning av bilen (så man inte råkar illa ut
Bilen är en Mustang -68 som byggs i god Trans-Am anda (i alla fall utseendemässigt) fr samma tid. Då vissa delar av bilen i orginalutförande inte riktigt lämpar sig för banåka så är/håller jag på med ett antal modifieringar. Tanken är att bilen skall gå så mycket som möjligt på bana men även uppleva gatan då och då.
Lite data: 7 liters strokad windsor smallblock, willwood runt om, bur, div förstärkningar i kaross, saab 95 kuggstång etc. Skall ge mig på bakre och främre hjulupphängningar snart samt sula m lämpliga R-däck.

Nu till min fråga. Skall först och främst "smida" nya A-armar då orginal är för klena. Dessutom är spindeln för hög för att man skall få acceptapel scrub rad (får möjligtvis över ett par 20" fälgar). Därför skulle jag vilja använda andra fästpunkter (gamla bromsok-fästena) på spindel och dessutom tänkte jag ha Uniballs (Bilden visar Mustang II spindlar men mina -68 är snarlika)
Vad tror ni om detta??

PS. Försökte posta samma fråga i "Allmänt banåkar forum" men det verkar inte som den kom in. Därför gör jag ett försök här istället DS

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det blir väl rätt svårt att få till vinkeln på övre bärarmen om man sänker infästningen i spindeln så mycket?

Infästningen i karossen ska ju helst sitta så att den änden är lägre än leden i spindeln vid körläge för att man ska få vettig camber gain - det är det den så kallade "Shelbysänkningen" gör på Mustang.

/Gustaf

Citera
mioh02
Malmö
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Bilden är lite missvisande då spindeln är fr Mustang II. På min org spindel sitter okfästet högre upp. Det är ca 18 cm mellan övre och undre fästpunkt. Borde ev kunna använda distans/er för att få ned fästpunkten på undre bärarmen om det behövs??

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Personligen så misstänker jag att det är enklare att ta en spindel från en annan bil, särskillt om du lix ska göra nya a-armar med uni-balls...

Typ Ford scorpio, sen gör du en adapter i överkant för en stor unibal bara (titta i Micke Fredrikssons tråd om hur han gjorde på sin Fas T med scorpio-spindlar.)

Tror inte det blir så bra att sätta en uniball från sidan, lär ju inte gå att svänga så mycket då, en unibal klarar väl inte så stora vinklar?

och scorpion är ju redan förberedd för skivbromsar med lite normalare infästning av oket

Edit:
Scrolla ner på den här sidan så ser du hur jag menar
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971&postdays=0&postord . . . .
eller besök hans hemsida, www.mride.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag tror också det är bättre att leta andra spindlar. Du kan ju också kolla på Granada (1971-85), den har ju också dubbla A-armar men kanske annan skrubbradie.

180 mm mellan fästpunkterna känns spontant som rätt lite, men hur mycket mindre än original är det?

/Gustaf

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Skrubradien på en RWD är inte lika nog med som för en grävling.

Var vill du hamna men skrubbradien?

Malmö
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Gustav: Du har alldeles rätt. Uniballs på sidan är ingen bra idé alls vid närmare eftertanke. Förutom liten styrvinkel får man ju faktiskt också en längsgående rörelse i Uniball samt A-arm. Funkar ju inte alls.

Fuling: jag siktar på scrub på 20-30 mm. Då får jag lite respons tillbaka. Idag med de 7" breda 15" har jag ca 110mm scrub dvs nästan i innerkant av hjulet. Allt pga höjd på spindel. Jag funderar på 9 alt 9,5" fälgar i dim 17" med mkt mer neg offset än de jag har. Med 17" kommer jag nästan över spindeln. Därför till nästa ide:
Vad tror ni om en Uniballe som jag fäster i underkant av övre fäste?? Då minskar jag höjden med ca 50mm vilket räcker. Ev pros and cons??

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hur hög är spinden idag?

Sätt Uniballe under borde funka, vad får du för cc mellan Uniballe:sen?
Sen gäller det bara att få vättig A-arms geometri.
Kanske intresankt? se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17247

Forshaga
Här sen Dec 2002

Det är så många tveksamheter i resonemanget....så jag okrar inte reda ut dom i text idag.

Men du får gärna ringa mej.

070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
4249 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande