| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Små kylare?
|
1, 2 >> 8663 besök totalt |
|
Små kylare?
Jag söker liknande 996/986 kylare, (Boxster och vattenkylda 911). Kan man riva ur värmepaketet och använda kylaren däri? från vilka bilar finns det STORA värmepaket, helst gamla och billiga. Jag tänker ha 28mm VVS kopparrör från motorn till framspoilern och ha 2 eller ev. 3 kylare längst fram. Funkar det på en 200-300 hk turbo bil? Behövs det något mer än remdriven originalvattenpump för cirkulationen? _________________ Kör cheva numer. |
||||||
|
Re: Små kylare?
Nissan Micra har den minsta orginalkylaren jag vet - har en sådan liggandes & kan ge dig måtten på den Men det är alltid bättre med en customkylare än att seriekoppla 3 st... jag har testat det - resulterade i en blåst motor. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Jag får kolla upp det, det viktigaste är att den kyler bra i förhållande till sin vikt och storlek. Jag har inga max mått än, vill först bolla lite ideer och funderingar, köpa nya 911 kylare är inte ett alternativ av förklarliga skäl. Kan jag modifiera befintliga kylare och vem kan göra det åt mig? kan löda men har inte utrustningen. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
|
att löda kylare är ju krångligt... men kan man knepen så går det säkert, jag lyckades efter mycket trix att få en kylare tät. Problemet är ju att värmen kan smälta andra lödningar runt om kring det man verkligen vill löda
För hoppningsvis kanske du hittar nån som du slipper att modda?!
Lycka till!
/ Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||||
|
Hoppas jag hittar nåt som jag slipper modda, det är väl det viktigaste, att man kan köpa standardprylar.
Ska ha 1 i varje hörn framför framhjulen, men först får jag inspektera maximala mått som ryms i dom, vattenkylda 911 är rymligare än min gamla 911. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
Som av en händelse sitter jag med ett cellpaket från en 240 i knät
(ok den kanske låg en liten bit bort, men jaja) Måtten är 220x195x50 mm ... Slangnipplar 15 mm ... Vikten däremot är ju som sagt c:a hälften av en 240:s tjänstevikt ... Min ska sitta i eller utanför datorn så vikten spelar ingen roll! _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
Skitbra!, har du nån bild på en sån och vad väger den? 5 kg?? _________________ Kör cheva numer. |
||||||
|
Re: Små kylare?
Prova med den först. Ett fel inom dragracingen är att man trimmar massor, och sen köper en herrejössespump som pumpar aldeles för fort, så att vattnet inte hinner kylas. I slutändan så visar det sig att orginalpumpen "orkade med" ändå. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Nu har jag bara känt lite snabbt på ett 240-värmepaket men det är nog närmare 10-15Kg skulle jag tro. Fast då satt det nog något plåthölje med lite rör runt den, om jag inte kommer ihåg helt fel. Bara radiotorn kanske blir lite lättare. |
||||||
Bilden var ju rätt bra, köpte du den som den var eller fick du riva massor för att få ut den? Funderar på att åka till skroten imorrn och plocka på mig 2-3 st såna. Vad gäller vattenpumpen så vet jag ingen som bytt "upp" sig från originalpumpen vid högre effekter typ 500+.. Bra tips annars Dstr. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
|
Det kanske låter överamitiöst men jag gör mina kylare själv, delvis. Jag silverlöder ihop cisternerna av koppar eller mässingsplåt. Löder dit exakt de anslutningar och fästöron som passar bäst. Skruvar dit cisternerna på en plywoodskiva i en possition som passar perfekt i bilen. Sedan åker jag till kylarmakaren och får ett element ditlött. Då blir det en kyl som tar tillvara på ALLT tillgängligt utrymme. Mac Cord är ett fabrikat på element som är bra för våra ändamål. Det fins med 9mm spacing på venerna och dom är "inline" för bra luftflöde. Jag föredrar stor frontyta och få rader.
Jag tycker man blir tokig på att åka runt stan och hitta kylare som ända aldrig har rätt vinkel på utgående rör eller fästöron så man får bygga om bilen. Det är inte så knepigt att löda ihop cisterner, det bara verkar knöligt för att det känns lite ovanligt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Bra förslag detta Göran M, jag hittar då ingen som "kylarjonson" här i dalarna, jag är kanske helkass på att söka men jag hittar ingen som kan ge mig grejer för 2-3 tusenlappar som jag hoppas det kostar.
_________________ Kör cheva numer. |
||||||
Det här lät väldigt intressant. Är det en metod du även skulle rekomendera för en laddluftkylare, och hur ser priserna ut? |
||||||
|
Göran, har du ingen bild på hur det kan se ut när du fixar med detta ? Det låter ju väldigt intressant!
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||||
Det är någon bild på min hemsida av kylen men inte särskillt synligt. Det borde vara bilder på själva arbetet i det här fallet. Hur som helst så ser cisternerna ut som en öppen konservburk med raka kanter mot elementet. Kanterna är lite vingliga men blir stadiga när elementet löds fast. Eftersom jag kör med silverlod så smälter inte cisternlödningen för tennlödningen för elementet. Som snygga anslutningar för vattnet så kan man använda vvs "lödrör" i alla böjar och diametrar. 1mm koppar-mässingsplåt blir bra. Jag har gjort laddluftkylare på samma sätt, men antalet rader och element blir annorlunda beroende på typ och funktion. De laddluftkylare jag gjorde var av vattenburen typ. Då kan placeringarna bli bra för en mittmotorbil, samt att man har lite "lagrad" kylning. Men det är väl bara att fortsätta här i tråden med vidare problem. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Små kylare?
|
1, 2 >> 8663 besök totalt |